Lämna tillbaka köpt häst?

Sv: Lämna tillbaka köpt häst?

Min bekant är ingen nybörjare och har haft häst i ett flertal år innan den här hästen.
Det har bara gått fel den här gången.

Finns väl inget i tråden som tyder på att det skulle vara fel på hästen eller att den har "dåligt beteende" eller är en "problemhäst"?
Som jag förstår det, ligger bristerna hos den nya ägaren, eftersom den tidigare ägaren inte hade några problem.

Ser att TS skriver:
"Min bekant är ingen nybörjare och har haft häst i ett flertal år innan den här hästen."
Men det är ingen garanti för god kunskap om hästar.
Det vore intressant att få info om i vad problemen består. Är det kanske personkemin som inte funkar?

LIA

Min bekant har god kunskap men hästen började testa och gjorde en sak som helt enkelt gjorde min bekant rädd, min bekant har ridit ett antal krånglande hästar innan och löst problemen utan problem, men den här gången kom rädslan med och då är det inte samma sak längre.
Sen har inte personkemin stämt mellan dem och min bekant tycker inte att det är någon idé att fortsätta med en häst som den dels blivit rädd för och som den dels inte känner något för.
Det är en underbar häst, så det är inget fel på hästen egentligen, bara lite för tuff för min bekant i det lägen h*n befinner sig just nu.

Jag förstår situationen och skulle också vilja avsluta bekantskapen mot den bakgrunden.
Vad jag inte förstår är varför det är problem med att sälja hästen vidare. Hästen har ju fungerat tidigare och borde väl kunna göra det med annan ägare också?

LIA

Ägaren vill inte förstöra hästen, därför säljer h*n snabbt innan h*n har gjort det.

Det känns som att hästfolk på Buke.. ja man säger då det.. frågade bara om det fanns något som sa att man kunde göra så, och då är plötsligt min vän helidiot som inte provred hästen mer, eller som inte kände efter mer osv osv, h*n provred och gillade det h*n red då, sen efter ett tag skar det sig, det händer väl för mer än en hästmänniska att man finner en häst som man helt enkelt inte trivs ihop med och att då fortsätta traggla är väl ändå ingen idé??

Förstår som sagt också om säljaren inte vill ha tillbaka hästen, men jag förstår min väns panik över att kanske bli stående med en häst som för denna är "oanvändbar" och riskerar att göra värre om det fortsätts!!!

Vad de flesta menar här på buke är att man har ett ansvar som köpare.

Jag har varit ridlärare förut och varit med otaliga gånger, där föräldrar säger att deras barn som ska börja rida kan rida lätt o galoppera, och då sätter man givetvis in det barnet i en passande grupp, sen visar det sig att det är rena nybörjare som sitter på hästen och föräldrarna till de andra barnen blir tokiga för att gruppen blir sinkad.

Har även sålt en del hästar och folk säger väldigt ofta att dom kan mer, varför vet jag inte.

En häst är inget motorredskap utan en levande varelse som man flyttar från en invand flock till en helt ny, med nya vanor o rutiner, det tar TID för häsen att aklimatisera sig, om folk ändå kunde fatta det.

Helt otroliga är människor som inte ser själen i hästen, för INGEN ÄR LIK DEN ANDRA.

vI HAR ALDRIG LÄMNAT TILLBAKA NÅGON HÄST och då har haft flera stackare som verkligen mått dåligt på ett eller annat sätt, för vi ser inte hästarna som ett problem, utna som en egen individ

Ja det är det som den borde, men i o m att min bekant inte kan/vågar rida hästen fram tills försäljningen vet h*n ju inte hur den reagerar när väl någon annan kommer upp, min bekant är väldigt mycket duktigare än mig också så jag är ingen hjälp att få heller.
Givetvis försöker h*n göra andra saker med den, som longera, promenera och tömköra tills en ev köpare dyker upp.
H*n ska givetvis vara ärlig också och säga varför h*n säljer.

Jo det där vet jag, problemet alltså med att folk tror sig kunna så mycket mer än vad de egentligen kan, har också jobbat på ridskola och sett det där. Det har funkat jättebra för min bekant med hästen tills h*n blev rädd för den. Och någon gång måste man väl också lämna den trygga läromästaren och gå vidare i hästlivet och pröva större utmaningar.
Alla utmaningar går inte lika bra och det tror jag alla som har hållit på med hästar ett tag kan känna igen sig i.
Sen kanske min bekant "ger upp" för tidigt, men det varken tänker eller vill jag sitta och spekulera i, h*n har fler personliga skäl till varför det här beslutet fattats och det tänker jag inte gå in på, men de handlar om hästen så de är inte intressanta här.

Ska tillägga att min bekant vet att jag skriver om den så det är ingen baktalning eller sådant, h*n läser och ger kommentarer till mig.
kan ju vara känsligt när man skriver om andra.

Finns väl inget i tråden som tyder på att det skulle vara fel på hästen eller att den har "dåligt beteende" eller är en "problemhäst"?
Som jag förstår det, ligger bristerna hos den nya ägaren, eftersom den tidigare ägaren inte hade några problem.

Ser att TS skriver:
"Min bekant är ingen nybörjare och har haft häst i ett flertal år innan den här hästen."
Men det är ingen garanti för god kunskap om hästar.
Det vore intressant att få info om i vad problemen består. Är det kanske personkemin som inte funkar?

LIA

Sa tidigare ägaren ja. Vem som har rätt kan ju inte vi här avgöra på några rader på nätet.

"A second opinion" på hur hästens temperament är skulle jag nog råda nuvarnade ägare till. Sedan kan man kanske inte lagligt ha rätt att återlämna, men att diskutera saken med fd ägaren är ju aldrig fel.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar