Lågt Blodtryck?

Jag börjar tro det sitter psykiskt, i form av ätstörning eller något.. För jag kan INTE äta längre, och idag när L tjatade på mig att jag måste äta så tröttnade jag på att förklara att jag inte kan så vi gick till ett cafe och jag tog en sallad (något jag brukar kunna äta)

Men pressen från han att äta det, illamåendet och berget framför mig slutade med världens ångest.
Jag satt och pilla i maten, och ångesten stegrade sig, så jag drog på toa och bröt ihop fullständigt..
Det går inte längre, jag är på bristningsgränsen av allt, jag fixar inget mera press..
Jag blir alltid asförbannad när någon kommenterar mitt ätande, men det har ju att göra med mina trauman, uppväxt och hur jag mår i allmänhet med..
 
Och att jag själv tror det är ganska illa, för jag skulle aldrig vilja tro att jag har något sånt trots åratal av depressioner, ångestdiagnoser, trauman, sömnproblem, npf diagnoser m.m..
 
Nej har bara fått resultatet över telefon, och vet inga värden utan bara att provern är "bra"
 
Jag börjar tro det sitter psykiskt, i form av ätstörning eller något.. För jag kan INTE äta längre, och idag när L tjatade på mig att jag måste äta så tröttnade jag på att förklara att jag inte kan så vi gick till ett cafe och jag tog en sallad (något jag brukar kunna äta)

Men pressen från han att äta det, illamåendet och berget framför mig slutade med världens ångest.
Jag satt och pilla i maten, och ångesten stegrade sig, så jag drog på toa och bröt ihop fullständigt..
Det går inte längre, jag är på bristningsgränsen av allt, jag fixar inget mera press..
Jag blir alltid asförbannad när någon kommenterar mitt ätande, men det har ju att göra med mina trauman, uppväxt och hur jag mår i allmänhet med..
Jag har läst igenom tråden och dina symtom och brister är vanligt vid ätstörningar och näringsbrist. Om du dessutom känner att det är svårt att äta och att du får ökad ångest etc så skulle jag rekommendera att du söker hjälp för det. Då blir det förhoopningsvis lättare att se den samlade bilden och inte varje symtom för sig som många läkare verkar göra. Jag hoppas att du orkar lite till och om du får hjälp med ätstörningar (om det är det du har) så är de läkarna oftast duktiga på vilka brister som behöver medicineras etc. Hang in there!
 
Jag har läst igenom tråden och dina symtom och brister är vanligt vid ätstörningar och näringsbrist. Om du dessutom känner att det är svårt att äta och att du får ökad ångest etc så skulle jag rekommendera att du söker hjälp för det. Då blir det förhoppningsvis lättare att se den samlade bilden och inte varje symtom för sig som många läkare verkar göra. Jag hoppas att du orkar lite till och om du får hjälp med ätstörningar (om det är det du har) så är de läkarna oftast duktiga på vilka brister som behöver medicineras etc. Hang in there!

Grejen är ju att jag har i hela mitt liv haft svårt för att äta men det har blivit värre ju sämre jag mått (vilket inte är konstigt)
Men jag har alltid trott att illamåendet/ångesten bottnar i någon slags ätstörning, plus att jag blir triggad av att väga mig, som tur är har vi ingen våg hemma..

Och när jag växte upp så åt jag typ 1 mål på kvällen om ens det. Nu bor jag ju och har de senaste åren försökt äta flera gånger per dag men maten är och har alltid varit superjobbig för mig och efter händelsen på restaurangen känns det tyvärr som jag har ngn slags form av ätstörning..
 
Grejen är ju att jag har i hela mitt liv haft svårt för att äta men det har blivit värre ju sämre jag mått (vilket inte är konstigt)
Men jag har alltid trott att illamåendet/ångesten bottnar i någon slags ätstörning, plus att jag blir triggad av att väga mig, som tur är har vi ingen våg hemma..

Och när jag växte upp så åt jag typ 1 mål på kvällen om ens det. Nu bor jag ju och har de senaste åren försökt äta flera gånger per dag men maten är och har alltid varit superjobbig för mig och efter händelsen på restaurangen känns det tyvärr som jag har ngn slags form av ätstörning..


Du har nog haft en ätstörningsproblematik under en längre tid, låter det som. Så det var kanske tur i oturen att du blev medveten om den genom det där restaurangbesöket. Jag har haft ätstörningsproblematik själv under flera år, och jag har vid tillfälle haft problem med just lågt blodtryck och avsvimningar, kollade upp mig och läkaren kunde inte konstatera några andra fel än att det måste ha varit i samband med den bristande maten. Och då ska tilläggas att jag aldrig varit underviktig, ändå sa kroppen nej :)
 
Uppdatering

Förutom att jag är dålig psykiskt så är jag rejält dålig fysiskt just nu :(

Nu är jag desperat
Jag vill äta men jag kan inte för så fort jag äter får jag magsmärtor, kan även få ont utan att jag ätit, ständigt illamående med sura uppstötningar. sällan jag får behålla det jag svalt..
Och får knappt dricka heller utan att få ont så det kommer upp igen..

Jag har rasat i vikt och är underviktig, folk reagerar bl.a Min fd chef..
Är trött och svag,orkar ingenting
Järnbrist
Lågt blodvärde
Lågt blodtryck
Min puls är låg, (hemmamätt)
Familjen uppmuntrar att jag kan äta det som funkar, och tjatar på att börjar jag inte få i mig mat så lär jag hamna på sjukhus inom snar framtid och jag vet det men det går ju inte :(

Medicinerna jag fick mot magkatarr hjälper inte.läkaren var stensäker på det, men inte längre på telefontiden..

De har inte fått svar på proverna mer än glutenintolerans och det har jag inte..

Remiss till gastroskopi och utredning om järnbristen..


Är det någon som varit med om liknande??

Jag vill inte må så här!
Jag vill kunna äta och behålla det eller slippa magsmärtor !!

Har omprezaol utskrivet men hjälper noll!
 
Hur stor dos omeprazol tar du? Det kan vara så att du har magsår orsakade av magsårsbakterien och då hjälper inte omeprazol ensam. Då behövs speciell antibiotika också. Jag tycker att du kan ringa till mottagningen som ska göra gastroskopin och säga hur dåligt du mår så kanske de kan snabba på lite med gastroskopin. Jag var verkligen jättedålig och hade jätteont när jag hade magsår. Det var få saker jag kunde äta alls och jag spydde ofta flera gånger om dagen :(

Du kan prova att dricka små klunkar rumstempererat vichy vatten. Alltså riktigt vichy vatten inte något annat mineralvatten. Det kan lugna ner magen något. Det var det enda jag kunde dricka i långa perioder och det fick jag oftast behålla.

Jag lider verkligen med dig och hoppas så att du ska få ordning på allt så att du kan få må bra! Det är du så värd :heart

Kramar i mängder!
 
Hur länge klarar man sig utan mat/minimalt med vätska?

Jag försöker äta/dricka men det går liksom inte. Får inte behålla om jag lyckas äta plus magsmärtor x 1000..

Jag har fått omeprazol pensa 20 mg morgon och kväll..

Idag lyckades jag få i mig en Bravo Boost och en klunk vatten till medicinen.

Jag vet att det här håller på att barka käpprätt åt helvete. Jag jobbade hemifrån för jag inte orkade ta mig till kontoret, vilket är en cyckeltur på 7 min..
 
Plus min puls har legat på 46 flera dagar i rad o jag har i vanliga fall puls runt 99. Idag efter att ha gått från mitt rum till ett annat i lägenheten så fick jag en puls på 126..
 
Man klarar sig utan mat ett tag, hur länge beror på vad man väger sedan innan men utan vätska klarar man sig inte länge. Jag tycker att du ska åka in. Det låter faktiskt allvarligt. Kanske att du mår bättre bara du får tillräckligt med vätska i kroppen?

Kramar!
 
Åk in akut! Det är inget att vänta på. Berätta om dina magsmärtor, att du äter omeprazol och att du inte får behålla varken mat eller vätska sedan länge, samt att du märkt av att pulsen blir väldigt snabb vid minsta ansträngning (en puls på 99 är för övrigt inte heller normalt, men vanligt vid vätskebrist) så borde det bli fart på dom. Jag skulle tro att dina elektrolyter inte är helt som de ska just nu. Åk in!
 
Jag borde göra det. Problemet är att akuten här är totalt inkompetenta. Sist fick jag vänta 2h på ambulans, och väl inne fanns inga fel. Dagen efter hos läkaren så var värdena inte alls okey..

Men fortsätter det såhär att jag kräks upp vätska så lär jag åka in..

Drack ett glas iste slutade med magont, snabbt in på toa o kräkas.. :/
 
Jag borde göra det. Problemet är att akuten här är totalt inkompetenta. Sist fick jag vänta 2h på ambulans, och väl inne fanns inga fel. Dagen efter hos läkaren så var värdena inte alls okey..

Men fortsätter det såhär att jag kräks upp vätska så lär jag åka in..

Drack ett glas iste slutade med magont, snabbt in på toa o kräkas.. :/
Förstår att det känns hopplöst och har man blivit bemött så en gång eller flera så litar man knappast på dom igen.. MEN, det är du som är sjuk och mår dåligt, och det är risk att du blir ännu sämre om du inte får vård, alltså får du söka igen. Nu är det ju nytt läge att bedöma för läkaren, som kanske inte ens är samma som sist. Ambulans lär du ju inte behöva åka, och vänta kan man få göra länge beroende på hur allvarligt ens tillstånd är och hur många andra som söker. Vad är alternativet? Om de inte hittar något så kvarstår visserligen problemen men då kan de för det mesta utesluta att det är något akut farligt vilket det ofta handlar om att göra. Remiss till gastroskopi har du ju även om det hade varit bra att få gjort den på en gång. Om du söker igen så är ju det också ett observandum, dina bekymmer har inte försvunnit utan snarare eskalerat, du mår dåligt och är svag, kan inte behålla mat eller vätska.
Om du inte vill söka till akuten så kan du kanske ringa din vårdcentral eller där du fått remissen tilll gastroskopin och säga att dina bekymmer bara blivit värre och att du inte kan vänta. Skulle tro att de ber dig söka akut då. Eller ring sjukvårdsupplysningen.
Som sjuksköterska blir jag orolig och lite frustrerad över att inte kunna hjälpa över ett forum på internet. Du behöver söka hjälp och vård i sjukvården, det hjälper ju tyvärr inte att sitta hemma med det själv, hur mycket stöttande ord man får på nätet <3
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp