Lämpliga husdjur för barn

Kattennizze

Trådstartare
Jag blir snart galen av att inte ha något husdjur som jag haft större delen av mitt liv. Så tänkte jag skaffa ett, framförallt för att jag vill att mina barn också ska få växa upp med djur. Mina barn är små än, men de blir ju större. Helst vill jag ha hund igen, men det är helt uteslutet pga tiden det tar. Men kanske en katt? Eller kan de vara jobbiga med barn (har aldrig haft katt). Ett marsvin? eller en kanin? Vad har ni för djur och vilka fördelar respektive nackdelar har ni med dem när ni har barn?

Sv: Lämpliga husdjur för barn

Men kanske en katt? Eller kan de vara jobbiga med barn (har aldrig haft katt).

För mig som barnlös kattägare är det snarare en fråga om hur jobbiga barnen är för katten;)

Det är jättebra att barn lär sig umgås med djur - samtidigt tycker jag att man för djurets skull ska vänta tills barnen är så stora att de förstår att respektera djuret. En svår ekvation att få ihop, jag vet, för de lär sig ju inget om djur om inget djur finns till hands:cool:

Katt fungerar bra med barn tycker jag. Beroende på katt och barn förstås. Man kan ju försöka välja en ras som passar barnets temperament? Livligt barn - livlig katt, lugnare barn - soffpotatiskatt. En del barn gillar ju att leka med katten och andra barn vill bara gosa. Övriga djur har ju den nackdelen att de normalt inte lever så länge. En katt kan ju bli relativt gammal.

För mig som barnlös kattägare är det snarare en fråga om hur jobbiga barnen är för katten;)

Det är jättebra att barn lär sig umgås med djur - samtidigt tycker jag att man för djurets skull ska vänta tills barnen är så stora att de förstår att respektera djuret. En svår ekvation att få ihop, jag vet, för de lär sig ju inget om djur om inget djur finns till hands:cool:

Helt rätt, jag tänkte faktiskt på det sen eftersom vi hade en katt när jag var liten som jag inte var snäll emot tydligen. Men vad ska man tänka på då, vilken typ av personllighet/ras passar? Eller ska man hellre satsa på djur i bur som barnen inte kommer åt på samma sätt? Hm, svårt det här.

Är det någon speciell kattras som är lugn och tålig? Jo det är också en bra synpunkt, att katter lever längre. Men fångar de inte möss som man sedan ska ta hand om? Jag tycker möss är det äckligaste som finns dessvärre.

Jo, katter jagar om de har möjlighet. Men jämfört med en hund som äter allt äckligt som du kan tänka dig (läs bajs och liknande) så är ändå katten lättsam. Jag har haft huskatt som var ganska ointresserad av jakt och nu har jag en raskatt som inte heller jagar. Raskatten är en stugsittare så den drar inte hem döda smådjur.

Rasval är svårt att tipsa om. Långhårig eller korthårig? Aktiv eller lugn? Extremt utseende eller mer normalt? När man snöar in på raskatter hittar åtminstone jag många tänkbara raser. Sen är det kanske tillgången där du bor som får avgöra vilken ras det blir. Eller en trevlig huskatt. Huskatten från närområdet kan bli mycket lyckat det med. Raskatten kostar ju mer än en kattunge från grannen.

Och katten ska kastreras! Inga oönskade kattungar.

Är det någon speciell kattras som är lugn och tålig? Jo det är också en bra synpunkt, att katter lever längre. Men fångar de inte möss som man sedan ska ta hand om? Jag tycker möss är det äckligaste som finns dessvärre.

Det finns ju några raser som anses som väldigt lugna och tåliga, med den nackdelen att de är dyra. En huskatt kan uppfylla dina önskemål men det är lite mer chansartat.

Håller med om att huskatter är lite mer chans, men samtidigt finns det gott om dem på katthem och i fosterhem där folk vet hur de är och som kan berätta. Speciellt om de är några år gamla.

Annars finns det ju också uppfödare som har äldre katter som de känner väl och kan placera ut, eller som kanske redan letar efter omplaceringshem. Så det kan ju vara värt att fråga runt även om de inte har kullar på g.

Vi har katt :)
Det fungerar bra, men som med alla djur så får man ju ha uppsikt över djur och barn. Våra barn är 4 år och 5 mån och 4 åringen är på katten ibland. Men man får ju som sagt hålla koll och lära barnen hur de ska hantera djuren.
Våran hona är bondkatt för övrigt

Vi har en väldig massa djur, men de djuren som specifikt är barnens är våra kaniner. Vi har två lejonhuvade ( helt suveränt lugna och mysiga kaniner) och så har vi en lejonhuvad dvärgvädur, också mycket cool och trevlig.

I övrigt har vi två hundar, en katt, fiskar, höns och ett hästantal som varierar mellan 15-20 stycken.
Katten är inte speciellt barnvänlig, men barnen har fått lära sig att låta katten vara då hon vill vara ifred.

Hur gamla är barnen?

kaniner är rätt dåliga för barn egentligen, i synnerhet små barn. de är rätt sprattliga och blir lätt rädda.

Jag funderar också på vad vi ska hitta på för djur "i framtiden" - helst snart. Våra katter tyckte INTE om barn. Men så fanns de här innan barnet i fråga kom. Jag är inne på Mandalakis linje där. Allt handlar nog egentligen om individen.

Ett exempel på det här med att titta till den enskilda individen: Vi har en liten flock (tama) får. En av tackorna älskar dottern.
dottern är, på bebisars vis, lite hårdhänt - "luggas" i kind-ullen, drar tackan i öronen (hon sitter i mitt knä så det finns en gräns givetvis), pussar henne på mulen. Pratar och gosar, och tackan bara står där och blundar. :love:

Lika en kompis vovve är hur go och kärvänlig som helst med dottern medan en annan vovve *hatar* när dottern kommer (går undan och surar och försöker ta över hela hushållet).

