Längd mellan ryttare och häst? vad ser bra ut`?

P

ponny_

Har sett att många som rider western är långa.
Det brukar skilja runt 3-40 cm på vissa-
Kan då en liten vuxen på 160 rida en bponny i western? kraftig typ?
eller måste man då ha en storhäst?
vad säger lagen?

Hur lång får man vara i western för att det skall se bra ut?

har ni något tips på ett dåligt ekipage?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7486072

från en annan tråd..
så ser jag även ut när jag rider min ponny.
men han är större och kraftigare,
obs. end tillridning.ej hela tiden.

Sv: Längd mellan ryttare och häst? vad ser bra ut`?

Detta är ett oändligt ämne verkar det som:eek: . Finns hur mycket trådar som helst om detta. Dock, kan tala om att de flesta westernhästarna ligger i mkh kring 140 och uppåt som bär "vuxenryttare". Det handlar om hästar som i grunden har bra fysik för uppgiften och som dessutom förbereds och tränas för att kunna bära korrekt. Själv är jag 174 cm och har en Welsh Cob som ligger någonstans kring maxat D-ponnymått. Hon blir dock troligen något över det. Finns väl inga "lagar" direkt utan ekipaget ska se harmoniskt ut...Kolla här på några "Cowboys" som skiftar i storlek och längd

Hola,
Som sagt ett oändligt ämne.

Min man är 180/80 och rider vårt Qh sto på 148 utan problem. Jag tycker inte att han ser stor ut.
Hon bär min kompis på 190/115 men då börjar det se lite klumpigt ut.

En bild på min man på stoet, (tyvärr har väl bilden setts förut). Den fläckiga på 146 är numera såld till en ryttare på ca 168, dom passar jättefint för varandra.

sem02-5.jpg

mvh Eva

har sett flertalet westernmän som rider quaterhästar och kohästar (som sällan är över 155) som är både 180 och 190cm långa utan att det ser minsta dumt ut! (iofs så tror jag knappast att någon vägt över 80-85kg)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar