Lämplig hund för en aktiv familj som älskar hundar?

Sv: Lämplig hund för en aktiv familj som älskar hundar?

Varför inte kika på Australian Shepherd? En underbar hundras som stämmer in på alla de punkter du radar upp. Jag har själv en aussie som verkligen är vår bästa kompis. Hon kan hänga med på precis allt, stor "will to please", mycket motor, mycket glädje, förig, bra storlek, tycker om att arbeta, leka och otroligt gosig och snäll. Hon har en tydlig av/på knapp, kan koppla av var som helst för att sen på en sekund vara beredd på arbete/bus eller vad man nu hittar på. Att kunna koppla av var vi noga med att kräva av henne redan som liten. Du verkar kunna hund så du har nog koll på att det inte per automatik funkar, utan man får själv lägga lite jobb på det. Enda nackdelen (samtidigt är det lite skönt) är att min aussie är rätt reserverad mot främlingar.

Jag har också haft en tollare som jag definitivt tycker är en underbar ras. Pigg och alert, mycket motor, lekfull, smart, kan hålla igång hur mkt som helst samtidigt som dom också kan koppla av. Mycket hund i ett "lagom" format. Det jag tyckte var negativt med tollaren är att de är väldigt mycket mer självständiga och mindre "will to please" än aussien. Men är man duktig med hund och konsekvent är jag helt övertygad om att även en tollare skulle kunna passa väldigt bra i ditt liv.

Några andra raser som jag tycker är trevliga är Kelpie (kanske för liten?), labrador (av jaktvariant), Lagotton, Flatcoated, Golden.

Slutligen skulle jag vilja sticka ut hakan lite och föreslå BC. Jag tycker du verkar kunna erbjuda en sådan ett stimulerande och bra liv. De bordercollies jag har träffat har absolut haft en av/på-knapp och varit väldigt harmoniska hundar med liknande liv det du beskriver.

Måste bara tillägga:

Vilket underbart hundliv du har att erbjuda!! Din framtida fyrfoting kan skatta sig lycklig...:D

Min morsa har en tollare,en hane som nu är runt 1.5år..jättetrevlig hund,glad och lekfull och hänger med både i stallet och på ridtur och i fjällen när de vandrar,men kan också vara såpass lugn att han utan problem kan vara hemma själv några timmar när hon är på jobbet och följer med mig i lastbilen utan problem,trevlig ras men väldigt aktiv,behöver mkt motion...finns nog inte så jättemånga uppfödare i sverige va jag förstog av morsan men de verkar inte vara så jätte sjukdomsdrabbade heller...Leo är lagom strlk och väger runt 18-20 kg,slanka och vältränade hundar :) tycker defenitivt du ska kolla upp den rasen.
Jag har nyss skaffat mig en boxerkille på 13 veckor,familjekär,aktiv och snäll ras,dock ganska stark i huvet så gäller att utbilda rätt från början,såå fina och korthåriga också..väger runt 25-30kg, iaf hanarna:D

Jag tänkte direkt på Faltcoated retriever.
Visst är det ganska vanligt med cancer tyvärr, men det är en underbar ras. Växte upp med en helt underbar hund och min egen flat har mycket att leva upp till kan jag säga. Våran förra hund var drygt 12 år när vi fick ta bort honom. Han hade haft någon godartad tumör (han var då 11 år)och fick senare fler tumörer fick vi veta, men vi fick lov att ta bort honom för att hunden helt enkelt var slut. Hjärtat orkade knappt pumpa längre.
Att det är vanligt med cancer inom rasen har absolut inte stoppat mig från att skaffa flat, och kommer inte göra det i framtiden heller. Det finns ju sjukdomar/andra problem med dom flesta raser.
Flat är väldigt flamsig och valpig, vilket en del tycker är jobbigt, jag ser valpigheten som ett plus då den är "ung" väldigt länge, och flamsigheten som en del av charmen.
Den är väldigt vänlig, mycket bra med barn, lättlärd, vill gärna vara med och göra saker.

Känns som att väldigt många här föreslår hundar som jag tycker låter alldeles för aktiva utifrån din beskrivning. Aussie? BERGER DES PYRÉNÉES? :crazy: Nej, jag tror på en aktiv familjehund till en aktiv familj istället för väldigt utpräglade arbetshundar med MYCKET aktiveringsbehov. Håll er till spetsarna tycker jag :love:, någon av lapphundarna till exempel som tidigare nämnt.

Ni har inte funderat på pudel då? Hade en dvärgpudel i familjen,köpte den när jag var 13 år tror jag,och herregud vilken rolig hund! Vi hade dock en dvärvpudel,men det finns ju både mellan och stor.

Väldigt lättlärd och glad hund som var med på allt,oavsett om det gällde pimpling på vintern,eller långa ridturer på sommaren,en stor hund i liten förpackning kallade mamma han för! =) Bra av och på knapp,väldigt trevlig,kontaktsökande vid träning,och gick ihop med "allt och alla".

Mna behöver ju inte klippa dom i pudelfrissa,vi "valpklippte" våran hela livet ut,dvs rakade ner nos och ansikte,och lite under magen,sen fick han ha nån cm päls på kroppen.

Tyvär fick han somna in förra sommaren,han är GRYMT saknad!

Nu kör jag på staffordshire bullterrier (nanny dog),enligt mig en underbar ras,men det kanske inte är vad ni tänkt er alls? Det enda negativa med staffen är att dom kan vara lite fryssna på vintern dock..:(

Känns som att väldigt många här föreslår hundar som jag tycker låter alldeles för aktiva utifrån din beskrivning. Aussie? BERGER DES PYRÉNÉES? :crazy: Nej, jag tror på en aktiv familjehund till en aktiv familj istället för väldigt utpräglade arbetshundar med MYCKET aktiveringsbehov. Håll er till spetsarna tycker jag :love:, någon av lapphundarna till exempel som tidigare nämnt.
Håller med där, vare sig Aussien eller Bergern är ett förstahandsval till en barnfamilj utan stor hundvana, båda raserna kan vara nog så skarpa o även reserverade. Mentaliteten skiljer stort mellan linjerna.
Av övriga vallhundar så går Belgarna bort, lixom de allra flesta Bergs o Herdehundarna.

Chodský pes finns det väl en uppfödare av här i landet?

Senast ändrad:

Håller med där, vare sig Aussien eller Bergern är ett förstahandsval till en barnfamilj utan stor hundvana, båda raserna kan vara nog så skarpa o även reserverade. Mentaliteten skiljer stort mellan linjerna.
Av övriga vallhundar så går Belgarna bort, lixom de allra flesta Bergs o Herdehundarna.

Chodský pes finns det väl en uppfödare av här i landet?

Fanns en uppfödare men hon sålde sin tik till en i Vallentuna (finns här på Buke). Om inte du vet någon ny? Det finns några i Sverige och de håller på att organisera sig för att kunna starta rasklubb.

Fanns en uppfödare men hon sålde sin tik till en i Vallentuna (finns här på Buke). Om inte du vet någon ny? Det finns några i Sverige och de håller på att organisera sig för att kunna starta rasklubb.
Det var nått jag stötte på i samband med Gabbis tråd om rasen.

Jag håller med. Både aussie, bc och tollare kräver mer än vad TS verkar vilja ge mentalt. Bättre att då välja en mindre krävande hund.

Du tog orden ur munnen på mig. Nog för att man gärna blir "blind" inför sin egen ras men man måste kunna se på det kritiskt. Jag skulle lika gärna kunna föreslå min egen boxer men de faller på självständigheten och buffligheten och därför föreslår jag inte den. De kan dessutom vara ganska hårda, även om många ser den som "den perfekta familjehunden". Inte heller vinthundar håller jag med om då det är lite som dalmatinern; ungefär som att dressera en katt.

Jag måste ha missat något, jag tycker faktiskt att TS erbjuder ett mycket aktivt och stimulerande liv till sin framtida fyrfota kompis. Påminner mycket om det liv jag lever och i det har då både aussie och tollare varit harmoniska och nöjda hundar. Vad för mental stimulans krävs för att dessa raser ska vara glada och harmoniska enligt er som tycker att TS erbjuder ett liv med liten mental stimulans? Eller är det jag som tolkar det TS skriver fel? Efter vad jag läser erbjuds den framtida hunden mycket stimulans såväl fysiskt som mentalt men endast på hobbynivå och inte med sikte på tävling. Men jag tror ju inte att hunden bryr sig om hurvida den ska tävla eller ej, huvudsaken är ju att den får göra arbetet. Jag tänker då att en person som går kurser och tränar (även om det är på hobbynivå) lägger in mentala övningar även på en vanlig promenad och andra vardagliga situationer. Men jag kanske är fel ute....och har jag fel i det antagandet går de raser jag talat för bort!

Vi har en finsk lapphund, som visserligen bara är 5 månader men som redan visar stora fördelar jämfört med de retrievrar jag känner: Hon har en otrolig följsamhet, och vill hålla koll på oss i princip hela tiden, vilket gör att hon håller sig på tomten och i närheten av oss. Ingen jaktlust so far, och har väldigt lätt föra tt koppla av när det behövs och tagga till när det är träning på gång. Lättlärd och oerhört kelig, och pälsen är tjock men o- så mysig!

Inget fel med att träna på hobbynivå men det kan bli väldigt fel om man bara antar saker. En aussie är för mig en arbetshund som behöver en uppgift för att må bra, och som vill "jobba" åtminstone ett par timmar om dagen. Det jag ser som TS kan erbjuda är ett aktivt hobbyhundsliv och det passar utmärkt till lite lugnare raser, till och med till flera lite aktivare sällskapsraser.

Av de 20-talet aussies jag har i min bekantskapskrets är det endast två stycken som tränas för tävling och tävlas. Jag märker ingen skillnad i att dessa två ska vara så mycket mer harmoniska och nöjda med livet. Men absolut har du rätt i att aussien är en hund som behöver en hel del stimulans. Däremot är jag övertygad om att de struntar i hurvida de tävlas eller ej. Är man ute efter en pigg och aktiv familjehund att kunna träna kan aussien vara ett alternativ, beroende på hur duktig man är att ge dom stimulerande uppgifter/träning.

Självklart ska man ju inte skaffa sig "mer hund än vad man behöver/klarar av/vill ha". Men detta är ju något TS själv måste ta ställning till när han/hon utvärderar vad han/hon har att erbjuda och är ute efter. Men baserat på att TS sen tidigare är van vid bruksschäfer men idag vill ha en mjukare hund men som fortfarande är "något att träna med" och som kan fostras och utbildas på ett mjukare sätt bedömer jag att aussien kan vara ett alternativ.

Men som med alla raser finns det plus och minus och det är upp till TS att göra en bedömning av vad som kan passa. Absolut blir man kanske lite insnöad på den ras man själv har/har haft men samtidigt finns det väl inga som kan ge så bra info om hur en viss individ av en viss ras är än en som lever sitt liv med den?!

Fast jag snackar fortfarande inte om att de måste tävlas, bara att de mår bättre med en uppgift som innebär mer än att vara en aktiv familjehund. Det finns många raser som passar bättre till det än aussie. Dessutom upplever jag de hundarna som mer hårda uppfostringsmässigt sett än TS verkar vara ute efter. Det är inte fel med att föreslå sin egen ras givetvis men det är bättre att se kritiskt och undervärderad situationen än tvärtom.

Sen när blev Aussien mjukare än en Schäfer?
Snappande vallhundar är knappast något att rekommendera en barnfamilj.

Jag har själv en Aussie och träffar regelbundet Aussies från olika uppfödare. Min erfarenhet är att det är stor skillnad på vilken uppfödare de kommer från och vilken individ det är.
Min kille är galet snäll och social och ganska lugn (för att vara Aussie), men kan bli rätt tuff om man ger honom chansen. Men jag känner också mjuka, nästan veka Aussies och även hyperenergiska Aussies.
Kollar man upp uppfödaren och tidigare avkomma kan man nog hitta en Aussie som passar de flesta aktiva (!) ägare.

Vi valde dock att skaffa hund innan barn, så att vi kommer ha en vuxen, välanpassad, väluppfostrad hund innan det blir dags. Framför allt med tanke på att denna ras kan bli väldigt skarp.

Till TS. Jag får be om ursäkt och ta tillbaka mitt tips om aussie. Tydligen är min och de andra 20-talet aussies jag känner inte representativa för rasen och således har jag bildat mig en felaktig uppfattning om rasen.

(Jag och mina bekanta får skatta oss lyckliga att vi har haft sådan tur att få tag på underbara vovvar.)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 798
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag och min sambo har nu bestämt oss för att köpa en till hund, idag har vi 3 barn, två flickor som är enäggstvillingar på 3 år och en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 977
Senast: holymary
·
Hundavel & Ras Min svägerska har precis fått ta bort sin gamla hund. Innan avlivningen var hon och hennes sambo bestämda med att det inte skulle bli...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama