Lagstadga ang foder

N

nybörjare

Läste på hästmagazinet att det pratas om att lagstadga ang hästars foder hur mycket dom ska ha att äta. Detta pga att hästar fritt äter nästan dygnets alla timmar.

Hallå vart är vi på väg? (visst folket kanske vet för lite om hästars foder men ändå)

Sv: Lagstadga ang foder

Jag tycker att det låter konstigt. Man vill hästens bästa såklart men de flesta (hoppas jag!) hästägare är nog kompetenta nog att tillgodose tuggbehovet.

Det är nog svårt att stifta lagar om hur mycket hästar ska äta...

Däremot finns ju rekommendationer om mängd hö osv, men det är ju ingen lag.

Visst tuggar hästen 15-16 timmar i frihet på savannen, men det kan man inte jämföra med vår utfodring av grovfoder. Det är i dag oförenligt med svensk djurskyddslag att understiga en grovfodergiva på 1 kilo ts per 100 kilo kroppsvikt hos hästen, då den ska kunna bete sig naturligt och tugga, men att från det gå till fri tillgång låter mycket konstigt tycker jag. Skulle det vara så ska man väl också ge hästen samma näringsinnehåll som det är i savannens gräs?? eller ska man inte ge dem något kraftfoder? de äter de ju inte kraftfoder i naturen ( men vi kanske alls ska ha hästar i fångenskap längre...)

Visserligen tycker jag att det är viktigt med en ordentlig grovfodergiva men nu är du allt ute o cyklar!
PL

Tycker det låter som en utmärkt ide.
Ett stort antal hästar lider idag av magsår tackvare för lite grovfoder. Och siffran ökar. Krafftfoder borde bara användas när inte hästen kan få i sig tillräcklig mängd grovfoder för att klara träning och underhåll. Kraftfoder borde aldrig användas istället för grovfoder.
Sen finns det ju olika grovfoder som passar olika hästar. Jag har märkt att i ett hö med många olika gräs och örter (7 till 10 olika sorter) håller sig mina hästar (på fri tillgång) i mer lagom hull än på "vanligt" med endast två till tre arter i.
Jag anser att vi i mesta möjliga mån ska försöka efterlikna "det vilda" i vår hästhållning.

Enligt min foderstat ska jag ge min häst 8 kg hösilage, och eftersom jag rider ger jag 3 kg havre. Om jag skulle ge hästen fri tillgång på hösilage hade hon nog ätit minst 20 kg, kanske mer, och då hade det inte fungerat. Hästar är olika, men min hade inte slutat äta. Då hade jag behövt ha ett hö med väldigt lågt näringsvärde. Har inget emot att ge mer grovfoder, men eftersom jag vill rida måste jag ge kraftfoder och jag kan inte se att det då fungerar med fri tillgång på ett grovfoder med normala värden.

*Jublar* En himla bra ide' tycker jag som har inackorderingar som anser att en stor häst max får ha 5 kg hö om dagen......

För att undervika att hästar äter "för mycket" grovfoder vid fri tillgång är det viktigt att de har ett alternativ till sysselsättning. En uttråkad häst äter mer. Den kan använda ätning på samma sätt som den använder krubbitning och vävning.
På mina hästar tycker jag mig märka stor skillnad när jag håller dem i mindre grupp ca tre hästar mot när alla går tillsamans i storflock 8 till 11 hästar. I den lilla flocken rör de sig mindre och äter mer = blir feta.
Kanske kan mycket träning till viss del ersätta hästflocken.
Sen får man inte glömma att det alltid blir en övergångsperiod när man går över till fri tillgång. Jag tycker att mesta möjliga grovfoder och minsta möjliga kraftfoder borde vara mottot.
(Jag har hört om hästar som har blivit av med övervikt vid övergång till fri tillgång, kanske beroende på att mathetsen försvinner och hästen känner inte att den behöver kasta sig över all mat den kommer över)

Ja men hur var det med lagstiftningen???
Det finns inget i djurskyddslagen som säger hur mkt grovfoder en häst skall ha.
PL

Senast ändrad:

elle12 skrev:
Enligt min foderstat ska jag ge min häst 8 kg hösilage, och eftersom jag rider ger jag 3 kg havre. Om jag skulle ge hästen fri tillgång på hösilage hade hon nog ätit minst 20 kg, kanske mer, och då hade det inte fungerat. Hästar är olika, men min hade inte slutat äta. Då hade jag behövt ha ett hö med väldigt lågt näringsvärde. Har inget emot att ge mer grovfoder, men eftersom jag vill rida måste jag ge kraftfoder och jag kan inte se att det då fungerar med fri tillgång på ett grovfoder med normala värden.

Nu fattar jag inte ett smack, de 3 kg havre som hästen får kanske kunde ersättas helt eller delvis av mera grovfoder. Då får ju hästen mer grovfoder, och allt blir frid och fröjd.

Djurjouren skrev:
*Jublar* En himla bra ide' tycker jag som har inackorderingar som anser att en stor häst max får ha 5 kg hö om dagen......
5 kg till en stor häst:eek: det är ju ungefär som min shettis får:eek:
undrar hur den hästens mage mår:confused:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.HTM

3 § Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet skall vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

det finns ju en lag redan, men den kanske bör förtydligas lite

Varför kan du inte ge ett grovfoder med lägre näringsvärde då? 8 kg är rätt lite om hästen inte har annat att tugga på. Om du inte rider hårt behövs väl knappast något kraftfoder. Mina klämmer lätt 20 kg per dag vintertid och det har jag löst med, precis som du säger, ett hö med lågt näringsvärde :)

elle12 skrev:

8kg hösilage? hur blött är det då?
varför kan den inte få äta mer hösilage och mindre havre då?

elle12 skrev:
eftersom jag vill rida måste jag ge kraftfoder

Vem har sagt det?? :confused: Nu har du missförstått. Det skulle lika gärna kunna fungera med enbart grovfoder om hästen bara äter hö gärna. 3kg havre skulle alltså kunna ersättas av ett antal kilo hö istället (5-6kg?) vilket skulle kunna vara mycket bättre för hästens mage. Men om du nu absolut vill ge kraftfoder "bara för att" så kan du ju ge 1kg och ersätta de övriga 2kg med hö.

peter_lundin skrev:
Ja men hur var det med lagstiftningen???
Det finns inget i djurskyddslagen som säger hur mkt grovfoder en häst skall ha.
PL
Helt rätt, det står inte hur många kilo grovfoder hästar ska ha i djurskyddslagen, däremot står följande "4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt." Vem som tolkar vad som är naturligt eller inte är väl då i första hand de som har hand om tillsynen dvs miljökontoret antar jag eftersom de ska se till att lagen följs. Om var och en ska tolka det lär det bli alla möjliga tolkningar. I artikeln där Christina Planck citerades ( det stod att Eva Eternell Hagen hade skrivit artikeln med hjälp av Christina Planck längst ner) stod det att "det är oförenligt med svensk djurskyddslag att understiga 1 kilo ts per 100 kilo kroppsvikt", så då är det foderagronom Christina Plancks tolkning av lagen.

Boj skrev:
Nu fattar jag inte ett smack, de 3 kg havre som hästen får kanske kunde ersättas helt eller delvis av mera grovfoder. Då får ju hästen mer grovfoder, och allt blir frid och fröjd.

Mycket möjligt att hästen skulle klara sig på enbart grovfoder om jag inte red eller om energiinnehållet var högre. Jag ger gärna mer grovfoder, min foderstat är uträknad mha ett program som varnar när man har för lite/ mycket av något så jag har rättat mig efter det + hur hästen ser ut och hur den är. Grovfodret ingår i stallhyran, jag har inte köpt in det själv. Det optimala vore naturligtvis att köpa eget foder och då själv kunna köpa det efter vilka näringsvärden man vill ha på det, men då får jag byta stall först.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar