Lämna tillbaka köpt häst?

M

miomio

Hur fungerar det där, har man någon rätt som köpare och säljare?
En bekant köpte häst för ett tag sedan och har av olika själ, bla att hästen inte alls var som h*n trodde och det har skärt sig helt mellan häst och ägare.
Nu står ju alltså ägaren där med en häst som knappt är ridbar och ska försöka sälja, förra ägaren påstår att hästen var helt ridbar och arbetssam, kan mycket väl vara så, vad vet jag, men med nya ägaren funkar det inte.
Ägaren har tjatat på förra ägaren att köpa tillbaka, men det vill förra ägaren givetvis inte (skulle inte jag heller vilja så jag förstår, har man sålt har man ju, tror tom att den har köpt ny häst nu) MEN min bekant kommer ju att förlora massa pengar på den här affären pga det här, hästen kan ju inte visas som den bör visas, finns det ingen sort "ångerrätt" när man köper häst?
Vad gäller?
Är det bara att bita i det sura äpplet?
Hade det varit prövotid hade det här uppmärksammats redan då, men det fanns/finns inte.

Någon som vet??

Sv: Lämna tillbaka köpt häst?

ser att jag stavat som en kratta... :crazy: men det får ni leva med :p

Jag ska inte säga att jag har full koll men har hört och har för mig att man som köpare enligt lag har 2 års "öppet köp" på en häst om man inte skrivit i kontraktet att hästen ej tas tillbaka. Men står det i kontraktet så skulle jag tro att hon är låst tyvärr och får försöka sälja hästen själv eller skicka den till en tillridare. Det finns många bra människor som kan hjälpa till med det. :)

Hälsa henne lycka till
MVH Tess

Det står inget i kontraktet om att säljaren inte vill ha tillbaka hästen, bara att köparen köper den i befintligt skick eller något sådant.

Du har ingen ångerrätt på häst. Du har ingen genrell ångerrätt på några köp (förutom distansköp) om du inte specifikt avtalar om det.

Att hästen och ryttaren inte kommer överens är inget skäl för säljaren att ta tillbaka hästen.

Det som din bekant kan göra är att lämna iväg hästen till något bra försäljningsstall. Där de kan rida till hästen igen och hjälpa till med försäljningen. Det brukar fungera med att man betalar en vissa summa i månaden för bl a upstalling och foder + att försäljningsstallet sedan får viss procent på försäljningssumman. Är det ett bra stall och bra häst kan den mycket väl säljas snabbt till ett bra pris.

Jag vet inte men jag skulle inte tro att hon har någon rätt till det. Om dom inte har pratat någonting om det när hon köpte hästen.

Jag skulle också skicka hästen till ett försäljningsstall som fixar till den.
Blir ju bara pinsamt om ägaren ombeds att först visa hästen på provridningen.

Att hästen och ryttaren inte kommer överens är inget skäl för säljaren att ta tillbaka hästen.

Dessutom är det förståligt om säljaren inte vill ta tillbaka en häst som har börjat krånga p.g.a. ny ryttare och bekymmer emellan dem.

Det skulle med all sannolik innebära merarbete vid ett återköp, och t.o.m. en värdeminskning av hästen.

Hästen är väl besiktigad vid köpet?

Jag sålde en treåring förra våren, i slutet av mars har jag för mig. Den var riden i alla gångarter, samt hoppad små skutt med ryttare. Enligt köparen var hon så pass rutinerad att hon klarade av en unghäst, plus att hästen var riktigt snäll på alla sätt och vis. Pratade med den nya ägaren ett par gånger under sommaren, och allt verkade gå bra.

För någon vecka sedan fick jag höra på omvägar att hästen inte längre gick att rida, och att den slängde av så fort någon satt upp. Jag blev självklart bekymmrad.... och väldigt förvånad eftersom hon vart så positiv till träning tidigare. Därför tog jag kontakt med nuvarande ägaren och frågade vad som var fel. Vi kom överens om att hästan skulle tillbaka till mig på tillridning. Har nu ridit henne i drygt en vecka utan några som helst problem. Har inte visat någon tendens till att vilja slänga av eller bråka. Efter att ha pratat med ägaren har vi kommit fram till att detta inte är rätt häst henne, utan att hon behöver en äldre läromästare. Hästen ska nu säljas, och jag har erbjudit mig att köpa tillbaka henne. Därimot vill jag inte betala tillbaka hela summan, då hästen ligger ett helt år bakom i träningen, och har missat treårstestet och premieringen. Jag har inte fått ett bestämt svar ifrån henne ännu, men ska hon sälja hästen själv kommer hon absolut inte få mycket för henne pga. att hon inte kan visa upp henne riden.

Min åsikt i ett sådant här ärende, är att köparen har ett ansvar att provrida hästen så många gånger det behövs för att verkligen veta att h*n klarar av hästen. Samt att vara ärlig både mot sig själv och säljaren om ens kunskaper i ridning och hästhantering.

Anledningen till att jag är beredd att köpa tillbaka denna hästen är att jag alltid har tyckt om henne. Plus att hon har stor kapasitet.

Så hon tycker alltså att säljaren ska köpa tillbaka hästen för att hon inte kan rida den?
Provred hon inte hästen innan hon köpte den??

Jo det gjorde h*n.
Tycker och tycker, det är väl mer en önskan, h*n har även frågat om förra ägaren skulle kunna ta emot för försäljning, givetvis mot provition, eftersom förra ägaren inte har några problem att rida hästen!
Det är alltså mest för hästens skull, för att den ska komma rätt.
Om min bekant säljer hästen i det "skick" den är idag är det ju inte alls säkert att den kommer till rätt ställe.

Och självklart provreds hästen och då var den ok, den var också ok första tiden med nya ägaren.
H*n klarar inte av den, det är väl saker som händer, behöver väl inte idiotförklaras på något sätt. De passar inte ihop helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Måste säga att jag förstår om gamla ägaren inte vill ta tillbaka hästen, även om man kanske skulle vilja det för hästens skull. Men det kan gå oerhört snabbt att "förstöra" en häst. Köparen måste väl ända haft möjlighet att provrida hästen. Sålde för många år sedan en häst som gått till riks i hoppning, ett halvår senare gick den inte över en bom på marken......

Ägaren vill inte förstöra hästen, därför säljer h*n snabbt innan h*n har gjort det.

Det känns som att hästfolk på Buke.. ja man säger då det.. frågade bara om det fanns något som sa att man kunde göra så, och då är plötsligt min vän helidiot som inte provred hästen mer, eller som inte kände efter mer osv osv, h*n provred och gillade det h*n red då, sen efter ett tag skar det sig, det händer väl för mer än en hästmänniska att man finner en häst som man helt enkelt inte trivs ihop med och att då fortsätta traggla är väl ändå ingen idé??

Förstår som sagt också om säljaren inte vill ha tillbaka hästen, men jag förstår min väns panik över att kanske bli stående med en häst som för denna är "oanvändbar" och riskerar att göra värre om det fortsätts!!!

Läste inte hela tråden, såg nu att du redan gett ett bra skäl till varför ägaren skulle ta tillbaka hästen, är det för hästens skull och man är villig att betala är det ju en helt annan sak.

Förlåt, inte meningen att verka otrevlig.
Tycker bara att det är så tråkigt att höra alla som gnäller för att de inte får lämna tillbaka sina hästar när de kommer på att de egentligen inte klarar av dom efter ett halvår...
Som sagt ibland passar ju inte häst och ryttare ihop och det kanske inte märks med en gång :) Men tycker nog att hon ska lämna hästen till nått försäljningstall/ utbildare så går det nog snabbt och enkelt gjort att sälja den. Är nog inte så svårt att få tag i ett stall i svealand, finns ju rätt så gott om dom. Finns annonser både på bukefalos och hästnet.

Men är du inte själv i exakt samma sits som din bekant?
Kan man inte visa hästen riden på ett bra sätt/inte har den igång så blir priset därefter.
Man kan ju anlita en tillridare alt ha en bra medryttare under en period och be denne visa vid försäljning.
Lämna tillbaks kan jag inte tänka mig att man har rätt till för att man köpt "fel" häst.

Det har ordnat sig för mig och det går framåt så jag är inte längre i en sådan sits. Har bestämt mig för att satsa.
Tror att jag drogs med lite av min bekants problem och förstorade mina.

Ok jag bara undrade över "konsumentköpslagen", men ok, h*n ska prova sälja, hästen har ett visst avelsvärde så den går kanske att sälja genom det om inte annat.

Är det Konsumentköplagen som gäller då? Som det är skrivet ger det intryck av att affären är mellan privatpersoner. Då är det köplagen.

Oavsett vilken lag som är applicerbar finns ingen ångerrätt på köpet.

Hur fungerar det där, har man någon rätt som köpare och säljare?
En bekant köpte häst för ett tag sedan och har av olika själ, bla att hästen inte alls var som h*n trodde och det har skärt sig helt mellan häst och ägare.
Nu står ju alltså ägaren där med en häst som knappt är ridbar och ska försöka sälja, förra ägaren påstår att hästen var helt ridbar och arbetssam, kan mycket väl vara så, vad vet jag, men med nya ägaren funkar det inte.
Ägaren har tjatat på förra ägaren att köpa tillbaka, men det vill förra ägaren givetvis inte (skulle inte jag heller vilja så jag förstår, har man sålt har man ju, tror tom att den har köpt ny häst nu) MEN min bekant kommer ju att förlora massa pengar på den här affären pga det här, hästen kan ju inte visas som den bör visas, finns det ingen sort "ångerrätt" när man köper häst?
Vad gäller?
Är det bara att bita i det sura äpplet?
Hade det varit prövotid hade det här uppmärksammats redan då, men det fanns/finns inte.

Någon som vet??

I detta fall finns inga möjligheter, såvida man inte kan påvisa att hästens beteende är beroenda någon sjukdom som varit dold. Ett dolt fel.

Det din kompis bör är om hästen är dyrbar lämna hästen på tillridning hos någon med goda kunskaper och gott renommé. Ev. låta hästen visas för köpare hos tillridaren. Fortsätter hästen med ett dåligt beteende hos tillridaren så har man åtminstone denna person att hänvisa till vid vidare diskussioner mer fd ägare.

En mindre värdefull häst kan man försöka sälja och ta en ekonomisk förlust och sälja som problemhäst. Eller så finns ju alltid alternativet avlivning.

Att frustrerad stå med en häst man inte klarar är inte något man bör göra. Fast är man mindre kunnig om hästar så bör man givetvis se till att själv få hjälp i första hand för att lära sig hantera hästen.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 099
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar