Lägga sig i varför man kastrerar?

Alindra2000

Trådstartare
Är det bara jag som tycker det är märkligt hur mkt alla måste lägga sig i hur andra gör?

Mina föräldrar har en ursnygg hanhund modell jättestor. Han är en jättetrevlig hund på nästan alla sätt men så är det en ung kille under året också. Min mor planerar att kastrera honom innan de "riktiga" hanhundsbeteendet sätter in. De vill ha en gårdshund och familjemedlem. Mina föräldrar vill inte ställa ut osv. Min mamma ringde för en stund sedan och var ledsen eftersom många ger henne dåligt samvete och menar att hon inte ger honom en chans i livet osv. VA?? Argumenten är att han är väldigt snygg och trevlig, de är en renras med stamtavla och bra sådan också. Denna köpte dem för att de ville ha en så frisk hund som möjligt samt ville känna till vad de har, han har aldrig blivit köpt för att gå i avel. Kastrera vill hon ju göra innan han visar mönster på att det skulle behövas. Vi pratar inte liten hund nu utan en som kommer ligga 70+ som färdig.

Så nu är hon helt förstörd av dåligt samvete för folk har mer eller mindre antytt att hon inte skulle köpt en så fin hund om hon inte kan leva med hanhundsbeteendet samt att hon förstör hans liv och att han kommer bli en lat viljelös tjockis.
Men han är ju så fin ÄVEN för att han tas om hand av min mor 24h om dygnet. Nä fy vad jag tycker att det är trist att folk inte bara kan knipa igen ibland, speciellt när ingen ens frågat dem ang va de tycker om kastrering.

Sv: Lägga sig i varför man kastrerar?

Jag tycker de gör helt rätt!
Har en bekant vars hund kommer ligga på 80+ som vuxen. de är kastrerad nu. OCH JAG FÖRSTÅR DEM. har man en sån stor hund som råkar komma lös och vill para sig, tror jag faktiskt den gör de.

Vet inte om du kollat på TV4+, om han som snackar med hundar, eller löser problem med hundarana. Han tycker att ska man inte ha sin hund i avel ska den kastreras. Den får ett bättre liv då enligt honom.

Hingst "ska man ju inte ha om man inte ska avla" så varför okastrerad hund? Vi har han hund, har alltid haft och har aldrig kastrerat för de har "inte behövts". men känner man som hundägare att man vill de för att slippa vissa grejer då tycker jag man ska de!

STÅ på er och lycka till!

jag håller fullständigt med dig. Det allra vanligaste argumentet är ju tyvärr att de vill "kapa hans mandom". Jag brukar fråga om de kan tänka sig att själva gå med alla de hormonerna och drifterna i kroppen utan att en endaste gång få utlopp för dem... :mad: Jag hade inte velat ha det så. Hon förstör inte hans liv för att hon väljer att kastrera - och viljelösa tjockisar är det få hanar som blir. För bara tio år sedan var det väldigt ovanligt att man inte kastrerade sin hane och det fanns massvis av träningsglada och pigga hanar då också.

Dessutom klagar många på att för många medelmåttor hamnar i aveln + att det gnälls på blandraser. Så varför inte kastrera de hundar som inte ligger i absolut topp så slipper man de problemen? Jag är helt klart för kastrering - både på tikar och hanar - om hunden verkligen inte är något riktigt speciellt och kan användas i aveln för att föra rasen framåt.

Uppfödaren har avelsrätten kvar på min unghane - annars hade han varit kastrerad vid det här laget.

Jag tror att det finns de som reagerar på kastrering av hundar för att det inte för så länge sedan var något man inte gjorde om inte hunden hade stark sexlust eller var allmänt svåra att handskas med. Tror till och med att det var förbjudet annars.

Första gången jag såg att det var något man allmänt gjorde var i djurprogram från USA. Här har vi kastrerat hingstar och hankatter för att de skulle vara trevligare och lättare att handskas med under ganska lång tid. Tror att tankarna om hundkastrering är något som kommer att ändras när det blir vanligare.

nej jag håller också med om att de gör rätt. Hurvida han skulle få toppresultat osv vet jag ju inte och visst, han är välpälsad osv men jag vet också att mina föräldrar aldrig kommer hålla på att ställa ut aktivt, de skulle i så fall bli små utställningar för att de kan va lite kul med en bedömning *ler* Jag är rätt säker på att inte hela aveln av rasen står och faller med honom :smirk: .

Ska hälsa henne att de är fler som tycker att de gör rätt så hon blir lite gladare. Låter som att hon inte har egen vilja kanske men hon är så himla blödig och älskar hunden så himla mkt så om ngn säger att hon gör ngt elakt mot honom så mår hon så jätte dåligt och tror nästan på det.

hehe nej precis, den här killen kan komma att väga närmare 80kg och då vill det till att ha koll om man inte vill att han ska förlusta sig med grannens springer spaniel tik när hon löper ;) . Detta är inte deras första hund av denna ras och inte heller första hanen så de vet ju vad dem gett sig in på. Den förra killen kastrerades inte men då fick de också leva med att ha grym koll på när alla tikar i grannskapet skulle kunna tänkas löpa då det var enda gången den mannen var jobbig.

fattar inte varför folk reagerar så mkt över just hundar. vi kastrerar ju alla andra djur som inte ska avlas på så varför inte hundar...

tycker mest det är män som har denna åsikt! :smirk:

men man får ju faktisk tänka på att hunden mår mkt bättre av att inte ha drifter om den ändå aldrig kommer få utlopp för dom...

har själv hane och inga planer på att kastrera eftersom jag lovat uppfödaren att han ska få ta några kull..så det är nog bäst att låta bli kulorna.. :p

Säg till din mamma att jag har fått samma reaktioner när jag frågat runt om vad folk tyckte och varför. Det verkar bara vara av "vana" och "tradition" som man har såna åsikter kring kastrering. "Man kastrerar inte en hund" "Det behövs inte". Men ingen har kunnat ge mig en konkret anledning.

Jag tror att det i många fall är en åsikt man tagit med sig från vad man lärt sig av andra, utan att ens tänka efter varför det är så eller inte bör vara så. Folk ifrågasätter sånt som är "vanligt" aldeles för sällan. ;)

Hon ska inte ta åt sig. Fråga istället vad de har för anledning att tycka så. Kanske finns det en vettig anledning nånstans. Då kan det ju vara bra att man känner till den om inte annat.

mammas hund blev kastrerad när han kom in i den där jobbiga hanhundsfasen med löptikar, han varken åt eller sov. skitjobbig på promenader och var allmänt störig.
det var som natt och dag med kastreringen och det är det bästa dom nånsin gjort!
där har hon en anledning att kastrera INNAN ;) det måste ju inte bli så för hennes hund som det blev för mammas, men det kan likaväl hända så då är det bättre att vara ute i god tid.

Jag tror att det finns de som reagerar på kastrering av hundar för att det inte för så länge sedan var något man inte gjorde om inte hunden hade stark sexlust eller var allmänt svåra att handskas med. Tror till och med att det var förbjudet annars.

Första gången jag såg att det var något man allmänt gjorde var i djurprogram från USA. Här har vi kastrerat hingstar och hankatter för att de skulle vara trevligare och lättare att handskas med under ganska lång tid. Tror att tankarna om hundkastrering är något som kommer att ändras när det blir vanligare.

Det är faktiskt inte så väldigt länge sen det faktiskt var förbjudet i Sverige att kastrera hanhundar utan starka medicinska skäl. Jag fattade aldrig varför och ställde därför frågan en gång till en gammal veterinär.
Enl honom hade detta beslutats av det som en gång i tiden motsvarade Jordbruksverket (heter det så nu?), då bestående av en liten samling herrar där de flesta hade jakthundar.
Den gamle veterinärens teori var att deras hundar stod dem nära och att de överförde mänskliga känslor på sina jyckar - kastration = värre än döden för någon av hankön!
Vet inte om det är sant men jag tycker att det låter som en rimlig förklaring, förbudet gällde ju bara hundar.
Har för mig att det var nån gång under 80-talet som förbudet upphörde.

Någon som har någon annan förklaring? Någon som kanske vet varför förbudet kom till?

Hälsa din mamma att det finns många som tycker hon gör helt rätt, känner ett antal kastrerade vovvar som som mår alldeles utmärkt!

Själv anser jag att alla hundar som inte skall användas i avel bör kastreras... Jag umgås dagligen och har även arbetat med 100-tals kastrerade/steriliserade tikar och hanar och har bara positiva erfarenheter av det. Har själv en kastrerad hanhund som fungerar exemplariskt med andra hundar oavsett kön och det är grymt skönt! Mina föräldrar har ickekastrerade hundar, en liten hanhund och en grand danois-tik. Dessa går inte ihop med någon av samma kön som dem... Helt absurt...

Äsch, det är vi svenskar som ligger efter i utvecklingen gällande kastrering.
Jag ska själv kastrera min hanhund då jag inte planerar att avla med honom, dels för att jag utan problem vill kunna släppa ihop honom med andra tikar utan att det kan råka bli en kull...

En bekants hund tappade livsgnistan efter kastreringen. Blev sur, deprimerad och ville inte alls göra det han gjort innan. Han ville bara ligga i källaren och brydde sig inte om någe. Dom var hos vet också för att utesluta sjukdom och eventuell smärta. men dom hitta tydligen inget.
Vad det beror vet ja inte, men han förändrades ju efter kastreringen.

tycker det helknäppt. Har bekanta som bott i USA i 2år där kastrerades alla hanhunbdra som inte skulle användas i avel. Vi har även kastrerat våra hanar, så mkt smidigare.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 615
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka