Lånelöfte - dilemma

Magiana

Trådstartare
Planen är att flytta från Stockholmsområdet då det är alldeles för dyrt att köpa hus här. Vart jag tar vägen vet jag inte. Nu är det klart att jag kommer att kunna ta med mig mitt nuvarande jobb och jobba på distans. Min chef vill helt enkelt inte bli av med mig. Haken är att jag inte kan ta med mig alla mina arbetsuppgifter då några av dessa behöver utföras på plats. Det betyder att jag kanske kan bli tvungen att gå ner i arbetstid om inte min AG kan hitta nya arbetsuppgifter. Hon skulle se om möjligheten fanns.

Eftersom jag inte hade räknat med att kunna jobba kvar alls var min första plan att först leta rätt på ett nytt jobb på någon trevlig plats i Sverige och sedan börja leta efter hus i det området. Men med garanterat distansjobb på 75% så känner jag att jag kan köpa hus direkt, var som helst i landet. Det blir ändå en inkomst jag kan klara mig på. Haken är att låneutrymmet krymper vid en lägre inkomst vilket ger mig färre valmöjligheter vid val av hus.

I dagsläget har jag alltså en inkomst på 100%. Hur det blir efter en flytt vet jag inte. Jag har ju en hel del idéer om hur jag skulle kunna komplettera en inkomst på 75% om jag inte kommer ha full tid hos nuvarande AG, men där finns inga garantier om något alls och om det skiter sig räknar jag ju med att klara mig ändå.

Nu funderar jag på hur jag ska göra vid en ansökan om ett lånelöfte. Att skriva 75% av min nuvarande inkomst känns ju mer rätt än att skriva hela min nuvarande inkomst, då jag inte vet hur det blir. En vän tyckte att jag utan skrupler kunde skriva hela min nuvarande inkomst. Hon menade på att om inkomsten sjunker när jag flyttat så har inte banken med det att göra.

Om jag gör som hon föreslår, hur ska jag själv räkna för att veta att det kommer att gå runt? Jag behöver ju ta med risken för en ökning av räntan, upp till 6% kanske är rimligt? Vad behöver jag för marginaler? När jag kollar i bokalkylen på Nordea så tycker jag att de räknat väldigt högt på en del levnadsutgifter. När jag ändrar till mina faktiska utgifter så ökar marginalen med några tusenlappar, men låneindikatorn ändras inte, d.v.s. mina möjligheter att låna ökar inte enligt deras sätt att se.

Jag tycker din vän har rätt. Det är den inkomsten här och nu som gäller för din bank.

Däremot måste du ju ha i bakhuvudet att du kanske får mindre pengar att röra dig med.

Din andra fråga kan jag tyvärr inte hjälpa dig med :(

Eller: man måste inte uppdatera sidan för att den skall räkna om?

Fast... köper du utanför storstad är husen billigare och du får mycket mer hus för mindre lån.

Jag hade nog funderat ut var jag vill bo, kollat prisnivån och sedan pratat med din bank. Det är bättre att prata öga mot öga än kolla på nätet - i alla fall enligt min erfarenhet. Beroende på lön så är 75% ingen dålig summa, i alla fall om du har normalinkomst.

Eller: man måste inte uppdatera sidan för att den skall räkna om?

Jag vet faktiskt inte. Jag får prova :)

Fast... köper du utanför storstad är husen billigare och du får mycket mer hus för mindre lån.

Jag hade nog funderat ut var jag vill bo, kollat prisnivån och sedan pratat med din bank. Det är bättre att prata öga mot öga än kolla på nätet - i alla fall enligt min erfarenhet. Beroende på lön så är 75% ingen dålig summa, i alla fall om du har normalinkomst.

O ja, du anar inte hur mycket jag har hängt på hemnet och jämfört olika hus i olika områden. ;)

Jag hade nog funderat ut var jag vill bo, kollat prisnivån och sedan pratat med din bank. Det är bättre att prata öga mot öga än kolla på nätet - i alla fall enligt min erfarenhet.

Jag missade att svara på det här förut. Jag hade tänkt använda mig av en bolåneförmedlare. Det är ju gratis för mig och det blir bara en kreditupplysning. Sen kan jag välja vilken bank jag vill i alla fall, men har lånelöfte från flera långivare. Men man missar ju möjligheten att diskutera med banken om saken. Är det för mycket att missa med tanke på de fördelar man vinner?

En sak som jag också reagerade på när jag läste på bolåneförmedlarens hemsida var att de de långivare de samarbetade med bara hade lån med en återbetalningstid på 30-50 år O_o . För mig är det alldeles för lång tid. Jag vill inte vara skuldsatt längre än nödvändigt, ffa inte efter att jag gått i pension. Jag har förstått att man måste betala en ränteskillnadsersättning på bundna lån som man löser i förtid, men det verkar inte gälla om lånet har en rörlig ränta eller rörlig ränta med räntetak?

Jag missade att svara på det här förut. Jag hade tänkt använda mig av en bolåneförmedlare. Det är ju gratis för mig och det blir bara en kreditupplysning. Sen kan jag välja vilken bank jag vill i alla fall, men har lånelöfte från flera långivare. Men man missar ju möjligheten att diskutera med banken om saken. Är det för mycket att missa med tanke på de fördelar man vinner?

En sak som jag också reagerade på när jag läste på bolåneförmedlarens hemsida var att de de långivare de samarbetade med bara hade lån med en återbetalningstid på 30-50 år O_o . För mig är det alldeles för lång tid. Jag vill inte vara skuldsatt längre än nödvändigt, ffa inte efter att jag gått i pension. Jag har förstått att man måste betala en ränteskillnadsersättning på bundna lån som man löser i förtid, men det verkar inte gälla om lånet har en rörlig ränta eller rörlig ränta med räntetak?
Jag vill gärna sitta ner och prata direkt med en levande person. Men det är jag det.

Fast när du lägger om lånet så kan du betala av extra. Du måste betala ränteskillnad om du låser innan bindningstiden är över. Hur lång tid det tar att betala av beror ju på hur mycket du amorterar.

Jag har mitt lån bundet på fem år nu. Dvs jag vet exakt vad jag ska betala varje månad under de åren. När lånet ska tecknas om kan jag lägga in extra pengar om jag vill.

Jag har inte ens räknat på när lånet blir betalt. Runt 15 år kanske i nuvarande takt? Det beror ju på hur mycket jag betalar av. Om jag har mycket sämre inkomst när den tiden är slut och räntan gått upp - då kan jag minska amorteringen och ändå ha vettig månadskostnad. Jag skulle kunna amortera mer, men har valt att spara pengar till renovering och vill gärna borra ny brunn om några år.

Lånar du en mille och betalar av på 30 år är det inte ens 3000 i månaden i amortering. Om jag räknat rätt. Mer än så borde du kunna betala av med normal inkomst.
Men som sagt - amortering bestämmer du varje gång lånet läggs om.

Jag vet inte riktigt vad som gäller för just bolån, men jag har ett litet lån idag som vi la på 5 år, tyckte personligen det var för lång tid, men med tanke på vad jag behöver betala i månaden i kontrast till min inkomst så var det inte så fel ändå. Plus att jag kan spara pengar och bygga upp en buffert och sen betala av lånet i förtid ändå. Har rörlig ränta på mitt lån, som är ett billån.
Tror du borde kunna ta reda på det där före du tecknar ditt lån, så du vet att du KAN betala av det i förtid utan att behöva betala massa extra. Lycka till. :up:

Planen är att flytta från Stockholmsområdet då det är alldeles för dyrt att köpa hus här. Vart jag tar vägen vet jag inte. Nu är det klart att jag kommer att kunna ta med mig mitt nuvarande jobb och jobba på distans. Min chef vill helt enkelt inte bli av med mig. Haken är att jag inte kan ta med mig alla mina arbetsuppgifter då några av dessa behöver utföras på plats. Det betyder att jag kanske kan bli tvungen att gå ner i arbetstid om inte min AG kan hitta nya arbetsuppgifter. Hon skulle se om möjligheten fanns.

Eftersom jag inte hade räknat med att kunna jobba kvar alls var min första plan att först leta rätt på ett nytt jobb på någon trevlig plats i Sverige och sedan börja leta efter hus i det området. Men med garanterat distansjobb på 75% så känner jag att jag kan köpa hus direkt, var som helst i landet. Det blir ändå en inkomst jag kan klara mig på. Haken är att låneutrymmet krymper vid en lägre inkomst vilket ger mig färre valmöjligheter vid val av hus.

I dagsläget har jag alltså en inkomst på 100%. Hur det blir efter en flytt vet jag inte. Jag har ju en hel del idéer om hur jag skulle kunna komplettera en inkomst på 75% om jag inte kommer ha full tid hos nuvarande AG, men där finns inga garantier om något alls och om det skiter sig räknar jag ju med att klara mig ändå.

Nu funderar jag på hur jag ska göra vid en ansökan om ett lånelöfte. Att skriva 75% av min nuvarande inkomst känns ju mer rätt än att skriva hela min nuvarande inkomst, då jag inte vet hur det blir. En vän tyckte att jag utan skrupler kunde skriva hela min nuvarande inkomst. Hon menade på att om inkomsten sjunker när jag flyttat så har inte banken med det att göra.

Om jag gör som hon föreslår, hur ska jag själv räkna för att veta att det kommer att gå runt? Jag behöver ju ta med risken för en ökning av räntan, upp till 6% kanske är rimligt? Vad behöver jag för marginaler? När jag kollar i bokalkylen på Nordea så tycker jag att de räknat väldigt högt på en del levnadsutgifter. När jag ändrar till mina faktiska utgifter så ökar marginalen med några tusenlappar, men låneindikatorn ändras inte, d.v.s. mina möjligheter att låna ökar inte enligt deras sätt att se.
Nu går jag händelserna i förväg: Är inte det här trevligt?
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1345566

Nu går jag händelserna i förväg: Är inte det här trevligt?
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1345566

:D

Den var inte helt fel. Rent estetiskt var det inte mer att fixa än att det var görbart. Tomten var stor och den låg inte helt i smeten med femtielva grannar runt omkring. Taket var förvisso fult men lutade något så när åt rätt håll för att solceller ska vara vettigt att lägga på. Frågan är hur mycket luftvärmepumpen låter. Jag har en sådan i nuvarande bostad och jag står verkligen inte ut. Innan jag stängde av den var jag konstant på dåligt humör. Det är jag inte längre :).

Jag har faktiskt inte kollat så mycket efter hus just i det området då det är relativt nära Stockholm och priserna ligger lite högre än på annat håll. Och hade jag kollat hade jag förmodligen missat den då jag aldrig brukar titta närmare på hus som inte har en exteriörbild som första bild.

Frågan är hur mycket luftvärmepumpen låter. Jag har en sådan i nuvarande bostad och jag står verkligen inte ut. Innan jag stängde av den var jag konstant på dåligt humör. Det är jag inte längre :).
Jag har en luftvärmepump och den susar lite, inte mer. Så det beror nog på vilket märke det är :)

Nej, utseendet på huset var väl inte det vackraste, men det kan man alltid fixa, bygga ut/om så småningom.

De flesta banker låter en amortera mer om man vill, och det är bara om du bundit räntan i x antal år du måste betala ränteskillnad om du skulle sälja tex.

Jag har en luftvärmepump och den susar lite, inte mer. Så det beror nog på vilket märke det är :)

Nej, utseendet på huset var väl inte det vackraste, men det kan man alltid fixa, bygga ut/om så småningom.

Så är det nog. Den som värmer sadelkammaren i stallet är också ganska tyst.

Huset går nog att fixa till utseendemässigt utan alltför mycket krångel.

Jag läste precis att Västmanland har överskott av bostäder. Om du bor så pass nära kan du kanske pendla in till Stockholm och jobba en dag i veckan? Det går ju rätt snabbt med tåg. Jag har pendlat rätt länge och tyckte det var helt okej!

Jag läste precis att Västmanland har överskott av bostäder. Om du bor så pass nära kan du kanske pendla in till Stockholm och jobba en dag i veckan? Det går ju rätt snabbt med tåg. Jag har pendlat rätt länge och tyckte det var helt okej!

Ja, det skulle väl vara i de södra delarna då. Jag vill inte ha en sämre odlingszon än 3.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 313
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar