Lämpligt med föl efter travare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Etolie
  • Startdatum Startdatum
E

Etolie

Hej! Har ett helt underbart vbl-sto. Hon har hoppat 1,30 med ryttare och har superfina steg, vunnit över en hel del fina hbl i dressyr med förra ägaren! Hon har haft ett föl efter hbl-hingsten Sambesi. Fölet (numera 4 år) hoppade 1,60 som 3-åring (han hoppade ut från hagen ett antal ggr :smirk:). Men han har dock inte så fin exteriör.
Min häst har kanonstam i trav. Dom flesta som ser henne tror dock att hon är ett hbl eller ett fbl, hon är alltså väldigt fin som ridhäst :D
Min fråga är om ni tycker det är lämpligt att ta föl på henne med en fin godkänd halvblodshingst (tex Briar) för att sedan använda avkomman som ridhäst, eller vore det mer lämpligt att ta på ett hbl? :confused:

Det kan bara du avgöra... ;)

Men ska du ha avkomman som ridhäst så tycker jag hblhingst, ska du ha den till trav, vblhingst.

Som någon ovan sa, läs de andra trådarna om ämnet, blev en hel del vilda diskussioner :crazy:
Personligen tycker jag kanske att det är lite synd att "slösa" bort hennes fina travstam på en hblhingst. Dessutom anar jag, utan att vara travexpert ;) att en renrasig travarunge är betydligt mer värd en en travarkorsning. Visserligen känner jag ett par fina travarkorsningar, varav den ena går msv dressyr, men det känns mer som en slump kanske. Risken att det blir "fel" när man korsar två så olika raser måste nog anses högre än när man avlar renrasigt.
Lycka till med vad du än beslutar dig för!

//Frida

Min hovslagare, som är proffstränare i trav, tyckte att vi skulle ta ett travföl på henne, men jag vet inte vad jag ska med det till??? Sälja? Skicka på träning? Jag är ute efter ett föl som jag kan ha som ridhäst, har även hört att många ridhästar som är riktigt bra har vbl i sig.

Det är en väldigt stor chanstagning att betäcka med ett halvblod för att få en "jättebra" ridhäst. Det kan lika gärna bli en travare av "värsta" storten... Men visst vet du att du alltid kan behålla fölungen och vet att du inte kommer att önska dig något annat så javisst!
Och om du betäcker med en varmblodshingt med bra stam och din har bra stam så sälj fölungen. Måste du ta för efter henne eller? Annars är det "säkraste" om det nu finns något sånt när det gäller hästar... Njut av stoet, och när det börjar bli dax att skaffa ny häst, leta efter en som passar dig på annonser eller genom bekanta. Nu får det du ser och förhoppningsvis blir det bra.
Om det nu är så att du absolut vill ha en fölunge efter stoet men inte tänker behålla fölungen, kolla med din hovis om det är någon som vill leasa henne för att ta föl, satt som "krav" att hon ska stå hos dig om du vill.

Om du är ute efter ett föl som du kan ha till ridhäst så köp dig ett föl som du kan ha till ridhäst då :D

Fördelarna med att köpa ett föl:
- oftast betydligt billigare än att tillverka ett föl efter en bra, godkänd hblhingst
- MYCKET kortare leveranstid ;)
- Mycket mindre riskabelt att köpa ett redan fött föl (det kan bli många komplikationer för både föl och sto innan födseln)
- Du vet vad du betalar för. Dvs du kan välja en exteriör och ett temperament som du vill ha, ngt du inte kan göra med ett eget föl
- Lättare att sälja vidare om det mot förmodan skulle komma en sådan dag längre fram i den oförutsebara framtiden

Nackdelar med att köpa ett föl:
- du får inte ett föl efter ditt sto som du förmodligen håller väldigt kär

Om ditt sto nu har talang för trav och en stamtavla som ger bra förutsättningar för ett föl i travsammanhang så vore det synd och slöseri att betäcka med ett hbl.
En travarkorsning är inte mkt värd på ridhästmarknaden och den lär inte bidraga till att föra hbl-aveln vidare.

Du har säkert ett jättefint sto men en avkomma med en hbl-hingst lär tyvärr inte ha något värde för någon annan än du själv. Tänk gärna lite extra på det, ingen kan garantera att man aldrig kommer att behöva sälja sin häst och det vore synd att sätta fler vandringspokaler till världen.

Lycka till, hur du än väljer att göra!

Som du nog såg, vet jag också hästar med vbl i sig som är riktigt duktiga. Vad jag menar är att det är en alldeles för stor chansning, det är så mycket som kan bli fel. Varför inte avla en renrasig unge, sälja och sedan köpa ett ridhästföl för pengarna. Då får du ju både glädjen med att föda upp en häst OCH att du kan köpa din ridhäst ;)
Jag vet, det kanske inte är riiiktigt samma sak om man måste sälja den, men ibland måste man tänka ett steg längre.

//Frida :)

Vill bara tillägga att det ska till ruggigt bra stam på stoet och helst egna travprestationer eller att syskonen gått bra också om man ska ta ett travarföl som "går ihop sig".

Det låter i bland som om alla travföl går att sälja med vinst men så är inte fallet. Och har man otur ser fölet ut som f-n även om det är efter en bra och dyr hingst och då står man där med ytterligare en helt osäljbar häst...

/// ghost

vill du ha en ridhäst är det väl ganska klart att du inte ska ta en travarhingst.....

Hon är e:Songcan(e:Florican u:Ami song) u:Golden Panache(e:The Prophet u:Pia Gold. Och vad jag vet så är Songcan, Florican och The Prophet kanonstam på en travare!

Att tillägga är väl att flera av hennes hel och halvsyskon gjort bra prestationer på travet. Anledningen till att hon inte gick på travet var pga att hon stegrade och gick omkull och fick skanklarna (tror jag det heter) rakt in i halsen, redan första gången dom satte en sulky efter henne, så hon ville absolut inte veta av en vagn igen! :crazy:

Hej du!

Tyvärr har du fått det lite om bakfoten, hennes syskon har på 42 starter tillsammans sprungit in 68 000 kr, vilket inte är några bra prestationer.

Det skulle nog vra svårt att sälja en trav-avkomma efter henne. Trist men sant.

Mvh ghost

Nä, nu har dom skojat med dig lite...visserligen inga riktigt dåliga pappor, men inget som är gångbart idag...jag känner till en del av Pia Golds avkommor, Dave Wottle o Stringendo var mycket bra hästar på sin tid..har sett nästan alla av hennes avkommor :)

Jag skulle inte försöka avla fram en ridhäst ur en travare. Jag skulle hellre köpa en. Det är billigare och man vet åtminstone något mer vad man får för pengarna. Avel är alltid lotteri

Jag tycker du ska utvärdera vad du vill göra med förlet. Vill du sätta en travhingst så ska ju gärna det vara en bra sådan och det kostar mycket mycket mer att betäcka med en sån gämfört med en fin hbl hingst.
Ska du ha den som ridhäst så är det ju egentligen självklart att betäcka med ett hbl eller fbl kanske. Just för att få in mer ridbarhet.

Du har säkert rätt, och som du nog såg att jag skrev så är jag absolut ingen travexpert. Klart att det kan gå fel även om man avlar renrasigt, men risken är nog ännu större att man inte går med vinst om man avlar fram en travarkorsning.

//Frida

Vem är expert??? :rofl: :rofl: :rofl:
Det blir jag aldrig, men lite har man väl lärt sig genom åren. ;)

Jag menade inte att leka besserwisser, kanske blev lite kortfattad. Jag ville bara poäntera att det inte bara är att ta fram en trav-fölis och tro att den ska gå att sälja. Jag har några bekanta som är travhästuppfödare och de har inte helt enkelt att bli av med sina hästar. Jag köpte en av dem för fyra år sedan på hösten, henne hade de en travtränare som "spekulant" på, grejen var bara den att han trodde att han skulle få hästen gratis bara han drog ut tillräckligt länge på "affären". :crazy:
Då skulle de ha 15 000 för henne och jag tror att hingsten åtminstone officiellt kostade 10 000 plus moms. Sen kan man ju räkna på resten av alla omkostnader till hästen är 1,5 år... (Hennes mamma har en brorsa som sprungit in 2 miljoner. :o)

Det är hemskt svårt med avel och jag förstår inte vitsen med korsningsavel över huvud taget om jag ska vara ärlig. Varje ras har ju egenskaper som man avlat fram och jag tycker det är synd att det finns så många busk-exempel som inte liknar någonting.

Skulle jag ha en ridhäst så skulle jag köpa mig en renrasig sådan även om jag hade en travare som kunde hoppa hus. :p

/// ghost

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·
Avel ...mitt fullblodssto. Tror att hon behöver en "nystart" för att komma tilrätta med våra problem och att ta ett föl på henne tycker jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 504
Senast: rebeckasff
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar