lämna på dagis vid begravning

MinIan

Trådstartare
Får vi lämna vår son på dagis/förskola om vi måste på en begravning?

Jag har hört att man har RÄTT att lämna, har man verkligen det?
Frågade tidigare idag och de var som frågetecken men skulle kolla upp det.

Har ni fått lämna eller inte?

Fråga.

När min mormor låg för döden så ringde jag fritids och sa som det var, och att min sambo skulle hämta när han slutade för jag skulle åka och säga hej då till mormor. Sonen gick egentligen bara till 15 tror jag men det var inga problem att förlänga honom.

Jag har lämnat mina barn både på förskola och fritids tider de inte brukar vara där just runt begravning och det har aldrig varit några problem. Men då antar jag alltså att det är barn som normalt sett går på förskolan. På fritids hade de inga problem med att låta min äldsta som egentligen hade slutat, vara kvar tillsammans med lillebror när vi skulle på en begravning. Jag ville inte att hon skulle vara själv hemma just då eftersom det var rätt nära oss men det var inte lämpligt för henne att följa med på begravningen.

Min minsta var på dagis när min mamma begravdes. Näst yngsta var i skolan och de två äldsta ville följa med.

Jag har finkammat min kommuns hemsida för att försöka hitta regler om när man får eller inte får ha sitt barn på förskolan. Kan inte hitta någonting på ämnet. Finns det verkligen sånna regler eller är det en myt?

Vi har aldrig haft problem. Lämnat när vi varit på begravning, när vi föräldrar varit utomlands och mormor haft sonen, vi handlar ibland på vägen hem, sambon tränar ibland på lunchen när han jobbar hemma. Aldrig någon som sagt nånting.

Mvh Miks

Enligt lagen får man lämna barnen i barnomsorg när man är på jobbet, studerar, är arbetssökande eller enligt de regler som gäller vid föräldraledighet med syskon.

MEN; det kan vara olika i olika kommuner. Jag har vid diskussion med vår förskolechef kring denna fråga fått veta att de gjort undantag när båda föräldrarna skulle på en begravning av en släkting.

Mitt råd är därför att fråga förskolechefen och förklara läget. Det mesta brukar gå att lösa.

Jag har finkammat min kommuns hemsida för att försöka hitta regler om när man får eller inte får ha sitt barn på förskolan. Kan inte hitta någonting på ämnet. Finns det verkligen sånna regler eller är det en myt?

Vi har aldrig haft problem. Lämnat när vi varit på begravning, när vi föräldrar varit utomlands och mormor haft sonen, vi handlar ibland på vägen hem, sambon tränar ibland på lunchen när han jobbar hemma. Aldrig någon som sagt nånting.

Mvh Miks
Skollagen gäller (i grunden)
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/#K8

Saxat:
Erbjudande av förskola

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.
5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

Har aldrig varit problem för mig att lämna pga sådana situationer.
Även när hennes pappa var hemma och sjukskriven var hon på förskolan mina tider då pappan inte var frisk nog att ta hand om henne

Jag frågade på dagis nu när jag skulle på begravning för min farmor - mina barn är 2 och 4 år. Dom sa att jag självklart får lämna där när jag ska på begravning.

Jag valde dock att ta med barnen ändå. Jag vet inte men det känns helt enkelt som en familjeangelägenhet som rör oss alla, och jag förstod egentligen inte problemet med att ta med dom med undantag för att min 2-åring blev lite utråkad trots att det var en kort ceremoni. Min man var inte med så jag fick ta hand om båda barnen själv och roa dom där i kyrkbänken. Men det var faktiskt inga problem och min 4-åring fick förstå vad som händer när någon dör och hur det är på en begravning. Vi pratade mycket om det sen och båda barnen gick fram och la blommor på kistan. De verkade inte det minsta osäkra över att folk var ledsna utan istället pratade vi om det, varför och hur det känns när någon dör, men att man blir glad igen sen.

Jag tyckte det kändes jättebra att dom var med, både för dom, för mig och för min farmor.

Jag frågade på dagis nu när jag skulle på begravning för min farmor - mina barn är 2 och 4 år. Dom sa att jag självklart får lämna där när jag ska på begravning.

Jag valde dock att ta med barnen ändå. Jag vet inte men det känns helt enkelt som en familjeangelägenhet som rör oss alla, och jag förstod egentligen inte problemet med att ta med dom med undantag för att min 2-åring blev lite utråkad trots att det var en kort ceremoni. Min man var inte med så jag fick ta hand om båda barnen själv och roa dom där i kyrkbänken. Men det var faktiskt inga problem och min 4-åring fick förstå vad som händer när någon dör och hur det är på en begravning. Vi pratade mycket om det sen och båda barnen gick fram och la blommor på kistan. De verkade inte det minsta osäkra över att folk var ledsna utan istället pratade vi om det, varför och hur det känns när någon dör, men att man blir glad igen sen.

Jag tyckte det kändes jättebra att dom var med, både för dom, för mig och för min farmor.

Som princip tycker jag att det oftast är jättebra att ha med barnen, men den senaste begravningen vi var på när barnen fick vara kvar på fritids var ingen lämplig begravning att ta med barn på. Det var en nära vän som dog i en olycka, det var helt fullt i kyrkan och många väldigt ledsna vuxna och vi föräldrar behövde få den stunden att få sörja våran vän. Men annars har mina barn varit med på flera olika begravningar, och det är bara en gång som maken var tvungen att gå ut med dottern men då var hon lite drygt året och hade mängder med spring i benen.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

Tack! Jag har läst citatet och även läst igen skollagen. Jag tycker fortfarande inte att det är supertydligt och det jag har fetmarkerat skulle ju kunna tolkas lite hur som egentligen. Är ingen hemma så är det ju liksom inte möjligt för barnet att vara hemma ensam och det är därmed i behov av att vara på förskolan. Man skulle ju kunna tolka det så. Man skulle ju även kunna tolka det hårdare och tro att texten syftar på missförhållande eller fysiska/psykiska förhållanden hos barnet eller familjen.

Solklart är det då inte enligt mej iaf!

Mvh Miks

Tack! Jag har läst citatet och även läst igen skollagen. Jag tycker fortfarande inte att det är supertydligt och det jag har fetmarkerat skulle ju kunna tolkas lite hur som egentligen. Är ingen hemma så är det ju liksom inte möjligt för barnet att vara hemma ensam och det är därmed i behov av att vara på förskolan. Man skulle ju kunna tolka det så. Man skulle ju även kunna tolka det hårdare och tro att texten syftar på missförhållande eller fysiska/psykiska förhållanden hos barnet eller familjen.

Solklart är det då inte enligt mej iaf!

Mvh Miks
Solklar är nog ingen lagstiftning. ;)
Jag tänker att det du fetstilat berör familjer där det handlar om barn som t ex inte utvecklas som de ska på grund av hemmiljön (jag hade t ex en gammal klasskamrat vars 6 barn fick gå i barnomsorg på heltid i alla år, trots att hon själv inte hade vare sig arbete eller plugg. Hon gick på bidrag och var helt enkelt (tyvärr) en så inkapabel förälder att det troligen var därför alla barn fick barnomsorg på heltid trots att mamman faktiskt var hemma. Till slut togs alla barnet omhand och placerades i familjehem)

Eller familjer som kanske har ett barn med en svår diagnos; kanske behöver syskonet då konsekvent fler timmar i barnomsorg eftersom föräldrar och familj behöver den avlastningen för att klara av situationen.

Att "ingen är hemma" - så vid tolkning skulle inte jag göra. Det beror ju på VARFÖR ingen är hemma. Om det beror på att pappa är på puben och mamma på ridkurs så...... Till och med vid en begravning KAN det ju finnas möjlighet att barnen får barnpassning av en nära släkting t ex. Det är ju inte alltid både mamman, pappan och samtliga deras släktingar går på samma begravning. Om min gamla släkting dör så går sannolikt jag och mannen är hemma. Om min svärfar dör så är det inte alls självklart att mina föräldrar går på den begravningen t ex. Men det beror ju på hur förhållandena är för familjen. En ensamstående förälder eller en familj där ingen lämplig barnpassare finns att uppbåda - där bör ju förskolan kunna vara ett bättre alternativ.

Det är ju bara att höra sig för; jag gissar att problemet är ur världen på nolltid om man som förälder pratar med sin förskola och förklarar läget.

@Björk i de fallen du tar upp känns det ju på något sätt självklart att barnet/barnen är berättigade förskola. Det var sånna fall jag syftade på med missförhållande och fysiska/psykiska saker. Där känns det inte som att det blir några oklarheter.

Det är just de andra fallen när det blir mer luddigt. Får man gå kurs? Bara om den är arbetsrelaterad? Om man är tvingad att gå på ett event på puben, även det arbetsrelaterat? Är det ok att gå en timme tidigare från jobbet, storhandla och hämta vanlig tid? Om jag flexar vid lunch och går och klipper mej är det min upparbetade arbetstid som jag förlägger på annat? Frågorna är inte ställda just till dig utan mer diskussionsunderlag :)

Vi har väl mest kört egentligen på devisen, väck inte den björn som sover och helt enkelt skött våra tider. Sen vad vi gör under en dag har vi helt enkelt inte låtit förskolan ta del av.

Min gräns gick här om dagen när grannen bokade personlig tränare och lät barnet vara kvar en timme längre än vanligt. Det kunde väl denne ändå gjort under ordinarie förskoletid eller vid ett lämpligare tillfälle. Det var ju bara för grannens eget höga nöjes skull och orsakade barnet en längre dag på förskolan och pedagoger som fick ett barn extra.

Mvh Miks

@Björk i de fallen du tar upp känns det ju på något sätt självklart att barnet/barnen är berättigade förskola. Det var sånna fall jag syftade på med missförhållande och fysiska/psykiska saker. Där känns det inte som att det blir några oklarheter.

Det är just de andra fallen när det blir mer luddigt. Får man gå kurs? Bara om den är arbetsrelaterad? Om man är tvingad att gå på ett event på puben, även det arbetsrelaterat? Är det ok att gå en timme tidigare från jobbet, storhandla och hämta vanlig tid? Om jag flexar vid lunch och går och klipper mej är det min upparbetade arbetstid som jag förlägger på annat? Frågorna är inte ställda just till dig utan mer diskussionsunderlag :)

Vi har väl mest kört egentligen på devisen, väck inte den björn som sover och helt enkelt skött våra tider. Sen vad vi gör under en dag har vi helt enkelt inte låtit förskolan ta del av.

Min gräns gick här om dagen när grannen bokade personlig tränare och lät barnet vara kvar en timme längre än vanligt. Det kunde väl denne ändå gjort under ordinarie förskoletid eller vid ett lämpligare tillfälle. Det var ju bara för grannens eget höga nöjes skull och orsakade barnet en längre dag på förskolan och pedagoger som fick ett barn extra.

Mvh Miks

Vi är rätt nitiska i att sköta oss enligt reglerna i vår familj. Sånt som hör till jobbet är givetvis att betrakta som just jobb och då har barnen rätt till förskola. Däremot har vi "fuskat" när det gäller t ex läkarbesök. Vi har dessutom rätt att besöka läkare på betald arbetstid (om så är nödvändigt). Så när jag har en tandläkartid kl 14 så går jag givetvis dit utan att hämta barn först. Jag åker ju dessutom normalt sett tillbaka till jobbet efter besöket.

Om jag på lunchen flexar en halvtimme extra för att shoppa något så inte hämtar jag barnen då heller.

Men i övrigt är vi nitiska. Ska något göras hemma på huset och en eller båda av oss tar ledigt för det en dag; ja, då får barnen barnvakt hos någon annan (mor- eller farföräldrar vanligtvis).

Men; jag bryr mig inte egentligen hur andra gör särskilt mycket. Skulle jag ha en kompis som låter barnet vara på förskolan heldagar och 2 ggr/vecka slutar kl 13 och åker till stallet i ett par timmar och hämtar barnet efter det; ja, då skulle jag nog förmodligen reagera med att säga att den gör fel. Men om någon går till frissan på "förskoletid" en gång i halvåret eller dylikt så kunde jag inte bry mig mindre.

Däremot kan jag reagera när jag hör människor som (jo, en person tyckte så på fullt allvar) tänker sig ta semester och åka utomlands i en vecka och lämna barnet på barnomsorg (och någon släkting hämtar o lämnar), ja, då tycker jag nog att man nyttjar barnomsorgen väl mycket. Det är ju allas skatter som går till att betala barnomsorgen för samhällets alla barn.