Marsvin är rätt bra djur tycker jag. stadiga att hålla i och inte så sprattliga. Men allt handlar ju om uppfostran och föräldratillsyn också. Djur som inte får ett bra bemötande brukar ju inte vilja vara så barnvänliga.

Vi har en katt, en ragdoll. Det har fungerat väldigt bra, katten var ett år då minstingen föddes. Vi var tidigt väldigt noga med bebisen fick klappa katten så det blev nästan som en betingad reflex, varje gång han ser katten hälsar han på den och går fram och stryker honom (barnet är snart 2 år). De äldre barnen är snart 7 år och katten är ofta med i deras lekar. De bygger katthus etc. med sina kompisar.

Katten har den personligheten att han vill ligga utjäst där det rör sig som mest. Han är väldigt snäll, gillar barn och har inte haft några dåliga erfarenheter.

Jag tror på att involvera barnen i skötseln och att man som förälder värnar djuret mot ovarsamma barn. Vi har haft någon kompis här som jag fått prata med eftersom jag tycker att denne varit hård mot katten och jag ser det som bättre att jag säger till än att katten behöver göra det!

Vi har Norska Skogkatter och de ar valdigt lugna och snalla med barnen. Gar undan bara om de inte vill vara med langre. Men de jagar...valdigt mycket... Vi far hem "presenter" i form av moss, faglar, grodor osv.

Vi har ocksa en Labrador som ar helt fantastisk med barnen men en hund tar ju valdigt mycket tid och kraver mycket plats etc.

Jag fragade min veterinar nyligen vilket som var det ideala husdjuret for smabarn och hon svarade marsvin, utan tvekan. Lattskotta, snalla, gulliga, lagom storlek, billiga i drift och lever inte sa lange ;)

Mina barn är 4 och 8, har haft kaninerna i 1,5 år.
Just lejonhuvade är väldigt lugna, de är inte rätt ras om man vill tävla kaninhoppning. :D
Det enda sprattlet våra kan göra är när man släpper in dem i buren, precis innan tassarna står på golvet kan det sprattla till. Annars håller jag med om att marsvin är mycket bra djur för barn, hade ett själv när jag var liten.

Jo jag kommer ihåg min marsvinsuppfödning när jag var barn. Men ett problem är ju att de dör så snabbt. Jag fäster mig så mycket och sen bara dör dom. (är helt ego här märker jag). Eftersom jag faktiskt inte klarar av dessa presenter i form av möss och fåglar och elände och vi bor på landet, blir det nog ett litet marsvin.

Jag tycker att du ska läsa på lite innan du bestämmer dig för om du ska ha katt, fundera över om du kan erbjuda katten ett bra liv. Katter har låg status, fortfarande lever det kvar föreställningar som går ut på att det är så enkelt att ha katt, de behöver inte samma omsorg som t ex hundar.

Att ta reda på vilka raser som brukar vara lugna (katter är individer) förslår inte så långt. Katten kanske inte alls beter sig som önskat i relation till barnen och vad gör man då?

För mig låter det lite knepigt att det främsta syftet med att skaffa katt är att barnen ska få växa upp med djur. Du har ingen 4H-gård eller liknande i närheten där barnen kan få umgås med djur?

Jag tror att barn mår bra av att växa upp med djur. De lär sig visa hänsyn på ett speciellt sätt. Självklart så måste ju föräldrarna se till att barnen inte är dumma med djuren. Jag tror också att vissa djur verkligen gillar barn. Min hund fullkomligt älskar barn, inte de allra minsta - som hon iofs knappt träffat, men från det att de är sådär 2-3.

Mina döttrar har kompisar som är uppvuxna i stan och en av dem hade aldrig hållit i en katt så när vår Siri började spinna undrade hon vad katten gjorde - då har man verkligen missat något i livet om man som 16-åring aldrig hört en katt spinna. Tycker ju jag då som lätt skulle kunna bli kattkärring värre än vad jag är för jag älskar katter

Jo jag tror också att barn mår bra av det. Det var därför jag skrev tidigare att det ju inte är så lätt att lära sig respekt för djur om man inte har något djur att tillgå, det är alltså kluvet för mig.

Jag tycker dock att om man skaffar katt så bör det i första hand vara för att man så intresserad av katter. Just för att det cirkulerar så mycket snack om hur lätta katter är kan jag inte låta bli att vara så beskäftig att jag skriver de här inläggen.

Jag tycker heller inte att katter är så lätta, i synnerhet inte katter som inte trivs (t ex med barn). Fast nu tycks ju TS ha bestämt sig för marsvin istället.

blir det nog ett litet marsvin.

Då ska du ha två, enligt lag. Bara så du vet.

Vi har haft marsvin sedan barnet var ca 7 år, och det har fungerat. Men marsvin är ömtåliga, risken är att man måste ha så mycket säkerhetsregler att det inte riktigt blir något roligt kvar. Från sju år har min son haft sina marsvin i tröjärmen, sovit med dem i sängen, pratat med dem om sina bekymmer, tröstat sig med dem när han har varit ledsen osv. Allt det som man gärna vill att barn kan ha djur till, bara det funkar för djuret.

Han har fått sköta om dem under handledning, jag tror att det skolar barn i ansvarskapacitet att sköta om djur - inte bara gosa och leka med dem.

Våra marsvin har blivit 5-7 år gamla, jag tycker inte att det är så lite, eller att de dör fort.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 763
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar