Lancashire Heeler....

giffan

Trådstartare
Är det någon här som har en sån??? Jag har funderat länge nu, och jag vill ha en liten hund.... MEN den ska klara av att vara med mig överallt....

Just nu så har jag en blandras, schäfer-samojed-stövare, och 2 greyhounds och de är ju stora raser som man inte tar med sig överallt så enkelt.

Sen har jag ju med tiden blivit lite kräsen, vad gäller päls och skitiga hundar... Vill inte ha en hund som fäller en massa och som drar in hela stallet i pälsen...*ler*

Den bör vara lätt stimulerad... Jag ägnar inte så mkt tid till att träna, gå kurser m.m *skäms lite*

Har kollat på lite mindre hundar och tycker den verkar vara helt ok söta trevliga och lätta. Känner även en úppfödare som jag kommer köpa en av (om det blir så att jag slutligen bestämmer mig)

Så kan man ju undra varför jag skriver detta??
Jag vill gärna höra era åsikter, och om ni har någon annan ras som ni skulle rekomendera.
Och till er som har en heeler vill jag ju veta allt om era hundar och se massa bilder på dem!!!
Hoppas att någon har lust att svara..

Sv: Lancashire Heeler....

En av mina vänner skaffade en sådan hund för en liten tid sedan. Hennes valps pappa, ser ut så här:

wiss1.jpg

Här är en bild till på en sådan här hund i sitt rätta element:
OliullL.jpg

Senast ändrad:

Ja nog 17 är de bra söta.
Det jag har lite svårt att vänja mig vid är de korta benen....

Fick jag välja helt utan att tänka, skulle det bli en liten kines... Men de är ju så ömtåliga, inbillar jag mig.
Helt klart så är de allt för dyra iaf *ler*

Har träffat några stycken, men jag tycker nog att det är en ras som behöver mer stimulation än att bara vara med överallt....
Du har inte funderat på dvärgpinscher om du nu gillar utseendet förutom benen?
http://www.pinschersektionen.se/

Tror att dem påminner väldigt mycket om Welsh Corgis, förutom utseendet också mentalt. Och corgis är väldigt trevliga hundar, friska av sig och bra psyke! :love:

Hur många heelers har du träffat? Jag vet ingen förutom min väns, men jag kan inte säga något om en valp, riktigt.

Alla valpar är söta och positiva och jag har ingen erfarenhet av rasen.

Jodå jag gillar dvärgpinscher, men klarar de längre stunder i kylan?
De jag har träffat av den rasen har inte tilltalat mig, men jag gillar deras utseende.

ja, men oj - sorry om det lät hårt.

Jag undrade lite eftersom du skrev att de var som corgis, förutom utseendet och temperamentet ?

Men sedan fattade jag att du måste skrivit fel och då undrar jag om du har träffat många heelers? eftersom du visste hur de var i temperamentet - eller hur var det nu - var de som corgis eller inte... :confused:

De är inte alls vanliga där jag bor, så jag har aldrig träffat någo vuxen hund.

Kan du berätta någe om corgis?? Vet inget om dem.
Utseendet på den hunden jag skaffar är av mindre betydelse, jag kommer gilla den bara den funkar som jag behöver. Jag vet ju att hunden blir till vad man gör dem till, men det är ju intressant att höra lite om olika raser.
Jag har haft Tollare förut, skulle gärna ha en igen, men skulle så gärna vilja ha en mindre hund.

Slarvigt skrivet av mig, menar att Heelers liknar Corgis både till utseendet och mentalt tror jag då. Eftersom båda är små vallhundar med ungefär samma ursprung. Förstod inte riktig det där med valpen bara.
Giffan: www.swck.org så står det en hel del info om rasen/raserna. Jag kan bara hålla med om allt som står där, saxat från sidan:

En Corgi kan man använda till mycket.
Först och främst är den en väldigt trevlig familje hund.
Den är intelligent och har lätt att lära.

*Corgin lämpar sig mycket bra för både lydnad, agility och bruks.
Eller varför inte eftersökshund.

* Rasen är sund och frisk.
Har inga svåra rassjukdommar.
Lever ofta länge, vissa upp till 15 år.

* Pälsen är lättskött och vädertålig.
Och kräver ingen dyrbar pälsvård.
Fäller gör den. Men det gör ju de flesta hundar.
Ofta är det ju 2 ggr om året den fäller ordentligt.

* Den vaktar lagom mycket, men det är ju lite utav en uppfostrans sak, liksom skällandet.
Eftersom den har ett lite bevakande anlag kan det lätt bli att den "boffsar och voffsar" för minsta ljud.
Därför kan det vara bra att sätta gränser från början.

*Alla hundar fungerar med barn.
Så länge barnen fungerar med hundar.

*Så söker Du/Ni efter en liten och behändig hund,
som man ändå kan göra mycket saker med?
Så kan vi varmt rekommendera en Corgi.

*Liten och behändig lättlärd , frisk och sund, glad och vänlig.
Men ändå larmar om det kommer objudna gäster.

*Trots sin storlek så är det ingen "liten" hund,
den här robust och tålig.
Uttrycket "Stor hund i liten kropp" tycker jag
är lite slitet och används ofta.
Men när det gäller Corgin stämmer det verkligen.

Welsh Corgi är kort och gott en
rolig hund att leva med !

Pigg och smart - Corgi såklart !

Kollat runt lite, och vad jag förstår så är heelern en korsning av corgi och manchester terrier.
Tycker möjligen att heelern har lite bättre päls.... men jag vet inte, verkar ju vara ganska snar lika varandra... hmmm det är inte lätt när man ska välja hund, jag brukar liksom bara bli med hund. Och sissta tiden har jag ju haft kapphundar, och då är det ju bara en ras...
Men nu vill jag ha en liten vovve...
Tur att jag inte har bråttom iaf.

Senast ändrad:

hehe ok. Fler som uttrycker sig slarvigt. :angel:

Jag syftade på att jag bara träffat en hund av just denna ras och det dessutom är en pytteliten valp, så jag vet ju ingenting alls om rasen. Alla valpar är ju söta och rara, menar jag...

Men min vän säger att heelern skall vara ungefär som corgis (men jag visste just ingenting om dem heller) så jag tror att det blir en bra hund som hänger med på det mesta.

Har du welsh corgi själv? Det är inte heller så vanliga väl? Om du har en - berätta! :idea:

Det är alltid roligt att lära sig mer om olika raser. :)

Det jag tilltalades av heelern är just vallegenskaperna. Vad jag förstår så har de koll på "flocken" och är väldigt lojala med familjen, utan att för den skull behöva valla.

Den typen av hund skulle passa mig som gillar att jobba lite till husbehov, men tyvärr faller den på utseendet. Jag tycker inte att de är så fina, faktiskt... :crazy:

Men vill man ha en mindre hund som skall orka mycket och hänga med (helst utan för mycket jaktlust) så borde denna hund vara idealisk. De kan tydligen arbeta en hel del med får och boskap, så ork borde finnas i massor.

Jag hittade lite intressant info här:

http://www.mongrelskennel.com/heelerswe.htm

Min familj har alltid haft vallhundar, först en collie. När jag var 11 skaffade vi en Welsh Corgi Pembroke, tyvärr blev han knappt 7 år.
Rasen ska vara väldigt frisk och härdig men han fick alla möjliga problem pga att uppfödaren korsat Cardigan och Pembroke. H*n uteslöts sedan ur SKK...
Nu har vi en WC Cardigan som är 4,5 år. Hon har aldrig varit sjuk i princip. De erfarenheter jag har av våra hundar(och andras på Corgiträffar) är att de är väldigt smarta. Lär sig snabbt!
- Lagom vallkänsla, springer sällan utom synhåll för en så man kan oftast ha dem lösa eftersom de inte har någon vidare jaktinstinkt.
- Lojala mot flocken, lite reserverade mot främlingar men vänliga.
- Tuffa, klarar av långa promenader och gillar kyla.
- Kan vara skälliga om man inte sätter gränser. Deras skall låter som en stor hunds. Vår hund skäller när posten kommer i brevlådan och när vissa klampar ovanligt mycket i trappen eller när hon vet att någon ur familjen ska komma.
- Lekfulla.
- Lätt att ha med andra husdjur. Vi har alltid haft kaniner, marsvin eller katter vid sidan om och de ser dessa som flockmedlemmar. Vår nuvarande hund styr dock över kissarna.
- Inte aggressiva öht. Vår förra hund var dock en aning instabil pga uppfödarens felavel. Men han högg aldrig "på riktigt". Vår nuvarande nafsar efter katterna och kan morra. Hon lärde sig av vår gamla hund att morra på andra hundar, men det har tränats bort till stor del.
Och i stora grupper med hundar när hon är lös är hon lugn och fin.
-Priserna ligger på ca 6000 SEK för en Corgi.

Corgis är inte så vanliga här i Sverige nej.. I England däremot så äger drottningen flera st så där är dem populära.

Vet inte vad mer jag kan berätta. Kan sätta in en osmickrande bild på våra hundar när den lilla(Xena) muckade med Pepsi(röda).

http://img.photobucket.com/albums/v457/Heulwen/peppe.jpg

och en gulligare:

http://img.photobucket.com/albums/v457/Heulwen/xena.jpg

och en till:
http://img.photobucket.com/albums/v457/Heulwen/mamma.jpg

Jag har erfarenhet av både Lancashire och Welsh Corig Pembroke.

Heelern ärjag inte förtjust i alls just för att de jag träffat varit små hundar i smått format. Bjäffande, osäkra men samtidigt kaxiga osv. Lätt för att nypa osv.

Corign gillar jag mer, min bästa vän och granne har två tikar som är urtuffa. Orädda, stora hundar i små format, tåliga, lekfulla och så söta :)

Dvärgpinschers klarar sig visst ute i kyla, om de har ett täcke på sig! :D

Det är verkligen en stor hund i litet format! De går inte att dalta med, utan behöver fasta regler, som inte viks undan från.

PM:a om du vill veta mer.:)

En bekant till mig har en Lancashire Heeler.
En himla söt vovve som man verkligen hör när hon kommer :)

Aliide skrev:
Jag har erfarenhet av både Lancashire och Welsh Corig Pembroke.

Heelern ärjag inte förtjust i alls just för att de jag träffat varit små hundar i smått format. Bjäffande, osäkra men samtidigt kaxiga osv. Lätt för att nypa osv.

Corign gillar jag mer, min bästa vän och granne har två tikar som är urtuffa. Orädda, stora hundar i små format, tåliga, lekfulla och så söta :)

Håller helt med om att man inte kan lite på en Heeler. Har träffat många Heelers eftersom några av mina kompisar har sådana och en föder tom upp dem. Heelern är en ko-vallare och vallar korna genom att nypa dem i hasorna. Därför kan man inte använda heelern till annan vallning än ko-vallning eftersom de är för hårda till tex får och getter. Jag har också fått uppfattningen att de är ganska osäkra men kaxiga. De skäller ganska mycket och är allmänt jobbiga tycker jag.

Mvh Anna med golden

Welsh Corgin vallar/vallade precis på samma sätt, vilket gör att de är tuffa hundar i litet format. Men inte för tuffa...
De har en stor flockkänsla och gillar att samarbeta med ägaren som ju är en nödvändighet i vallningen samtidigt som den inte är helt låst vid en.
Men jag har aldrig träffat en Heeler, kan bara tänka mig att de är likasinnade Corgin i temperamentet då de verkar vara väldigt närbesläktade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 693
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 945
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 725
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar