Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?
Sonen är 1,5 år lite drygt. Samsover sen han var nån månad bara. En period kunde han somna själv, men inte nu på länge. Han måste känna att man ligger bredvid. Att lägga honom i spjälsängen är inte att tänka på. I 9 av 10 fall vaknar han direkt då, oavsett hur djupt han sovit innan.
Vissa kvällar somnar han på en kvart. Andra tar det längre tid, ikväll tog det 1,5 timmar innan han somnade. Han är inte speciellt "bökig", men vrider och vänder på sig.
Sover i min säng, samsover, 21 månader och ammar till sömns.
Jag tycker faktiskt det är jättemärkligt med den kulturen vi har i Sverige och västvärlden där vi vill få bebisar och småbarn självständiga. Började väl någon gång på 1600-talet där man fick någon märklig idé om att barn skulle härdas, speciellt pojkar.
Inga andra däggdjur låter mig veterligen små barn sova för sig själva, antingen har de syskon eller sover på föräldrarna. Detta för både värme och trygghet. Vi människor är dessutom extremt osjälvständiga i flera år Ändå ska man slänga in sina ungar ensamma i ett rum för att man själv vill sova med sin partner. Vem behöver mest närhet-en vuxen eller en bebis? Sedan finns det uppenbarligen en del barn som klarar det och t o m i några få fall föredrar det och då är det väl ingen fara alls. Jag syftar på de barn som många (inte minst ur den äldre generationen) tycker ska "vänja" sig - att de gråter och vill vara nära en tid ses som normalt. Till slut är det ingen idé att ropa längre för mamma och pappa lyssnar ändå inte. Obehagligt. Inte så himla fräscht med inlärd hjälplöshet.