Lågt Blodtryck?

Jag har kontakt med vc och varit på gastroskopi men fortfarande vet dem inte vad det beror på..

Mina symptom:

Yrsel
Svimningsattacker
Hög puls
Trötthet
Smärta i magen
Trög mage för det mesta
Ibland lös
Specifikt vid måltid kommer smärtan i magen
Illamående/sura uppstötningar o kräks upp maten ibland vid hög smärta :(
Blir skakig i kroppen o orkeslös

De som är konstaterat

Järnbrist
Anemi
Lågt blodtryck
Hög puls
LPK värdet högt (infektionsvärde)
B12 värde högt
Sköldkörtel normalt
Diabetes negativ
Normalt kolestrol
Celiaki blodprov negativt
Magsårbakterie negativt på gastroskopiprovet

Den behandling jag fått:

Järndropp
Omeprazol 20 mg

Nu har jag lyckats äta ett tag och behålla det dock med smärta så jag tkr jag borde gå upp lite i vikt men jag fortsätter rasa i vikt

Jag vet att man inte ska fråga på forum
Men finns det nån undersökning/prov de inte tagit som borde tas? Eller någon sjukdom som ger dessa symptom

Dessa prover har tagits som de ej kommit svar på (gått typ 2 månader)

Keratin
Natrium (vätske/saltbalans)
Njurfunktionsprov
Laktos (men jag kan utan nåt prov säga att jag tål inte laktos längre iaf inte mjölk och yoghurt utan dricker valio laktosfri mjölk o yoghurt)
 
Dessa prover har tagits som de ej kommit svar på (gått typ 2 månader)

Keratin
Natrium (vätske/saltbalans)
Njurfunktionsprov
Laktos (men jag kan utan nåt prov säga att jag tål inte laktos längre iaf inte mjölk och yoghurt utan dricker valio laktosfri mjölk o yoghurt)

Ett vanligt natriumprov tar inte 2 månader att få svar på utan brukar komma senast dagen efter. (Tar det regelbundet pga kronisk sjukdom så jag har gjort det många gånger.) Vet iofs inte om det finns några specialprov på natrium som tar längre tid. Har du inte fått svar på något natriumprov alls så tycker jag du kan ringa och efterlysa det. Kaliumvärde brukar enligt min erfarenhet alltid tas samtidigt och svaret kommer lika fort.

Lycka till!
 
Ett vanligt natriumprov tar inte 2 månader att få svar på utan brukar komma senast dagen efter. (Tar det regelbundet pga kronisk sjukdom så jag har gjort det många gånger.) Vet iofs inte om det finns några specialprov på natrium som tar längre tid. Har du inte fått svar på något natriumprov alls så tycker jag du kan ringa och efterlysa det. Kaliumvärde brukar enligt min erfarenhet alltid tas samtidigt och svaret kommer lika fort.

Lycka till!

Förresten har du fått tabletter eller sprutor mot din b12-brist? Ibland kan inte kroppen ta upp tillräkligt via magen utan man måste få sprutor. Men du har kanske inte ens fått tabletter?
 
Dessa prover har tagits som de ej kommit svar på (gått typ 2 månader)

Keratin
Natrium (vätske/saltbalans)
Njurfunktionsprov
Laktos (men jag kan utan nåt prov säga att jag tål inte laktos längre iaf inte mjölk och yoghurt utan dricker valio laktosfri mjölk o yoghurt)

Eftersom du har svårt att behålla maten, kanske det är bra att mäta ditt blodsocker, genom HbA1c (IFCC), som mäter ett medelvärde av ditt blodsocker ca 3 månader bakåt i tiden.
Jag har också yrsel, och ligger alldeles för lågt i HbA1c, samt sämre njurfunktion är normalt. Dock har läkarna inte kunnat hjälpa mig.

Du får nog be din läkare om provsvaren och när man kollar njurfunktion, så mäts det lite olika.
Antingen med bara kreatinin eller med både kreatinin och cystatin.
Dom mäter relativ GRF, men då tar dom en dessa värden från ett medelvärde, av en kvinnas vikt/längd.
Om jag förstår rätt så är du ganska smal och då måste man mäta det absoluta GRF, dvs med din vikt/längd och ålder. Här kommer en länk där du kan lägga in dina värden.
http://www.egfr.se/eGFRse.html
 
Ett vanligt natriumprov tar inte 2 månader att få svar på utan brukar komma senast dagen efter. (Tar det regelbundet pga kronisk sjukdom så jag har gjort det många gånger.) Vet iofs inte om det finns några specialprov på natrium som tar längre tid. Har du inte fått svar på något natriumprov alls så tycker jag du kan ringa och efterlysa det. Kaliumvärde brukar enligt min erfarenhet alltid tas samtidigt och svaret kommer lika fort.

Lycka till!



Jag har jagat vc men får ingen respons

Men loggade in i min journal idag och där står alla dessa. Det enda de sagt är järnbrist . Det var hon på sjukhuset som gav mig dropp som berättade att jag hade anemi
 
Inget mot b12 :/


Nu är jag ingen expert på b12-brist men det kan ge symtom som yrsel och kraftlöshet bla. Om de ej behandlar dig borde du åtminstone få en bra förklaring på varför. Svarar VC i telefon? Mitt tips i så fall är att fråga: "Jag fick b12-brist konstaterad (datum) men har inte fått någon behandling alls mot det. Jag undrar vad anledningen är att jag inte fått någon behandling?" Kort och koncist, ta inte upp något annat just precis då, bara fråga lugnt efter ett svar.

Är VC omöjliga att få tag på eller inte ger dig ett bra svar så byt vårdcentral om det finns minsta möjlighet. Vet att det kan kännas jobbigt att byta men det är så värt det om den nya vårdcentralen är bättre.

Lycka till och hoppas du mår bättre snart!
 
Nu är jag ingen expert på b12-brist men det kan ge symtom som yrsel och kraftlöshet bla. Om de ej behandlar dig borde du åtminstone få en bra förklaring på varför. Svarar VC i telefon? Mitt tips i så fall är att fråga: "Jag fick b12-brist konstaterad (datum) men har inte fått någon behandling alls mot det. Jag undrar vad anledningen är att jag inte fått någon behandling?" Kort och koncist, ta inte upp något annat just precis då, bara fråga lugnt efter ett svar.

Är VC omöjliga att få tag på eller inte ger dig ett bra svar så byt vårdcentral om det finns minsta möjlighet. Vet att det kan kännas jobbigt att byta men det är så värt det om den nya vårdcentralen är bättre.

Lycka till och hoppas du mår bättre snart!

Nu ser jag att du skrivit högt b12 i inlägg 102, antar att det är en felskrivning?
 
Nej jag har för höga värden på b12 inte brist..

Förlåt, då har jag missförstått, stod brist tidigare i tråden tror jag.

Oavsett tycker jag det låter som du är riktigt ordentligt sjuk. Blir så ledsen att höra att du inte fått mer hjälp. Är du fortfarande lika dålig som du beskrivit innan i tråden så tycker jag du kan söka akut igen. Ta definitivt upp frågan om Addison som någon ovanför skrev!
 
Ja det börjar kännas som det är något allvarligare :/

Men jag är rädd att de tar mig inte på allvar pga psykiskt dåligt mående..

Men jag vet att detta är inte psykiskt

Plus att min mamma dog av hjärtinfarkt och hade diabetes vid 47 års ålder..dock tror jag det var pga alkoholen i kombinatio med diabetes..

Min pappa dog i 35 års ålder av subaracknoidal hjärnblödning..

Min morfar hade problem med hjärt & lungor. Han dog av lungcancer plus att han hade astma..

Resten av biologisk släkt vet jag inye då jag brytit kontakten med dem.
 
Förlåt, då har jag missförstått, stod brist tidigare i tråden tror jag.

Oavsett tycker jag det låter som du är riktigt ordentligt sjuk. Blir så ledsen att höra att du inte fått mer hjälp. Är du fortfarande lika dålig som du beskrivit innan i tråden så tycker jag du kan söka akut igen. Ta definitivt upp frågan om Addison som någon ovanför skrev!

Pratat med läkaren

Prover ska tas på kortisol och hypofys..
Hon påstår att de tagit kortisol tidigare, men det har de inte..
Njurfunktionsprov var bra
Natrium tas på nytt men finns inga svar..
B12 var för högt i maj, normalt sist?
 
Pratat med läkaren

Prover ska tas på kortisol och hypofys..
Hon påstår att de tagit kortisol tidigare, men det har de inte..
Njurfunktionsprov var bra
Natrium tas på nytt men finns inga svar..
B12 var för högt i maj, normalt sist?

Okej då verkar det inte vara b12-brist som gör dig sjuk. Jättebra att de kollar kortisol och hypofysen nu. Blir du sämre innan provsvaren kommit så tveka inte att åka till akuten då obehandlad Addison kan behöva behandlas brådskande om det går för långt. Givetvis inte säkert att du har det men när du är så dålig så bör du inte att avvakta om du försämras, får yrsel och kräkningar igen mm.

Ledsen att dina föräldrar gått bort så tidigt :(.

Hoppas du snabbt får svar så du kan utesluta eller bekräfta Addison. Fortsätt gärna hålla oss uppdaterade om hur du mår och dina provsvar.
 
Det vet jag. Men man börjar alltid med ett vanligt serum kortisol! Endast om det är under gränsvärdet går man vidare med dexamethason test osv. Har själv varit igenom utredningen...

Salivprov är bara att glömma, sånt sysslar inte sjukvården i Sverige med, då får du vända dig till någon privat läkare. Det funkar heller inte att själv genomföra salivtest, oavsett vad det visar kommer du inte få någon behandling av sjukvården.

Been there done that. Jag ligger precis på gränsen i blod men saliv visar mycket låga värden. Samt jättelågt aldosteron i blodet. Det ger de f*n i, båda på vårdcentralen och endokrinologen... Inte en chans att få behandling om blodprovet är precis innanför normalen.

Blod är det enda som gäller. Annat är det i Norge, där är salivtest lika vanligt som blodprov nu.
 
Senast ändrad:
Det vet jag. Men man börjar alltid med ett vanligt serum kortisol! Endast om det är under gränsvärdet går man vidare med dexamethason test osv. Har själv varit igenom utredningen...

Salivprov är bara att glömma, sånt sysslar inte sjukvården i Sverige med, då får du vända dig till någon privat läkare. Det funkar heller inte att själv genomföra salivtest, oavsett vad det visar kommer du inte få någon behandling av sjukvården.

Men detta stämmer inte.
Jag har själv gjort dexametasonbelastning med salivtester för att utreda om jag har en hypofystumör som producera kortisol genom endokrin i Uppsala.
Det gick alldeles utmärkt att genomföra salivtestet själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp