@Theodor Vilken häftig häst du har! Gillar stubbmanen
Tack! Jag håller med . Stubbmanen är dock inte kvar då jag tyckte hon var finare i lång man (och var trött på att klippa man efter att jag haft fjording )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Theodor Vilken häftig häst du har! Gillar stubbmanen
Lite allmäna frågor jag har till er som klasar in som långa ryttare.Jag själv tänker mycket på det här kring att vara en "längre" ryttare, jag är själv inte så allmänt lång bara 164 cm dock onormalt långa ben, ben som om jag skulle vara 170-175 cm lång.
Lite allmäna frågor jag har till er som klasar in som långa ryttare.
*rider ni bara stora hästar pga er längd?
* är det bara jag som har långa ben problem?
* vad för sadel funkar för ERA ben. För så gott som alla sadlar hamnar knäna utanför kåpan
*när gick ni över till stor häst?
Det är väl dom stora sakerna jag undrar men ämne tar aldrig slut. I nuläget rider jag min sköt häst på 139 mkh. Renrasig new forest mitt emellan biff som klarar ca. 60 kg. Dock hackar man sig upp lite på om jag är för lång? I en 15-16 tum(dock behöver 17,5-18 tum) hoppsadel med "hoppläder" hamnar kanten på stigbygeln ca 3 cm under magen på hästen där jorden sitter.
Skulle ni valt att byta häst? Pga er längd så förtvivlad om jag ska byta eller axeptera faktumet att jag har långa ben och kommer alltid ha på vilken häst som helst.
HJÄLP ämnet kanske inte passar bäst här men sadlar??? Vilken sadel har ni som funkar för långa ben och lång överskänkel????
Jag är 179 cm lång, relativt långa ben och har en "mätt" kroppsform
- rider ni bara stora hästar pga er längd? Ja, kanske inte så mycket för min längd men för min vikt. Har ridit någon större ponny av kallblodstyp, typ fjordning och haflinger. Min egna är en bruks nordis på ca 153-154. Hade önskat 5 cm till på honom, men tycker inte att jag ser oproportionerligt stor ut på honom ändå. Hans bål och bredd tar upp en del längd
- vad för sadel funkar för ERA ben. Jag har på bilderna en santa cruz celline 17". Skulle nog kunna ha både 17.5 och 18. Men den funkar.
- när gick ni över till stor häst? När jag var liten fanns det sällan ponnysar på ridskolan, iaf i nte så många. Och då jag alltid varit lång så fick jag rida storhäst även som ung. Kanske därför jag har kallblod nu, för att ta igen missade ponnyår
TackVad fina ni är ihop! Man kan inte alls tro att du är så pass lång och att han är så pass liten.
Tack
Nä, tycker vi synkar rätt bra ändå.
Har ridit några 170+ hästar och känna mig som en mygga varje gång, halsen var dessutom 7 meter långDet gör ni verkligen! Jag är ungefär lika lång som dig och är tvärsäker på att jag inte kan rida hästar som är under 170 cm (och då tycker jag egentligen att 170 är litet), så det är kul att bli lite motbevisad ha ha!