Längd på skaklar??

M

mamsi

Hur långa ska skaklarna egentligen vara??
Har en rockard som jag använder till min shettis. Skaklarna är typ 7 mil långa..har dock inte mätt dem. :rofl: :rofl:
hur långa ska de vara till shettis?
Jag "hobbykör" bara och har tänkt att använda samma rockard till min d-ponny. Hur långa ska skaklarna vara då?

Jag kör med ett enkelt bröstsele a la Hööks:eek: och har förstått att jag egentligen borde ha ett annat (med draglinor osv) och vagn med svängel, men det får jag fixa.
Men gör det nån "skada" på hästen att köra med såna simpla grejor som jag gjort??

Sv: Längd på skaklar??

Hej,
en sådan typisk hööks-sele ligger inte bra över ryggen, har ingen baksele och framförallt kan man inte fästa draglinor i bröstan eftersom denna sitter fast. Då blir rörelsefriheten i bogarna väldigt dålig. Att köra utan baksele är inte heller bra, eftersom om du då bromsar eller kör i en backe kommer hela vikten av vagn+kusk att ligga i däckeln och under svansen på hästen :( Hästen kommer då troligtvis att tycka att det tillslut är läskigt att bromsa etc. óch kan börja slå, eftersom det gör ont!
På equilex finns det billiga bröstselar (ca. 2 000kr). skillnaden på dem och din sele är att de liknar mer en marathon sele. Dvs. en "lös" brösta (som inte sitter ihop med däckeln), en baksele samt en däckel med stål i.
Kör själv med en sån sele, och den funkar riktigt bra :smirk:
Så jag tycker att du ska satsa på en sån sele, för även små hästar vill ha bra grejer:D

Senast ändrad av en moderator:

Tack för en jättebra förklaring och bra tips!:banana:
Men jag har ingen svängel på min vagn ännu, kan jag då ta bort draglinorna så länge??

Undrar oxå över dethär med skaklarna, är vagnen lagom stor bara hästen får plats utan att slå i bakbenen eller finns det några bestämmelser över hur långa skaklarna ska vara??

Är ju inte så haj på dethär med körning, men har upptäckt att det är hur kul som helst och barnen kan vara med på ett helt annat sätt...blir inte så mycket krångel som vid ridning när man ska vänta på sin tur....suck och stön...

Längden på skaklarna brukar inte skilja så jättemkt på vagnarna än då. Men så länge hästen inte slår i med babenen när den travar så är det inte ngn större fara. Det är bara så att den kommer i emellan skaklarna. Man brukar kunna ha vagnar till väldigt varierande hästar i bredd och längd.

Hm, skaklarna på min vagn är 210 men till min nordis är dom SÅHÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR långe, orkar dock inte göra nåt åt det då vi inte kör nämnvärt ofta längre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V