Lämnad under graviditet - ensam vårdnad

Nyttnick12

Trådstartare
Använder mig av annat nick, om någon vet vem jag är så var snäll och håll det för er själva.

Jag sitter i en rävsax, är gravid i vecka 18 och det fungerar inte att leva ihop med barnets far. Livet är just nu ruskigt jobbigt och jag har insett att det finns ingen väg tillbaka för oss. Men nu tjafsas det friskt om vårdnaden, jag vill givetvis ha ensam vårdnad för att slippa konflikter i framtiden, vid inskrivning till förskola osv. I framtiden, om allt funkar, kanske jag och pappan kan ha gemensam vårdnad, men eftersom jag vet vilka konflikter det dyker upp när man separerar vill jag inte ta den smällen. Umgänge ska han givetvis ha så mkt han bara vill, barnet är ändå hans. Men just vårdnaden vill jag, av praktiska skäl, ha. Dessutom känner jag som så, att om man lämnar sin gravida flickvän utan någon vettig anledning så är man inte redo att bli far, och då är jag rädd att han kommer att sätta sig på tvären i alla gemensamma beslut. Har han rätt att kräva gemensam vårdnad om vi inte bor ihop? Vilka rättigheter har jag?

Jag måste ju tänka på mammaledigheten oxå, jag kommer att få ta rubbet, men hur löser jag det om jag inte har ensam vårdnad?

Någon som har andra råd angående detta?

Sv: Lämnad under graviditet - ensam vårdnad

Jag satt i samma sits som dig när jag väntade min minsting.

Tvivlar på att han kan kräva nånting faktiskt.
Är ni inte gifta så får du automatiskt ensam vårdnad när barnet föds, vid faderskapsbekräftelsen kan du välja om du vill gå med på gemensam vårdnad eller inte.

Låter som att NI skulle behöva prata med en jurist/familjerådgivare - både och kanske.

Är ni inte gifta så får du automatiskt ensam vårdnad när barnet föds, vid faderskapsbekräftelsen kan du välja om du vill gå med på gemensam vårdnad eller inte.

Oj, vad hårt! Eller snarar: vilken makt man har som kvinna i den situationen..!

Jag satt i samma sits som dig när jag väntade min minsting.

Är det verkligen så enkelt? Han måste väl kunna stämma mig för att få gemensam vårdnad? Har jag nån chans att behålla ensam vårdnad då? Hur gick det för dig, ville pappan ha gemensam vårdnad?

Varför har du större rätt till barnet? Varför skulle ni vara tillsammans om ni inte fungerar?

Varför har du större rätt till barnet? Varför skulle ni vara tillsammans om ni inte fungerar?

Jag har givetvis inte större rätt till barnet, men någon av oss måste ha ensam vårdnad så att det inte blir strul om det, eftersom det vid en separation blir bråk om minsta lilla. Han vill inte/kan inte pga att han inte kan vara ifrån jobbet och vara pappaledig, därflr tycker jag att det är givet att det är jag som ska ha vårdnaden.

Din andra fråga väljer jag att inte svara på, det har inte med saken att göra.

Saxat från skatteverket sida

"Om ni som föräldrar är gifta med varandra har ni automatiskt gemensam vårdnad om ert barn. Om ni inte är gifta får mamman automatiskt ensam vårdnad när barnet föds. I samband med att faderskapet fastställs hos socialnämnden kan ni dock anmäla att ni vill ha gemensam vårdnad.
Ni kan också anmäla gemensam vårdnad senare, men då direkt till Skatteverket. För att det ska vara möjligt får inget tidigare beslut ha fattats om vårdnaden."

Visst kan han stämma dig för att få gemensam, men det är ju en rätt lång procedur har jag för mig.

Pappan till mina har aldrig riktigt brytt sig om varken barnen eller vårdnadsbiten, så det löste sig väldigt smidigt när jag inte skrev på om gemensam vårdnad

Ingen kan tvinga dig att skriva på för enskild vårdnad. Visst kan han stämma dig men du ska var mycket olämplig som mamma om han ska ha en chans att vinna.
Förklara för honom, kanske i ett brev om ni har svårt för att prata utan att börja bråka att om umgänget flyter på och allt funkar så fixar ni gemensam vårdnad senare.
Han kanske också behöver upplysas om att hans barn har lika stor rätt till både sin mamma och sin pappa och att vårdnaden inte har något med umgänget att göra. Barnet kan bo hos en förälder på heltid som inte har vårdnaden. Man kan bo ihop fast den ena föräldern har enskild vårdnad.
Berätta också att du inte tänker stå i vägen för deras relation.
Om ni inte kan prata lugnt och sansat nu så tycker jag att du gör rätt som behåller din enskilda vårdnad. Du slipper på så vis väldigt mycket tjafs och bråk.

Till sist vill jag ge dig en stor varm kram och ett stort lycka till!

Är det verkligen så enkelt? Han måste väl kunna stämma mig för att få gemensam vårdnad? Har jag nån chans att behålla ensam vårdnad då? Hur gick det för dig, ville pappan ha gemensam vårdnad?

Ja det är så enkelt. Visst kan han stämma dig, då får familjerätten i uppdrag att göra en vårdnadsutredning vars syfte är att se om det är till barnets bästa att du har fortsatt ensam vårdnad eller om föräldrarna ska ha gemensam. För att kunna ha gemensam vårdnad måste man kunna samarbeta enligt gällande praxis.

Jag kan ha fattat helt fel men det måste väl vara att ingen kan tvinga en att skriva på för gemensam vårdnad? Eller är jag ovanligt korkad idag?

Jag kan ha fattat helt fel men det måste väl vara att ingen kan tvinga en att skriva på för gemensam vårdnad? Eller är jag ovanligt korkad idag?

Nä du är inte korkad. Det var jag som var ovanligt trött när jag skrev :o Givetvis ska det stå gemensam vårdnad och inget annat.

Att han lämnat dig behöver inte alls göra honom till en dålig pappa. Att vara en bra partner är en annan sak än att vara en bra pappa.

Om barnets pappa inte tänker vara föräldraledig alls kommer hans 60 dagar att brinna inne, vilket kanske är onödigt om de skulle kunna göra nytta hos dig. Å andra sidan tycker jag att det är en bättre lösning att försöka få honom att ta ut sina dagar och spendera tid med barnet än att du ska få alla dagarna.

Jag skulle nog också rekommendera att ni främst vänder er till familjerätten för hjälp. Jag kan inte annat än tycka att det är bättre att han är med på beslutet att du får ensam vårdnad än att han bara lämnas utanför. Kanske kommer han också tycka att ensam vårdnad är ett mer praktiskt alternativ om ni kan tydliggöra det här med umgänge.

Om han börjar strula och vara besvärlig redan innan barnet kommer är självklart ensam vårdnad bäst, men jag skulle nog gå in med intentionen att det går att samarbeta och lösa tillsammans eller iaf som allra minst få med honom på beslutet om ensam vårdnad.

Att han lämnat dig innebär inte automatiskt att han lämnat sitt barn. Jag anser också att det är lite väl negativt att tro att du måste ha enskilde vårdnad gör annars kommer inget att fungera. Börja med att begära hjälp hos en familjeterapeut. Inte för att ni ska hålla ihop, utan för att ni ska ta er igenom separationen på ett bra sätt. Därefter kan ett besök hos familjerätten vara en god idé.

Ensam vårdnad ska verkligen vara sista utvägen eftersom det lägger alldeles för mycket makt i den ena förälderns händer och få missar ett tillfälle att utnyttja det. Barnen och umgängesrätt blir snart till vapen.

Senast ändrad:

Jag skulle kanske tillagt det, att vi hade 5 eller fler samarbetssamtal (mest ang min stora tös) innan jag bestämde mig för att ta ensam vårdnad på lillen.

Det enda vi vet är att han motsätter sig enskild vårdnad och att TS är rädd för att han ska bråka i framtiden. Inte att han redan gör det.

Själv skulle jag nog anse honom vara olämplig förälder om han inte tog strid för vårdnaden om sitt barn.

Nä du är inte korkad. Det var jag som var ovanligt trött när jag skrev :o Givetvis ska det stå gemensam vårdnad och inget annat.

Vad skönt! Jag blev nämligen totalt förvirrad. Du skulle bara veta hur lång tid det tog innan det gick upp för mig att du kanske skrivit fel :D

Ja, fast det var du, ditt barn och den mannen.
Det är svårt att generalisera i såna här frågor....

Jag har givetvis inte större rätt till barnet, men någon av oss måste ha ensam vårdnad så att det inte blir strul om det, eftersom det vid en separation blir bråk om minsta lilla.

Om man antar att det vid en separation kommer att bli bråk om minsta lilla och att ni därför inte kommer klara gemensam vårdnad, då kommer det nog bli så också.

Ni skulle nog behöva gå och prata med någon om hur ni ska reda ut både separationen och vårdnaden, och hur ni bäst ska kunna lösa situationen. För om ni båda har inställningen att det inte kommer att gå, då kommer nog barnet hamna i en väldigt jobbig sits.

Nu kommer jag vara väldigt opolitiskt korrekt (finns det överhuvudtaget ett sådant ord? :p) men du kan alltid vänta med att skriva på för gemensam vårdnad. Det är mycket svårare att få tillbaka den än att ha den från början. Det finns ju inget som säger att du alltid måste ha enskild vårdnad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 745
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Samlar mig för en separation. Vi är inte gifta. Har ett barn sedan innan som vi har gemensam vårdnad om. Väntar nr 2 och jag vill inte...
2
Svar
21
· Visningar
4 312
Senast: Görel
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 520
Senast: vallhund
·
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
337 208
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