En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis.
Vi samsover nu med treåringen och jag lägger honom fem av sju dagar i veckan. När pappan ska lägga får jag "åka och jobba". Det är inte så poppis men det går. Överlag är läggningarna väldigt utdragna nu och tar ofta 1,5 timme både när jag och pappan lägger. Ska prova ljudbok härnäst, hoppas det kan vara lösningen...
Min erfarenhet av sömn med bebis är att bebisen vaknar var 45:e minut och ska amma. Det gick bra sist eftersom jag kunde sova på dagen när bebisen sov, men nu är det ju värre med en treåring hemma. Han går inte på förskola.
Jag ser framför mig att jag kommer vara helt slut och trött och less jämt. Jag funderar på det här med var vi ska sova, om jag och bebisen ska sova ensamma i ett rum för att alla kanske ska få bäst chans till sömn. Men det känns samtidigt lite illa att plötsligt sluta sova med treåringen för att vi fått en bebis, liksom sett ur hans perspektiv, men även för egen del. Att bebisen ska sova med oss alla i sängen känns lite nervöst, och trångt. Och man lär ju byta sida så att bebisen inte ligger åt samma håll hela tiden. Ja ni hör ju, jag är lite lost.
Hur gjorde ni, vad fungerade bäst för er? Vad tänkte ni i förväg och hur blev det sedan? Hur överlever man?