Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

de är inga problem jag vägde mer än så när jag tävlade mitt varmblod upp till 1.10 :banana:

Nepp. det skulle jag aldrig!!

Inte jag heller...är en kompis till mej som ska köpa denna häst....:crazy:

Och hon som ridit in den väger så mycket....jag tror/vet att hon som köper den väger lika mycket....

Jag sa rent ut att jag tyckte de va för mycket...särskilt för en så ung häst....men de gick in via ena örat och ut via det andra....tyvärr....:crazy:

Jag har ju köpt en "normalgrov" stor c-ponny som är 4år och jag skulle nog vilja sätta en gräns vid 60kg på honom.

oh tack för svaret :)

90kg på en 3-årig c-ponny som är normalbyggd och inte grov?!:eek:

90kg på en 3-årig c-ponny som är normalbyggd och inte grov?!:eek:

Ja...det handlar inte om att rida en så ung häst någon längre stund utan ca 10-20 minuter och det klarar den med en skicklig ryttare trots att denne i så fall väger 90 kg. Hellre en duktig ryttare med den vikten än en medioker sådan av lättare slag:cool:

Jag håller med dig till fullo!

för dnena häst kan 45 kg väldigt obalanserad ryttare göra MYCKE mer skada än en 90 kg väldigt rutinerad ryttare!

vad tar en kallblodstravare i max vikt?
både en vikt för omusklad och en för musklad

Ja...det handlar inte om att rida en så ung häst någon längre stund utan ca 10-20 minuter och det klarar den med en skicklig ryttare trots att denne i så fall väger 90 kg. Hellre en duktig ryttare med den vikten än en medioker sådan av lättare slag:cool:

Dom rider den i både, skritt, trav o galopp ca 30-40 min 2-3 dagar i veckan....töltar den även....

Senast ändrad:

Dom rider den i både, skritt, trav o galopp ca 30-40 min 2-3 dagar i veckan....töltar den även....

Det enda jag reagerar för i det här avseendet är att det troligen handlar om en islänning (du nämner att den töltar) och de brukar man vänta in till 5 årsåldern innan man rider den så pass. Jag har fortfarande inte nåt att säga om vikten så länge vi pratar om en skicklig ryttare med god balans.

Beror väll lite på hur grov hästen i fråga är!

har du inget kort?

Det enda jag reagerar för i det här avseendet är att det troligen handlar om en islänning (du nämner att den töltar) och de brukar man vänta in till 5 årsåldern innan man rider den så pass. Jag har fortfarande inte nåt att säga om vikten så länge vi pratar om en skicklig ryttare med god balans.

Det är en korsning....50 % isis

Själv är jag 179cm lång och vägde 90 kg när jag köpte min halvblodskorsning (hbl, fbl, ardenner) 156cm av smäckrare typ. (Dvs, han är ingen ångvält bara för att han har ardenner i sig)

Nu har jag gått upp till nästan tresiffrigt och vågar inte direkt rida honom längre, men min mor som väger lika mycket som mig rider honom då och då. Han hålls igång av medryttare (60-70kg) på regelbunden basis. En tjej som rider honom (inte regelbundet) är 13 år gammal och 152cm lång, vilket jag tycker är på tok för kort för honom.

Min "bästa" medryttare (om man nu får säga så ;) ) är 169cm lång och ganska smal, medan min andra medryttare är 162cm lång och väger lite mer.

När min kuse gick på ridskola hade han ont i ryggen. Och då bar han olika knattar 150-> 170 som inte vägde så mycket. Iof fick han inte så mycket motion när han började bocka, sparka bakut och kasta av sina ryttare. Sedan jag köpte honom så har han inte haft ont i ryggen en gång!

___

När jag var medryttare på min fjording (RIP Nalle) på 149cm så var jag 176 och vägde ca 80 kg. Vi hoppade tillsammans dock ej regelbundet, som högst 90cm. Det fanns liksom ingen annan som klarade av honom, iom att han var en såpass stor, stark och envis fjording.

___

Tycker absolut att hästar klarar mer än vad man tror!
Dvs, om hästen är i form och man rider den väl. Om man bryr sig för mycket om vad människor säger så förstör man nog mycket nöje i ridningen, för att man råkar vara "för lång" eller "för kort" för hästen.

Jag tycker ändå att 90kg på en icke grov 3årig c-ponny är på tok för mycket.
Skulle ni sätta 60kg på en shettis?

Ja, absolut om det var duktiga 60 kg och hästen var i god kondition. Varför har du såna problem med det? Hästen kan och orkar mer än du tror...det viktigaste är att det sker med god förberedelse och att det handlar om kunniga och välbalanserade ryttare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 869
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar