längd på stigläder..

paradox

Trådstartare
hur långa är normala stigläder?? köpte ett par på 135 cm men dom var för korta..vid sista hålet fick jag fortfarande inte benen som jag ville ha dom..men hon i affären säger att det inte finns större, och att jag antagligen sitter lustigt..men det tycker jag inte att jag gör :confused: man kan väl inte göra benen så värst mycket längre är dom är?? dessutom har jag ju ett par gamla läder som är säkert 20 cm längre??

men till frågan då..hur långa är ett par normala läder egentligen??

Jag har precis köpt mig ett par Wintec Webbers, dammodellen är 70 cm och herr är 80 cm (av misstag råkade jag få herr och fick istället göra fler hål för att få hoppläder).

Det är ju enkla läder, vilket gör det hela väldigt bekvämt, men de är ganska fula och dyra (men jag kan ha dem under kåpan så det är rätt ok).

Självklart finns det längre än 135 cm :smirk: Konstigt att hon i affären sa annorunda :crazy:

Om man ska använda lädrena i hoppsadel kanske man klarar sig med 145 cm annars så lär man behöva längre! 145 är verkligen i minsta lagret för mig och jag är 172 cm lång!
Jag kör på 160 cm när de gäller dressyrsadel!

Bättre med för långa än för korta :)

Jag har problemet tvärt om... Alla stigläder är för långa. Vet inte hur långa de är, men sadeln jag har på ridskolan och den på sköthästen har lika långa, på båda har jag näst sista hålet uppifrån, lite knöligt om jag av någon anledning vill korta 2 hål...

70 cm??! hur räknar du då..antar att du räknar längden från första hålet till sista ;) hmm..tjaa..jag ska ju då ha dressyrläder, och blir inte så klad när jag hamnar i hoppsits på länsta hålet (överdrift)

Normalt är damläder ca 145 cm och herrläder ca 160 cm. Jag är lite drygt 170 cm lång och använder de yttersta hålen på damlädren.

Det låter som om du fått barnstorlek. Mätte ni lädren i affären? De kan ju ha varit felmärkta så att expediten därför sa att det inte fanns längre...

hmm..jag köpte nu herrläder tror jag..men dom är ändå så kort att dom inte når ner till "där man sätter fast enden" (orka komma ihåg vad det heter?) jag är bara ca 164 cm men jag antar att jag rider med ganska långa läder.. :confused:

135cm är junior, 145cm är damstl. Jag har det på mina, men kunne säkert haft 155cm också, är långbent. Herrstl brukar vara 165cm. Så är det iaf med dom dyrare lädren, typ Prestige.

okej, då var det junior jag fick :p tror jag har 155 nu eller nåt sånt..får väl ta å mäta dom

Jag kör på 160 läder i både dressyr och hoppsadeln (eller ja, när jag använde dressyrsadeln), och det är alldeles lagom! :)

Liknande trådar

Utrustning Var kan man hitta stigläder som är 165 cm eller längre? Har en lång och smal 17-åring som bara är ben och våra längsta stigläder som är...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 467
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025