I flera trådar härinne har detta ämne diskuterats och jag har fått klart för mig att i Stockholmsområdet finns tydligen inte (i alla fall inte enligt vad som uppfattas av de som bor där och signaler de får från sin förskolepersonal) några som helst "begränsningar". Behöver man ha barnet på förskolan x antal timmar extra här eller där så får man; oavsett anledning. Det är väl schysst om kommunen kan bjuda på det. Å andra sidan såg jag för några månader sen ett inslag på lokalnyheter för Stockholmsområdet någonstans där de beklagade sig över så kallade "moduler" som kommunen inte bytt ut och som läckte och var totalt undermåliga för förskoleverksamhet. .... då tänkte jag att jaa, om man nu tycker att "äsch, det gör väl inget om någon/några överutnyttjar lite barnomsorg för sina privata åtaganden; tja, då kanske man inte kan/ska klaga på at kommunen inte har råd att ha bra lokaler". Det behöver inte nödvändigtvis hänga ihop, men jag tycker insikten i att om ALLA föräldrar tycker de kan nyttja förskolan så mycket de vill så blir det givetvis en högra kostnad för att bedriva verksamheten.

Men vi betalar ju! säger en del. Jaharu, försök och anställa en nanny/barnflicka som ska jobba ca 40 timmar (eller mer) för den månadskostnaden du betalar för din barnomsorg.

RÄTT har man nog knappast. Men helt ärligt skulle jag, om jag misstänkte att dagis skulle ha åsikter om det, välja att inte säga något. Men för oss är frågan av mer hypotetiskt slag eftersom vår förskola aldrig skulle ha åsikter om något sånt.

Jag har normalt sett försökt hämta barnen direkt jag blir ledig, men när jag skulle byta jobb så tog jag ut en veckas semester emellan för att ladda batterierna och då fick barnen faktiskt gå (men lite kortare dagar). Hade det inte varit ok hade jag inte tagit ut semestern eftersom att det är jobbigare att ha barnen hemma än att jobba.

RÄTT har man nog knappast. Men helt ärligt skulle jag, om jag misstänkte att dagis skulle ha åsikter om det, välja att inte säga något. Men för oss är frågan av mer hypotetiskt slag eftersom vår förskola aldrig skulle ha åsikter om något sånt.

Ett problem med att välja att inte säga något är att OM det skulle hända barnet något (blir sjuk, skadar sig) under tiden det är på förskolan så behöver de kunna kontakta föräldrarna. Då är det en fördel om man på förskolan vet var föräldern befinner sig.

När min mamma dog så frågade jag personalen på förskolan om det var okej att mina barn var där. Svaret jag fick var "Inga problem".

Nu kände de flesta som jobbar där min mamma (bor ute på landet så alla känner alla) så jag vet inte om det gjorde någon skillnad.

@Björk Ja ni är nog lite mer noggranna än oss då.

Vi har ganska flexibla jobb vilket innebär att vi jobbar eller inte jobbar de tider sonen är på dagis. Det betyder inte att vi inte jobbar heltid men ibland kan jag komma hem två timmar tidigare för att sedan behöva vara med på ett möte på kvällen. Ibland hämtar jag då sonen tidigare men inte alltid. Däremot hämtar jag honom aldrig efter hans schemalagda tid.

Och det har hänt att vi åkt på semester en vecka och sonen stannat hemma med mormor eller farmor och farfar som då har lämnat på dagis ett par dagar för att jobba. Jag har faktiskt ganska lite dåligt samvete för det.

Mvh Miks

Ett problem med att välja att inte säga något är att OM det skulle hända barnet något (blir sjuk, skadar sig) under tiden det är på förskolan så behöver de kunna kontakta föräldrarna. Då är det en fördel om man på förskolan vet var föräldern befinner sig.

Jag förstår hur du tänker! Dock är det en omöjlighet för vissa. Jag reser över hela världen. Förskolan har noll och inget intresse över att veta vart jag ska vara den och den dagen. Skulle det hända något så ringer de en av våra mobiler. Är den ena avstängd (för att vi flyger) så ringer de nästa. Får de inte tag på någon av oss så har de mormor och farfars nummer.
Jag har sagt till om jag kommer att jobba mycket utomlands för då vet jag att sonen ibland kan börja prata om det och ibland behöver lite extra närhet från personalen. Ibland kan jag säga till sonen "kom ihåg att vinka kl 10 för då flyger jag över dagis" och i och med det kan personalen ibland veta vart jag ska.

Din teori funkar ju om det är någon som har ett jobb där man alltid är på samma ställe. Eller om föräldern inte har mobil och förskolan måste ringa till en fast arbetsplats.

Mvh Miks

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
758
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023