lämna på dagis vid begravning

@Björk Stockholms kommun är en rik kommun med oerhört mycket inflyttning. Så modulerna berodde sannolikt på att kommunen inte hängt med och byggt fler ordentliga dagis när befolkningen har ökat i och med att man bygger ut, det problemet är ganska vanligt

Vi har ju som sagt väldigt fritt här och jag hade inte ens tänkt tanken att barnen inte skulle varit på dagis när vi var på begravning. På de tre dagis vi har haft har den friheten inte utnyttjats in absurdum, det är ytterst sällan något barn är kvar efter 17, vilket får anses som bra i en kommun där nästan alla pendlar. Med tanke på att det heller aldrig lyfts som ett problem i några lokala medier så verkar det helt enkelt som folk klarar att hantera friheten ganska bra över lag.

@Björk Ja ni är nog lite mer noggranna än oss då.

Vi har ganska flexibla jobb vilket innebär att vi jobbar eller inte jobbar de tider sonen är på dagis. Det betyder inte att vi inte jobbar heltid men ibland kan jag komma hem två timmar tidigare för att sedan behöva vara med på ett möte på kvällen. Ibland hämtar jag då sonen tidigare men inte alltid. Däremot hämtar jag honom aldrig efter hans schemalagda tid.

Och det har hänt att vi åkt på semester en vecka och sonen stannat hemma med mormor eller farmor och farfar som då har lämnat på dagis ett par dagar för att jobba. Jag har faktiskt ganska lite dåligt samvete för det.

Mvh Miks
Var och en får välja själv hur den gör. Och dåligt samvete..... det är inte min sak att avgöra vad folk ska ha dåligt samvete av. Jag är inte andras samvete. :D

@Björk Med tanke på att det heller aldrig lyfts som ett problem i några lokala medier så verkar det helt enkelt som folk klarar att hantera friheten ganska bra över lag.
Ja, så kan det vara. Det kan också vara i kombination med att alla skattebetalande stockholmare tycker det är okej att finansiera det nyttjande som kan ske utanför arbetstid.

Och då är det ju okej; en kommun är ju alltid fri att ge MER service än vad lagar säger. Däremot inte mindre.

Vem skulle kunna säga nej till någon som ska på en begravning? Begravningar och flytt är ju undantaget det mesta. Förskola och hem ska samverka för barnens bästa.

Vi fick iaf ett nej om att ha barnet där.. han går 15h/vecka. tis-tors. begravningen ska vara på en fredag och + att det tydligen är en "klämdag" den dagen också och då har de dåligt med folk där... :(

Han får väl hänga med på begravningen då. vi har ingen annan

Frågan hamnade ju i ett litet annat ljus när det nu tydligen handlade om att lämna ett barn på förskolan en annan dag än de dagar barnet är där i vanliga fall. Jag tror att folk tolkade frågan som ifall det var ok att lämna trots att föräldrarna inte var på arbetet.

Nu blir ju förskolan lite som vilken barnvakt som helst, även om man såklart hade hoppats på att de kunde ställa upp :)

Frågan hamnade ju i ett litet annat ljus när det nu tydligen handlade om att lämna ett barn på förskolan en annan dag än de dagar barnet är där i vanliga fall. Jag tror att folk tolkade frågan som ifall det var ok att lämna trots att föräldrarna inte var på arbetet.

Nu blir ju förskolan lite som vilken barnvakt som helst, även om man såklart hade hoppats på att de kunde ställa upp :)
Enligt förskolan mina barn gick på så hade de som policy att barnen självklart fick vara på förskolan vid begravningar även om det var tider de normalt inte gick. Mina var tex alltid lediga på fredagar normalt sett men var på förskolan en fredag när vi var på begravning. De var dessutom helt själva sista timmen med en fröken. Men jag kan tänka mig i TS fall att det var klämdagen som ställde till det och att det kanske inte är många andra barn där alls och de redan hade sagt att stora delar av personalen kunde vara ledig.

Lite både och. Lite dåligt kan jag tycka såvida förskolan inte är helt stängd eller om det är tider då inget annat barn är där. Om de ändå är där gör ett barn extra inte så stor roll. Jag hade inte sagt nej, men jag vet att många runt mig hade sagt nej och jag tycker att det är en trist attityd. Men är personalen redan bokad, inget annat barn är där och det är när ingen jobbar så hade även jag sagt att det tyvärr inte går.

För ett rakt svar måste man ju precis se vilket schema som är lagt och exakt vilka tidet det gäller.

En vanlig fredag okej att sitta kvar för då har man betalt för det.

Men en klämdag innebär i en del komuner att man har rätt till arbetsttidsförkortning om arbetet tillåter och man jobbar alltid för att alla ska kunna få ut de timmarna direkt. Så det försvårar helt klart.

Enligt förskolan mina barn gick på så hade de som policy att barnen självklart fick vara på förskolan vid begravningar även om det var tider de normalt inte gick. Mina var tex alltid lediga på fredagar normalt sett men var på förskolan en fredag när vi var på begravning. De var dessutom helt själva sista timmen med en fröken. Men jag kan tänka mig i TS fall att det var klämdagen som ställde till det och att det kanske inte är många andra barn där alls och de redan hade sagt att stora delar av personalen kunde vara ledig.

Ja den policyn skulle man ju hoppas att alla förskolor hade! :) Jag tänkte mer på ifall man skulle ha rätt att lämna barnet där.

Jag tycker det är så tragiskt att läsa sånt här.. man undrar ju för vem förskolan finns egentligen? Sen tycker inte jag att staten ska finansiera att föräldrar dumpar sina barn på dagis, men jag tycker det är så fel att man blir nekad. Jag hade lätt kunnat tänka mig att betala extra för att få passning vid sådana tillfällen vi inte skulle kunna lösa det själva. Sen får man väl säga till i tid såfall, men det är väl ändå barnens bästa man bör sätta i första rummet!?

Vår förskola är helt fantastisk på alla sätt och jag blir bara gladare och gladare ju längre dottern går för det bemötandet både dottern får och jag som förälder. Nu står dottern reg på fler timmar än hon verkligen går, men de gånger vi haft behov av en extra timma här eller där så har det inte varit några som helst problem. Personalen är verkligen ena riktiga klippor och jag uppskattar dem SÅ mycket. Sen vet inte jag om det är en generell inställning bland personalen i kommunen (inte vår kommun, dottern går i grannkommunen), men där har de dessutom precis ändrat och utökat de där 15 timmarna man har rätt till som FL, arbetssökande osv, till 30 timmar!! Jag blir så glad bara av det faktumet att man försöker underlätta för föräldrarna..

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
758
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023