Lagstadga ang foder

Sv: Lagstadga ang foder

lundborg skrev:
8kg hösilage? hur blött är det då?
varför kan den inte få äta mer hösilage och mindre havre då?
Mitt hösilage har en ts på 68%, hästen väger 550 kg, så jag ger ca 1kg ts/100 kg häst. Hösilaget har ett bra proteininnehåll, men ligger tyvärr lite lågt i energiinnehåll, därför ger jag kraftfoder.

Men 1 kg ts/100 kg är absoluta minimigivan!!! Rekommendationen är minst 1,2 kg ts/100 kg

Men varför kan du inte höja strågivan? Finns det restriktioner i stallet?

mvh Jessica

elle12 skrev:
Mitt hösilage har en ts på 68%, hästen väger 550 kg, så jag ger ca 1kg ts/100 kg häst. Hösilaget har ett bra proteininnehåll, men ligger tyvärr lite lågt i energiinnehåll, därför ger jag kraftfoder.

Hästen står på halm så jag räknar med att den äter så mycket att den kommer upp i 1,2 kg ts av grovfodret, troligen äter hon mer.

Enligt beräkningarna i foderstatsprogrammet ska hästen ha 8 kg av det hösilaget jag fodrar med. Hästen ser bra ut som den är nu och är lagom pigg så jag är nöjd. Undrar bara hur mycket det ligger i förslaget om lagstadga på fri tillgång till grovfoder.

*lånar knapp*

5 kg hö per storhäst??

Hoppas att du tog fel på en 1a..

Mina hästar halvblod ca 175 höga var och en. får 15-20 kg om dagen (hösilage då) Ingen är vare sig fel eller mager. 10 kg på kvällen så har dom att göra hela natten och halva förmiddagen om de skulle knipa.;)

8 kg hösilage på en så pass stor häst!!!!!

Våra får minst 18 kg samt att de har fri tillgång på halm hela tiden i hagen. Ock då gör dom ingenting. (fölston som fått hoppa över i år)

Kanske vore bra med en lag trots allt.

Har läst någon stans att hästar som tränas mindre än 3 tim om dagen klarar sig på ett bra hö/hösilage!
Hur många hästar gör det förutom lektionshästar. Kan väll hålla med om att hästar som tränas hårt behöver kraftfoder. Men bland "fritidsryttare" fodras det ofta med alldeles för mycket kraftfoder och för lite grovfoder.

För det första så blir det inte 5 kilo hö, utan snarare 6,5 kilo hö eftersom hö har en ts- halt på ca 84%

Sen står hennes häst på halm så då har den tillgång till grovfoder om den behöver mer.
Hästen får gott och väl vad som är rekomenderat så varför gnälla.

Själv skulle jag aldrig kunna ge mina hästar så mycket grovfoder som du ger när de är i tävlingskondition. Inte gnäller jag på dig för det.

Så länge inte någon fodrar utanför vad som är rekomenderat så behöver man väll inte bli så förvånad.

:crazy: blir så trött...

Jag vet inte vem som sagt vad men eternellen brukar ju svamla på.
1 kg ts är den svenska rekomendationen o har inget med lagen att göra, rent juridiskt tror jag inte att ngt miljökontor skulle kunna driva igenom den om hästarna såg ok ut. Jag tycker att det är en rimlig minimirekomendation men jag tror inte att den har ngt riktigt vetenskapligt underlag.
PL

nybörjare skrev:
Läste på hästmagazinet att det pratas om att lagstadga ang hästars foder hur mycket dom ska ha att äta. Detta pga att hästar fritt äter nästan dygnets alla timmar.

Hallå vart är vi på väg? (visst folket kanske vet för lite om hästars foder men ändå)

Frågan är kanske om fodermängden kommer att kontrolleras av djurskyddsinspektören om det skulle bli så att en lag om hur mycket grovfoder man ska ge en häst antas.

nybörjare skrev:
8 kg hösilage på en så pass stor häst!!!!!

Våra får minst 18 kg samt att de har fri tillgång på halm hela tiden i hagen. Ock då gör dom ingenting. (fölston som fått hoppa över i år)

Kanske vore bra med en lag trots allt.

Har läst någon stans att hästar som tränas mindre än 3 tim om dagen klarar sig på ett bra hö/hösilage!
Hur många hästar gör det förutom lektionshästar. Kan väll hålla med om att hästar som tränas hårt behöver kraftfoder. Men bland "fritidsryttare" fodras det ofta med alldeles för mycket kraftfoder och för lite grovfoder.

Själv skulle jag gärna vilja kunna ha mina hästar på fri tillgång av hö. Tyvärr visade det sig att energivärdet på höet var väldigt högt i förhållande till Proteinet så de blev bara feta och omusklade. Har därför vartit tvungen att plocka bort en del hö och istället ge lite kraftfoder + proteinfoder.

De har dessutom fri tillgång på halm ute!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar