Lån av häst inom distansen...

Amk

Trådstartare
... hur pass vanligt är det? Antingen att hästägare lånar ut sin häst till en ryttare för att slippa rida själv, eller att ryttare söker häst att rida på? Hur brukar i så fall en sådan deal se ut, betalas det åt något håll?

Sv: Lån av häst inom distansen...

tror det är jätteolika. Men jag kan ref. till mina egna erfarenheter.

När jag hade häst var det helt okej för min medryttare att tävla om denne bekostade det själv, och att det inte krockade med mina tävlingar.

Nu har jag börjat rida hos Ingrid Boström på en av hennes hästar, och vi medryttare får möjligheten att tävla :)... så tror det är mkt indivduellt.

Jag har också medryttare, och hon skulle gärna få tävla om hon ville (till en viss nivå- jag rider mycket AR, och vill inte ha någon elit-distansare, de är lite svårkombinerade). Men jag har en häst som jag själv tycker är så jäkla fin, och som det skulle vara kul att se tävla i distans. Men själv har jag noll lust att tävla i dagsläget...

... hur pass vanligt är det? Antingen att hästägare lånar ut sin häst till en ryttare för att slippa rida själv, eller att ryttare söker häst att rida på? Hur brukar i så fall en sådan deal se ut, betalas det åt något håll?

Det finns många som vill ha sina hästar tränade och tävlade i distans. T.ex. unghästar de för tillfället inte själva hinner tävla, då de har äldre i tävling redan. Eller om de har uppfödningar som de inte hinner med som de vill ha tävlade. T.ex. ston som skall gå till avel som de vill ha meriterade. Den enda haken dock är att dessa som lånar ut hästar då vill göra det till rutinerade distansryttare. Så en som kan sporten har inget problem att hitta en lånehäst. Det är vanligen på foder och jag tror inte några pengar byter ägare.

Själv lånade jag ut en häst när jag själv inte hade lust att tävla mer, men det blev kortvarigt. Hållbara hästar och rätt träning måste det ju då vara och det är allt utom lätt.

Hälsning Maja

Aha, jag förstår. Själv har jag helt enkelt inget intresse av att tävla, men det skulle vara roligt att se om min häst gillade det. Han är dessutom avlad för distansen, så det skulle inte förvåna mig om han gick bra. Då låter det som att det skulle gå att lösa, den dagen jag törs låta någon annan rida honom. :)

Jag skulle inte göra det igen, låna ut. Riskerna och slitaget inom distans är alltför stort. Hästens värde ökar inte heller med några större summor.

Enda anledningen i så fall är om hästen skall gå till avel, då hade jag lånat ut igen och sett om det gick att få upp den på åttor och tolvor med placeringar. Och gärna även då sextonmilare.

Hälsning Maja

Okej, det är en bra synpunkt som jag tar med mig. Jag kan tänka mig att göra det för hästens skull mest, och isåfall till en ryttare jag känner. är det så att hästen tycker att det är störtkul med distans kanske jag ger mig in på det också, men det får vi se :)

Inget tävlande är väl någonsin för hästens skull. Men älskar han långritter med andra hästar, så go for it.

Hälsning Maja

Jag tänker mig inte tävling á la 16 mil, utan snarare clear round, för att min pålle älskar att röra på sig. Dessutom skulle det vara bra miljöträning för honom, så jag tror nog allt att det skulle vara för hans utvecklings skull :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 786
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
480
Senast: ameo
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka