Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: storlek....

Låter ju kanon.. Och ja jag kan rida;) Har ridit aktivt sen jag var 12 och jag är 25 nu har alltid haft egen häst men annledningen till att jag frågar är för jag har alltid haft stora hästar.. den jag har nu är 175 cm i mkh så fölet blir ju ett par storlekar mindre :p
Men tack för alla svar:bow: förresten har ni inga bilder på hur ekipagen ser ut skulle vara kul och se :banana:
ha de bäst

Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Här är jag på en d-ponny som jag skulle hjälpa till att rida igång efter en låååång viloperiod pågrund av någon skada dom inte kunde hitta felet till. Tyvärr gick han jätte konstigt redan första gången jag red honom. Han köptes då av någon som höll på att utbilda sej till veterinär och ville ge hästen en chans och jobba med att försöka lista ut vad felet var. Och tur var väl det för han är verkligen en utav dom bästa hästarna jag träffat. Otroligt vacker(har tyvärr inte lyckats fånga så mycket utav det på bild) och ett underbart psyke.
Vet tyvärr inte exakt hur hög han var/är men skulle gissa på 145 och jag är 162cm ungefär.
Underbara Novell, en riktig drömhäst, hade han inte varit halt så hade jag köpt honom direkt, kosta vad det kosta vill.
Behöver ej kommentera ridningen eftersom vi bara lullade runt för att se hur han rörde sej.... Vet även att sadeln ligger kasst men det var inte min häst och det fanns ingen passande sadel tyvärr.
NovellochSandra001.jpg

NovellochSandra003.jpg

Ja, men det såg väl bra ut för er båda.

Fin ponny, Sipuli. ;>

Då undrar jag nu om ni tycker det är ok att en ryttare på 163 cm och typ 65 kg någongång ibland kanske max 1 gång i veckan rider på en ponny som är 120-130 cm.

Ponnyn är köpt till barn men strular lite ibland så mamman skulle rida igenom hsäten typ 1 gång iveckan för då sköter den sig med barnen sedan.

Själv tycker jag att hon är förstor men vad tycker ni?

Sv: storlek....

Jag har en varmblodspojke som är cirkus 153 cm i mankhöjd. Jag är 173 cm lång och väger ungefär 55 kg. Vikten är väl inte så farlig och jag ser väl inte så fasligt stor ut heller? Kramisar, och lycka till!

24753_1194183286.jpg

Är det av den anledningen tycker jag att det är ok (om det inte är en alltför tunn ponny). Blir ju inte så ofta och hästen behöver det tydligen.

Är det av den anledningen tycker jag att det är ok (om det inte är en alltför tunn ponny). Blir ju inte så ofta och hästen behöver det tydligen.

Nej det är en ganska robust ponny lite i stil med fjording/haflinger och jag tror faktiskt till och med att den klassas som liten c-ponny så den är nog lite större än 130 då. Absolut max 1 gång i veckan och hon är en duktig ryttare med bra balans. Fast dte ser väldigt roligt ut för hon ser gigantisk ut. :)

Jag personligen tycker att ryttaren är alldeles för tung!

Ah, men då var det en helt annan sak. Tänkte att det var en tunn liten ponny eller något, haha. :p

du ser ju super ut på din ponny! *tummen upp*
men är du verkligen inte kortare än 165? :p
för jag skulle se ut som värsta klumpedunsen på en ponny som är 143 i manken och jag är också 165 cm.

165- skrev jag ju :p Har inte mätt mig på år och dagar, men är kring 163-164 ngt. Ponnyn är inte heller 143 egentligen. :angel:

haha nehäpp :p
men men, du ser bra ut på din lilla totto iaf:D

B-ponny

Hur mycket klarar en b-ponny att bära längre/kortare stunder? Jag hörde idag att en ponny på 120 cm faktiskt klarar ca 65 kg i några minuter. Är det så, har hört att maxvikten är 50 kg? Det vore ju bra om den klarar lite mer för då finns ju möjligheten att hjälpa till mer när hästen försöker ta över när barnen rider. Det kanske hjälper att bara sätta sig på henne, kanske blir hon platt och lugn då ;)

Sv: B-ponny

Jag tycker personligen att 65kg är för mycket. men Givetvis beror det på kondition och kunskapsnivå hos både häst och ryttare.:)
hur lång är ryttaren som ska rida?

Jag är 160 cm. Det handlar om minuter för att få ner hästen i varv, hon är väldigt pigg ibland och då hjälper det nästan inte att försöka hantera henne från backen.

Hästen är väldigt duktig, en lättviktad vuxenryttare prov red henne och ansåg att hon var riktigt väl utbildad. Jag har ridit i väldigt många år men inte så ofta den sista tiden. Eftersom ponnyn är så lite har jag bara hanterat henne från marken men ibland känns det som att jag skulle behöva sätta mig upp på henne för att ge henne uppgifter att tänka på och för att lugna ner henne när hon sprätter iväg.

Hur tung ryttaren kan vara, beror ju på hur kraftig och musklad hästen är:angel:

I ponnymonté får du väga max 65kg (med utrustning inräknad) där finns det ponnyer på 120cm som utan problem slåss om segrar och går bra tider.

I ponnymonté får du väga max 65kg (med utrustning inräknad) där finns det ponnyer på 120cm som utan problem slåss om segrar och går bra tider.

Jag är dum :eek: har ingen aning om vad Ponnymonté är för något...

Jag känner dock att jag inte skulle kunna tänka mig att hoppa upp på min lilla prinsessa, tänk om hon fick pyspunka :crazy: och bara dignade ihop under mig. Nu är jag väl inte heller så stor som hon ansåg att man skulle kunna vara men ändock. Har man satt en maxvikt på 50 kg så borde den ju finnas där av en anledning tycker jag ju. Så resultatet av den här kvällen blir att jag stannar kvar på backen ett tag till, kanske nästa ponny vi köper blir ridvänlig även för mig :) Tack ändå för era svar!

*kl*
Hur tycker ni jag ser ut på denna ponny?
16441318.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 871
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar