Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

ojj jag fråga om jag var ok för ett svenskt halvblod men jag mena ifall jag var ok för en varmblodstravare
(är ca 168cm lång å väger ca 45kg)

Men hur stark i ryggen är en 3åring?
Då måste man ju ha ridit den bra mycket..

Håller med.
Och 60kg på en shettis? Du kan ju inte vara klok. jag väger 45kg och får dåligt samvete när jag sitter på mitt överväxta muskelberg till shettis:o

Nja...man grundlägger ju muskulaturen med arbete från marken i huvudsak. Det är där som man bygger upp muskulaturen innan man sitter upp. Min fröken jobbades alltså i 1 år med stärkande övningar innan uppsittning. Jag hoppas verkligen att ingen plötsligt tar ut en treåring som inte gjort nåt och bara hoppar upp...då har man grundlagt för problem sen...:cool:

Fast det blir ju oavsett en stor tyngd på ryggen.
Även om man har jobbat den i körning och uppförsbackar i tio år.
Prova att lyfta en alldeles för tung ryggsäck?

Jag skulle då aldrig sätta mig själv på en shettisrygg.
Jag väger prick 60kg och är 159.

För det första är den jämförelsen extremt långsökt. Jag är ingen häst, är inte byggd som en sådan och en ryggsäck belastar helt andra delar av kroppen än vad en sadel och ryttare gör.

Nåväl, fortsätt nu och ha er tro och underskatta bärkraften hos hästen. :cool:

Jag skulle må riktigt dåligt om jag såg det iaf. Tycker det är rent utsagt otäcka åsikter. 90 kg passar bra på grov fjording, nordsvensk eller större halvblod. Inte på en liten ponny!!:eek:

Gå som en häst då om det blir en bättre jämförelse.

Nej men allvarligt. Om du lyfter en för tung sak med din arm och håller den högt (armen) i 20 minuter, tror du verkligen att din arm kommer må bra efter det?
Och då pratar vi om en arm och inte en rygg. Ryggar brukar vara bra mycket känsligare.

Jag tror att hästar kan bära mycket, bra mycket mer än vad många andra tror - men att sätta 90 kg på en knappt inriden häst är ju.. Ja. Fruktansvärt korkat. :crazy:

Håller med dej. Visst en häst kan säkert bära det utan att ryggen går av(bokstavligt talat) eller att den trillar ihop och dör. Men det är självklart inte bra! Ryggen kommer ta skada utav det och hästen kommer få ont. Blä!:eek:

Jag är 165cm och väger 53kilo. Jag har en arabkorsning som är 147cm och är absolut inte för stor. Vi har en liten Bponny som heter Nalle Puh och är korsning shettis/welsh tror vi. Han tar LÄTT lika stora personer som vi. Han är ca 115 över manken men är både tjock ,lång och väldigt kraftig xD

Jag är ca 175 cm lång och väger 52 kilo, var ligger gränsen för hur små hästar
jag kan rida, tycker ni? Jag är rätt långsmal och har ridit i närmare 7 år.
Oftast rider jag hästar som är ca 170 i mhk, men det skulle vara kul att veta
vad ni tycker då det skulle vara roligt att rida lite mindre hästar emellanåt. ;)

Vad skulle ni här i tråden tycka om att jag köpte en maxad lite grövre B-ponny att rida på i skogen och lättare dressyr övningar i mellan åt. Och variera med körning. Jag är 162cm/45kg och ganska väl balenserad.

Har oxå funderat på det( vi är ungefär lika stora du och jag) men har kommit fram till att det inte vore shyst mot hästen. möjligen om det var en isis:idea:

Jag blir rent ut sagt MÖRKRÄDD när jag läser en del inlägg. Vill också framföra att jag tycker det snackas lite väl mycket om man är välbalanserad eller inte, Självklart har det betydelse Men 90kg på en 3-årig C-Ponny, då spelar det banne mej ingen roll hur välbalanserad man är! Vågar snart inte läsa inne på denna tråd längre.. Och sen undrar jag bara Varför ska man chansa och rida för liten ponny/häst? Varför kan man bara inte inse sin size och välja häst därefter?? Tack för mej occh ha det bra allihoppa! /Pillan

japp jag insåg också det därför jag köpte en lite större ponny:D

Det låter bra det Tjalfe ;)

Liten är han men ändå alldeles perfekt:love:

jag är 169 cm väger ca 58 kg och rider en Connemara på 146,5 cmm *senast han mättes* såhär ser vi ut *rider lätt*, fokuset är fel på bilden men syns ändå *mamma som fotat*

Kan inte se bilden?:confused:

24980_1193121738.jpg

funkar den inte så prova att gå en på http://www.bilddagboken.se

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 870
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar