Lagra hö, locklistpanel eller ej??

cello

Trådstartare
Jag undrar hur panelen påverkar luftfuktigheten på loftet? Tycker att många gamla ladugårdar har locklistpanel och ser helt täta och fina ut, men vissa säger att det är bra med springor för luftväxlingens skull? Hur ska man tänka egentligen?
Vi har inga lock på vår ladugård sedan de förra ägarna bytte fasad (på en liten del är den gamla kvar och där är det locklistpanel) och det håller sig inte fräscht särskilt länge.. Eller är det mest annat som påverkar ändå?
Om det blir sämre av lock vill vi ju inte bemöda oss med det, men jag tycker att det ser mycket finare ut!
 
Jag tror aldrig jag har sett en lagård med lock faktiskt. Vart bor du?

Jaså??
Nja, de flesta kanske var att ta i, men det är väl ungefär lika många som har det som inte har det.. Undrar varför man valt det ena eller andra, är det bara att det är billigare utan kanske? Bor i Västra Götaland. Åker just nu runt i Östergötland och här ser jag många lock! :D
 
Jag har alltid tänkt att det ska vara glespanel för att få luftgenomströmning. Har sett många gårdar i både Värmland och VG (främst Skaraborg) men i VG har jag kanske inte tänkt så mycket på just det. Jag skulle inte välja lock iaf.
 
Så här sa en gammal erfaren höbonde till mig angående lagring av hö:

Om man har glespanel, och tänker lagra småbal, och stapla längs ytterväggarna, sätt upp masonite på insidan, med blanka sidan utåt, annars möglar höet.
Har man hötork (ställning som lyfter höet från golvet) som finns centralt på höloftet (alltså inget hö längs ytterväggarna), så ska man inte ha täta ytterväggar.

Jag har följt hans råd, och efter uppsättning av masonite, så har höet hållit utomordentligt. Viss kvalitetsförsämring blir det, hela luften varierar ju i fuktighet under hösten/vintern, men betydligt bättre resultat än med glespanel.
Vi bor i gränslandet Sörmland/Östergötland, med höstar och vintrar som kan vara nederbördsrika och fuktiga, som i år, så höet behöver verkligen placeras på ett bra sätt.

Att sätta lock, eller sätta masonite på insidan, blir antagligen samma effekt.
 
Det var ju ganska logiskt @skogaliten - de flesta har ju tork om de tar in eget hö.
Javisst, om man tar eget hö, så får man göra en tork om man inte har en.

Den lilla mängd som vi tar som småbalshö (vi använder mest storbal med hö eller ensilage, vi gör motsvarande 2 balvagnar småbalshö ungefär när det vill sig), har vi gjort en primitiv tork till. Vi har helt enkelt ställt upp lastpallar i dubbelt lager, som vi lägger höet på, mitt på loftet. Vi har inte ens en fläkt.

Men t.ex. den där höbonden jag pratar om, han gör småbalshö för försäljning från stora arealer vall, så han måste flytta balarna från torken till andra ställen för att lagra höet efter eftertorkningen.
Då lagrar han det "tätt", staplat mot ytterväggarna. Han säljer hö till många hästägare, som kommer och hämtar, eller levererar med lastbil. Hans hö håller mycket hög kvalitet när man hämtar, det är aldrig "ankommet" av fukt (mögligt), även om man hämtar i januari/februari.
Han håller också reda på olika partier med olika kvalitet och analyser.

Om det inte blir något småbalshö hos oss (vädret), så försöker vi köpa av den här bonden, just p.g.a. den höga kvaliteten samt att det finns analys
 
Vi kör bara plastat foder sen många år tillbaka. Men intressant resonemang det där om hela eller inte hela väggar. Min känsla är att det blir allt svårare att lagra hö pga klimatförändringen. I Skåne har de väl aldrig kunnat göra det på samma sätt som vi längre norrut.
 
Så här sa en gammal erfaren höbonde till mig angående lagring av hö:

Om man har glespanel, och tänker lagra småbal, och stapla längs ytterväggarna, sätt upp masonite på insidan, med blanka sidan utåt, annars möglar höet.
Har man hötork (ställning som lyfter höet från golvet) som finns centralt på höloftet (alltså inget hö längs ytterväggarna), så ska man inte ha täta ytterväggar.

Jag har följt hans råd, och efter uppsättning av masonite, så har höet hållit utomordentligt. Viss kvalitetsförsämring blir det, hela luften varierar ju i fuktighet under hösten/vintern, men betydligt bättre resultat än med glespanel.
Vi bor i gränslandet Sörmland/Östergötland, med höstar och vintrar som kan vara nederbördsrika och fuktiga, som i år, så höet behöver verkligen placeras på ett bra sätt.

Att sätta lock, eller sätta masonite på insidan, blir antagligen samma effekt.

Ja det låter logskt. Ska man torka måste ju fukten ventileras bort.
På markplan har höet hållt sig fräscht längre hos oss, och där är det "helt" tätt (så tätt det blir i oisolerad träbyggnad).
Det får nog bli lock! Masonite lät ju enkelt och bra, men fasaden kommer bli snyggare med lock, eftersom den äldre delen har det.. :)
 
Vi har lock på byggnaden som man ser på min avatar och där förvaras hö. Höet blåses torrt med fläkt och täcks med halm och de år som det har blivit dåligt i ytterkanterna så har det varit pga fuktig luft utifrån, inte pga kondens. Det är en rejält stor hissloge som troligen har god luftväxling trots sina lock (och på andra sidan eternitplattor), i ett annat mer tillslutet utrymme har balarna istället blivit genomdåliga. Kompisen som också har lock på sin byggnad har kondensväv och saltar, hans balar har hittills aldrig blivit dåliga. Annars håller jag med om att det nog brukar vara locklöst där man förvarar hö, precis som det är glespanel vid vedförvaring.
 
Vi har lock på byggnaden som man ser på min avatar och där förvaras hö. Höet blåses torrt med fläkt och täcks med halm och de år som det har blivit dåligt i ytterkanterna så har det varit pga fuktig luft utifrån, inte pga kondens. Det är en rejält stor hissloge som troligen har god luftväxling trots sina lock (och på andra sidan eternitplattor), i ett annat mer tillslutet utrymme har balarna istället blivit genomdåliga. Kompisen som också har lock på sin byggnad har kondensväv och saltar, hans balar har hittills aldrig blivit dåliga. Annars håller jag med om att det nog brukar vara locklöst där man förvarar hö, precis som det är glespanel vid vedförvaring.
Ja på vårt loft är det garanterat inte för tätt iaf, det luftas från alla håll. Men höet har snabbt blivit dåligt. Det är svårt det där! Var i landet man bor påverkar förstås, men det känns som att det kan variera mkt inom samma område ändå?
 
Sista åren vi hade hö så la vi alltid ett lager halm över just för att slippa att det torra höet tar åt sig fukt och blir dåligt. Nu för tiden kör vi stora och småbalar hösilage.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 331
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 301
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 868
Senast: Lipperta
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 792
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp