Låna utrustning?

Nussikan

Trådstartare
Är det någon som vet om man kan låna utrustning till en shetland någonstans? Jag ska nämligen ha en liten kille hemma över sommaren men ägaren kunde inte skicka med utrustning då dom behövde den själva till deras andra shettisar. Hemma har vi ju bara selar och vagnar som passar C-D-ponny, och det blir ju lite stort ;) och jag har ju ingen lust att köpa utrustning för att bara ha över sommaren och sen sälja den till hösten igen (ska med säkerhet inte ha kvar honom och jag har inga planer på att köra shettis i fortsättningen). Någon som har något tips?

Sv: Låna utrustning?

ska du bara köra nån gång i veckan kan du ju lätt bygga om en skitsele, och såna finns det ju i varje vrå nästan. jag har en med baksele till shettis :) finns ring i bröstan för par.

Jag ska köra honom ganska intensivt och det är mycket backar hos oss, så jag vill ju ha riktiga grejer...

Nej, inte vad som är planerat iaf, jag ska träna honom åt en tjej som ska försöka få honom godkänd i höst, och då behöver han bygga på sig med lite muskler så han ser lite manligare ut ;)

Jag har en loksele och en sulky som jag kan få låna, men det är ingen svängel på sulkyn och eftersom den inte är min kan jag ju inte börja bygga om den. Funderar på om det skulle kunna räcka att komplettera med baksele, eftersom loksele iaf är bättre än bröstsele om man ska köra utan draglinor, men det känns inte helt bra...

Senast ändrad:

Om du inte hittar något att låna så är det givetvis ÄGAREN som ska köpa en sele - inte du ;)

Jo, men då blir det ju inte att jag lånar honom ist... men jag har absolut inte tänkt köpa någon sele :)

Det är inte gratis att få en shettis godkänd, du borde få betalt, eller så ska du ha grejer till honom, annars är det inte lönt. Du kan ju inte tömköra honom varje dag (jo det kan man men kanske trist..)

Konstigt upplägg att skicka hästen på utbildning utan grejer.

Hade jag varit i dina skor hade jag nog begärt att ägaren skickar med utrustning. Du gör henne en tjänst och det ska inte kostar dig något.
Jag vet att "Hanna_shetland" (tror hon heter så här) har haft några hingstar som hon matchat fram åt andra, nu har hon ju utrustning å så iom att hon har shettisar själv, men det kan kanske vara värt att rådgöra med henne om ersättning osv.?! (jag hade gjort de)

Förövrigt så tror jag inte det finns någonstans att låna/hyra utrustning så.

Han ska inte skickas på utbildning, eftersom det är en bekant till mig som äger honom så erbjöd jag mig att ha honom i sommar eftersom min hingst står på hingststation och jag ville ha lite att ägna mig åt, jag tänker inte ta betalt för det, tjänster och gentjänster ni vet...

Dealen var: "Du får gärna låna honom över sommaren, det är bara bra om han blir tränad och jag har inte så mycket tid. Tyvärr behöver vi våran utrustning men kan du låna av någon så hade det ju funkat." Hittar jag ingen utrustning så blir han alltså kvar hemma eftersom jag inte vill ha honom om jag inte kan köra.

Så igen, någon som har nåt tips?

Du svarade inte på vad du trodde om lokselen och bakselen?

Jag har sett bilder tidigare där man bygt en provisorisk svängel, fäst i kohalsband t.e.x. Då behöver du ju inte göra åverkan på den lånade sulkyn :idea: Det borde fungera, tycker jag!

bygg om och bygg till. :) Gör som ni gjort med fjordingens loksele, och sen kan du fästa svängeln som i en shettis fall kan vara en planka bara :) eller en rundstav. Nora körde så länge och det funkade bra, jag blev inspirerad av henne och hade min svängel i kohalsband nästan ett år.
man tager vad man haver.
annars är det helt ok att bygga om en skitsele till en väl fungerande till shettis. har själv byggt om till en minishettis (har visat bild här innan) och det funkar mycket bra. Till loksele är det ju samma princip. låg svängel, sätt skakelremmen på uppehållsremmen istället och baksele fanns! Sulky? menar du travsulky? Känns inte som en bra idé att ge sig ut i något så bräckligt. kanske menar du speedcart? speedcart har fjädring.

Jag vet hur man skulle kunna bygga om alla möjliga selar så det passade, men det är som sagt inte det jag vill veta, utan om man kan få tag på bra utrustning att låna någonstans. Jag tänker inte lägga ner massa jobb/tid/pengar på att bygga om/till något som jag sen inte kommer använda, det går inte att fästa en svängel på den tänkta sulkyn/rockarden utan att svetsa, så ska jag låna den får det bli som den är. Jag pratar med Karin i helgen om vad hon tycker om lokselen+baksele fast utan draglinor, tycker hon det är ok så kör jag på det, annars får jag se om det finns någon mer i närheten som kan tänkas ha lite "bättre" grejer. Det är ingen travsulky och ingen speedcart, jag skulle säga sulky/rockard, men det var ju inte det som var frågan :)

Men hon brukar köpa saker till hennes sköthästar. Jag såg i en tråd att hon hade köpt ett dyrt bett. Tror det kostade 1200 kr.

Det är inte gratis att få en shettis godkänd, du borde få betalt, eller så ska du ha grejer till honom, annars är det inte lönt. Du kan ju inte tömköra honom varje dag (jo det kan man men kanske trist..)

Konstigt upplägg att skicka hästen på utbildning utan grejer.

Ja det tycker jag med.

Han ska inte skickas på utbildning, eftersom det är en bekant till mig som äger honom så erbjöd jag mig att ha honom i sommar eftersom min hingst står på hingststation och jag ville ha lite att ägna mig åt, jag tänker inte ta betalt för det, tjänster och gentjänster ni vet...

Dealen var: "Du får gärna låna honom över sommaren, det är bara bra om han blir tränad och jag har inte så mycket tid. Tyvärr behöver vi våran utrustning men kan du låna av någon så hade det ju funkat." Hittar jag ingen utrustning så blir han alltså kvar hemma eftersom jag inte vill ha honom om jag inte kan köra.

Så igen, någon som har nåt tips?

Du svarade inte på vad du trodde om lokselen och bakselen?

Har inte du 2 st hingstar som du kör och tävlar med? Blir det inte väldigt tomt utan din häst hela sommaren? Jag skulle längta ihjäl mig.

Men hon brukar köpa saker till hennes sköthästar. Jag såg i en tråd att hon hade köpt ett dyrt bett. Tror det kostade 1200 kr.

Jag köpte bettet, fick pengar av hon som äger honom sen, och det var inte till min "sköthäst" utan till den vi tävlar med.

Har inte du 2 st hingstar som du kör och tävlar med? Blir det inte väldigt tomt utan din häst hela sommaren? Jag skulle längta ihjäl mig.

Jag har en hingst jag rider, har inte startat honom än men ska rida programridning imon innan han åker på måndag. Sen är det hingsten vi tävlar med, och han finns kvar. Håller man på med avelshingstar så vet man att dom ska iväg på sånt här, så det är man inställd på, men det är klart att man längtar. Har en gammal hingst hemma som vi tävlade förr som jag ska rida under tiden, så helt ridlös blir jag inte, men ville ha en liten oxå eftersom "gamlingen" inte tar så mycket tid :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka