Längd på skaklar & tömmar?

Angie

Trådstartare
Hur långa ska skaklarna på en rockard vara för att dom ska passa bra till en häst på 160?? Hur breda ska dom vara där man fäster dom eller där de ligger an mot hästen?
Och en fråga till, hur långa tömmar ska man ha?
Räcker den med 10m? Vad ska dom vara av för matrial? Rep, lädder eller nylon?
Väldigt tacksam för lite hjälp med dessa frågor, är en nybörjare på körning!:smirk:

Sv: Längd på skaklar & tömmar?

Hej. Rockarden jag har har 2 meters skaklar, men jag hade hellre velat ha 180 långa. Min är 160, men lång i kroppen.

Mina tömmar är 16 meter eftersom jag har dem till tömkörning med. Jag hade velat ha 12-14 meter. 10 anser jag är för kort. 8-10 har shettis.

Hur breda de ska vara får du kolla på din häst. Vet ej om det finns nåt standard mått. Jag tror mina skaklar är 65. Min svängel är 95 och extra bred för att passa hästens fölmage.

/jenny

Din svängel är 95 cm lång men behöver en den vara bredare än normalt oxå, för en hästs fölmage??
:rofl: :D :D

Den är både längre (95cm) och bredare än en "normal" svängel?
Ja ok! :D

Skojar du med mig eller förstår du inget av vad jag skriver? :) Hehe. Den är 95, vilket är längre än normalt. Hon ska ha 80. Svårt att uppfatta över nätet.

Jag fatta inte riktigt hur du menade först;
Min svängel är 95 och extra bred för att passa hästens fölmage.
Du skriver att den är 95 lång ok klart fattat, men vadå bred? Trodde svängeln var bredare/tjockare!

Sen skojjade jag lite förstås :D
men behöver en den vara bredare än normalt oxå

Sen trodde jag den var både och
både längre (95cm) och bredare än en "normal" svängel?

Men den är bara längre!?
Behöver ju inte vara bred/tjockare för det! :D

/Lisa

guuud vad du rör ihop det? Haha *garv* min svängel är alltså numera nästan 1 meter tjock? haha!

snigelfarmor skrev:
Hej. Rockarden jag har har 2 meters skaklar, men jag hade hellre velat ha 180 långa. Min är 160, men lång i kroppen.

Mina tömmar är 16 meter eftersom jag har dem till tömkörning med. Jag hade velat ha 12-14 meter. 10 anser jag är för kort. 8-10 har shettis.

Hur breda de ska vara får du kolla på din häst. Vet ej om det finns nåt standard mått. Jag tror mina skaklar är 65. Min svängel är 95 och extra bred för att passa hästens fölmage.

/jenny

Ok, tack så mycket.. Har köpt en rockard som har ca 2 m långa skaklar, kanske lite längre, men jag måste nog bredda dom lite för den är bara ca 55 cm bred. Då är den inte helt fel i måtten för henne :) Det kan vara bra at veta, så jag inte klämmer in henne i en för liten vagn :rofl:

Jaha, du har en rockard! Då är det bara att testa. ca 5 cm på var sida i utrymme. Inte för mycket alltså, då kommer skaklarna kanske slå.

/j

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 923
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar