Lämna bort för lastträning

Sv: Lämna bort för lastträning

"Får jag bara SE att det kan fungera, så tror jag att jag lättare kan se positivt på detta igen".

Du har helt klart en poäng i det du skriver här. Jag har en unghäst som jag inte haft så länge och som jag under sommaren/hösten tränat lastning med. Det har inte varit några som helst problem att få IN honom, även jag kan - som du - skicka in honom själv. Kruxet har bara varit att han försvunnit bakåt/ut lika fort som han kommit in. Det har inte varit tal om att ens hinna få fast bommen bakom honom. Naturligtvis blev det rundgång i det här och jag började tycka detta var obehagligt. Jag som lastat både egna och andras hästar i alla tider! Till slut släppte jag det helt enkelt och lät ett par förtroendeingivande kompisar ta över tillställningen helt och hållet. Själv stod jag bara på sidan ca 25 m bort och bara tittade på, lade mig inte alls i det hela.

Åt mig löste sig det hela på det sättet och jag kan nu förflytta hästen från punkt A till punkt B. Nu hade vi för all del inte samma stora problem som du tycks ha, men mitt råd till dig är helt enkelt det du är inne på själv - släpp det och låt några andra som du har förtroende för ta över och lösa det på ett sätt dom tycker är lämpligt. Du kan nog utgå från att dessa personer är mer förutsättningslösa än vad du är vid det här laget. Prova!

Lycka till!

/Ylva

"Får jag bara SE att det kan fungera, så tror jag att jag lättare kan se positivt på detta igen".

Du har helt klart en poäng i det du skriver här. Jag har en unghäst som jag inte haft så länge och som jag under sommaren/hösten tränat lastning med. Det har inte varit några som helst problem att få IN honom, även jag kan - som du - skicka in honom själv. Kruxet har bara varit att han försvunnit bakåt/ut lika fort som han kommit in. Det har inte varit tal om att ens hinna få fast bommen bakom honom. Naturligtvis blev det rundgång i det här och jag började tycka detta var obehagligt. Jag som lastat både egna och andras hästar i alla tider! Till slut släppte jag det helt enkelt och lät ett par förtroendeingivande kamrater ta över tillställningen helt och hållet. Själv stod jag bara på sidan ca 25 m bort och bara tittade på, lade mig inte alls i det hela.

Åt mig löste sig det hela på det sättet och jag kan nu förflytta hästen från punkt A till punkt B. Nu hade vi för all del inte samma stora problem som du tycks ha, men mitt råd till dig är helt enkelt det du är inne på själv - släpp det och låt några andra som du har förtroende för ta över och lösa det på ett sätt dom tycker är lämpligt. Du kan nog utgå från att dessa personer är mer förutsättningslösa än vad du är vid det här laget. Prova!

Lycka till!

/loy

Jag vet en hästägare som hade precis samma problem som dej. Hästen (valack hbl-typ) gick in och åkte i transporten hur bra som helst, men det var full fart bakåt så fort det bara gick. Hästen var riktigt farlig att lasta ur.
En "gammal hästkarl" löste problemet....det är lite varning på detta....de lastade hästen som vanligt, åkte runt en sväng och sedan backade de ut transporten på en brygga. De öppnade rampen bak och hästen flög ut som vanligt i 100km/timmen varpå den fick sej ett härligt bad.
Jag tyckte då att detta var mycket elakt och syniskt gjort, men jag måste erkänna att hästen hade inte ett märke på sej efteråt och är numera en ängel att lasta ur!!

"Släpp av mig NU, jag vill till varje pris av detta helvetestyget".

PRECIS!!! Att hon avskyr själva resandet, har jag inte tänkt på eftersom detta inte har varit något som helst problem. För oavsett hur långt vi åker är hon aldrig svettig eller särskilt varm, så det verkar ju som om hon tycker att det är ok, men du KAN ha en poäng där...

"Jag tror att det år svårt att göra något åt problemet utan att hästen accepterat alla momenten i lastningen, d v s gå in, stå still (utan att vända sig) medan bom och lucka åker upp, att man får hantera inne i transporten (ta grimskaft, sätta fast etc) och omvänt när hon ska av."

Jag börjar inse att det nog är så. Hittills har JAG accepterat att hon kan stå lös, men jag måste nog försöka få dit bommen också. Hantera henne inne kan jag göra om BÅDA luckorna är uppe, men även här får jag tänka om alltså.

"Hästar som tycker det är pest att åka har ofta svårt med balansen under färd. Då hjälper det att åka brett. Det behöver inte vara stökigt i transporten under färd för att balansen inte funkar. Men för att under en längre tid prova om det blir bättre att åka brett (helt utan mellanvägg) måste ju den andra hanteringen vara på plats. Moment 22 kort sagt..."

Vi åkte ju brett med henne (trekvartsbredd) och detta funkade ju rätt bra. Men problemet var ju att hon då för det första vände sig innan hon sattes fast, och för det andra hade hon ju mycket mer spelrum för sina utbrott som i sin tur blev mycket kraftfullare....så av den anledningen återgick vi till normalbredd.

Jag har nu genom en bekant fått tips om en tjej som gärna åtar sig problemet. Hon skall vara väldigt lugn och läser hästar mycket bra. Inget våld, vilket jag verkligen får hoppas på. Efter 3-4 dagars träning skulle hon kunna meddela mig om det GÅR att få ordning på eller om det verkar vara ett hopplöst fall...

Men jag har själv inte lyckats nå henne per telefon ännu, så jag fortsätter jaga.
Det är bara det att hon bor 6-7 mil bort, och då måste jag ju köra dit henne :(

Hade kontakt med en annan tjej i helgen, en westerntjej som är välmeriterad. Hon verkade inte särksilt sugen på att ta tag i mitt problem, eftersom detta brukar vara besvärligt att få ordning på. I synnerhet som hästen har haft borrelia och då kan ha yrselsymptom från detta kvar,,,,visserligen är alla andra symptom borta efter behandligen men man vet ju aldrig.

Hur som helst så kunde hon ta hästen om jag lämnade med en "riktig" transport med riktiga rejäla bommar och helst med säkerhetssystemet att de skall kunna öppnas utifrån. För sitt eget släp ville hon inte använda (vilket jag väl förstår...) Men jag har ju min värmlandsvagn och den duger ju inte så detta var bara att glömma.
Har ju ingen lust att låna ett fint släp ifall det händer nåt...dessutom så är det ju MITT släp som hästen skall åka i hädanefter. Som jag skrev tidigare så tänker jag iNTE köpa nytt släp bara för att hästen är lite kinkig....:) Hon har ju åkt MASSOR i detta tidigare...

Risk för motsatt effekt här kanske??
Skulle det vara jag så hade jag nog aldrig gått UR en transport igen....
Men man behöver kanske inte välja en sån drastisk miljö, utan det kanske räcker med en STOR vattenpöl...?

Jag måste faktiskt säga att jag är övertygad om att detta är ett "åka-problem", d v s obehaget är kopplat till transporten i rullning. Hästen kan mycket riktigt drabbas av yrsel och dålig balans till följd av borrelian, och att då stå i ett släp på väg, som gungar och hoppar kan inte vara någon hit - försöker själv tänka mig in i situationen och får svindel.

Visst!
Men OM det nu är så, borde hon inte vara ordentligt svettig, om hon står o spänner sig? Den sista resan vi gjorde var ca 10 mil enkel resa (till sadelutprovaren) och väl framme fanns inte en tillstymmelse till svett...Efter ha provridit olika sadlar (det tog nästan 5 timmar att HITTA en som satt bra) åkte vi 10 mil hem igen, och inte då heller var hon svettig...

Och OM hon nu tycker att det är så jobbigt att åka, då borde hon väl inte ens gå IN?

JAG tror däremot att det har med hennes självförtroende att göra...
Så fort hon blir lämnad ensam när vi är borta, blir hon hemskt orolig.
Sist vi var på kliniken så försökte hon klättra över boxen (så hon nästan fastnade med framfötterna mellan galler o tak!) om jag gick 2 meter bort från henne, likadant var det på sadelutprovningen. Men så länge jag stod utanför boxen så nöjde hon sig med att vandra lite runt i boxen. I släpet blir hon ju också själv....

Men hemma har vi ej dessa problem, varför det är svårt att träna bort.

Mkt knivigt problem... :confused: Vad händer om du låter henne stå kvar en stund efter att du kört en sväng då? Lever hon j-el o slår sönder hela trailern då?
Tror faktiskt som någon tidigare skrivit att det allra bästa är att få allt att funka från början igen... Så att hon kan stå lugnt därinne med bommen uppe o allt dedär först o främst. Men frågan var ju hur... :crazy:

Visst, hon kastar sig hejdlöst bakåt mot luckan och försöker spränga sig ut, och detta upprepas i all oändlighet känns det som. Det jag är rädd för är att hon börjar hoppa framåt också, och därmed slår runt över bommen i fram....
Jag har försökt stå där inne och hålla henne med stigbett medans luckan öppnas, med det fanns inte en chans....

Jag tror du får acceptera att hästen är svårlastad och du får finna dig i att vara beroende av någon annan vid lastning. Jag har ett sto som är en ängel att hålla på med men min gamla valack är precis som din. Honom vågar jag helt enkelt inte lasta själv, sist slutade det med en kullerbytta utför lemmen. Det är inte värt att riskera livet på honom och mig.

Möjligen kanske du skulle se över dina körvanor och kolla om det är något med själva åkandet som skrämmer henne.

men eftersom reaktionen blir densamma oavsett om vi endast åker 5 meter hemma på gården eller 10 mil blandad väg, så tror jag inte att det beror så mycket på mitt körsätt.

Tack för alla tänkvärda tips o synpunkter.
Jag tar med mig dessa "på vägen".

Nu börjar ju tråden glida över till HUR jag ska få hästen att stå kvar...
Ursprungligen funderade jag över lastningens "lämna bort" eller ej, fördelar/nackdelar.
Eftersom jag faktiskt inte ORKAR ta tag i detta problem själv längre....

Kommer JAG kunna lasta hästen om jag lämnar bort den och den får "lära" sig...
Eller kommer vi tillbaka i samma gamla fotspår igen??
Erfarenheter någon??

Jag tycker inte du ska lämna bort hästen, just för att du inte vet vad som händer med den. Jag skulle inte våga göra det iaf. Vad händer om du sitter i transporten under tiden? Blir hon lika hispig då?

har hört folk som har haft hästar som har varit rädd förtransporten dom har ställt transporten i hagen och sen har dom lagt maten där!

dom börjad med at lega den alldeles i början av rampen och sedan ökade gradvis!

Så om man har möjlighet till de så tror jag de är jätte smart för till slut lär som sig att de inte är nå farligt!

Fast de had en transport osm man kunde gå ut fram oxå vet inte de kanske blir lite litet om dom ska vända i transporten!

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 831
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka