Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dessa prover har tagits som de ej kommit svar på (gått typ 2 månader)
Keratin
Natrium (vätske/saltbalans)
Njurfunktionsprov
Laktos (men jag kan utan nåt prov säga att jag tål inte laktos längre iaf inte mjölk och yoghurt utan dricker valio laktosfri mjölk o yoghurt)
Ett vanligt natriumprov tar inte 2 månader att få svar på utan brukar komma senast dagen efter. (Tar det regelbundet pga kronisk sjukdom så jag har gjort det många gånger.) Vet iofs inte om det finns några specialprov på natrium som tar längre tid. Har du inte fått svar på något natriumprov alls så tycker jag du kan ringa och efterlysa det. Kaliumvärde brukar enligt min erfarenhet alltid tas samtidigt och svaret kommer lika fort.
Lycka till!
Dessa prover har tagits som de ej kommit svar på (gått typ 2 månader)
Keratin
Natrium (vätske/saltbalans)
Njurfunktionsprov
Laktos (men jag kan utan nåt prov säga att jag tål inte laktos längre iaf inte mjölk och yoghurt utan dricker valio laktosfri mjölk o yoghurt)
Ett vanligt natriumprov tar inte 2 månader att få svar på utan brukar komma senast dagen efter. (Tar det regelbundet pga kronisk sjukdom så jag har gjort det många gånger.) Vet iofs inte om det finns några specialprov på natrium som tar längre tid. Har du inte fått svar på något natriumprov alls så tycker jag du kan ringa och efterlysa det. Kaliumvärde brukar enligt min erfarenhet alltid tas samtidigt och svaret kommer lika fort.
Lycka till!
Inget mot b12 :/
Nu är jag ingen expert på b12-brist men det kan ge symtom som yrsel och kraftlöshet bla. Om de ej behandlar dig borde du åtminstone få en bra förklaring på varför. Svarar VC i telefon? Mitt tips i så fall är att fråga: "Jag fick b12-brist konstaterad (datum) men har inte fått någon behandling alls mot det. Jag undrar vad anledningen är att jag inte fått någon behandling?" Kort och koncist, ta inte upp något annat just precis då, bara fråga lugnt efter ett svar.
Är VC omöjliga att få tag på eller inte ger dig ett bra svar så byt vårdcentral om det finns minsta möjlighet. Vet att det kan kännas jobbigt att byta men det är så värt det om den nya vårdcentralen är bättre.
Lycka till och hoppas du mår bättre snart!
Tror jag redan skrivit detta, men dina symptom kan vara Addisons. Be dem kolla kortisol!
Nej jag har för höga värden på b12 inte brist..
Förlåt, då har jag missförstått, stod brist tidigare i tråden tror jag.
Oavsett tycker jag det låter som du är riktigt ordentligt sjuk. Blir så ledsen att höra att du inte fått mer hjälp. Är du fortfarande lika dålig som du beskrivit innan i tråden så tycker jag du kan söka akut igen. Ta definitivt upp frågan om Addison som någon ovanför skrev!
Pratat med läkaren
Prover ska tas på kortisol och hypofys..
Hon påstår att de tagit kortisol tidigare, men det har de inte..
Njurfunktionsprov var bra
Natrium tas på nytt men finns inga svar..
B12 var för högt i maj, normalt sist?
Det vet jag. Men man börjar alltid med ett vanligt serum kortisol! Endast om det är under gränsvärdet går man vidare med dexamethason test osv. Har själv varit igenom utredningen...
Salivprov är bara att glömma, sånt sysslar inte sjukvården i Sverige med, då får du vända dig till någon privat läkare. Det funkar heller inte att själv genomföra salivtest, oavsett vad det visar kommer du inte få någon behandling av sjukvården.