Lägga sig i hyresgästernas foderstater?

J

Jeeves

Har hamnat i ett dilemma här:( Normalt sett så skulle jag svara ett bestämt nej på min egen fråga, jag kan inte lägga mig i vad hyresgästerna ger sina hästar.

Problemet är nu att eftersom det i nio fall av tio är jag som utfodrar och släpper in o ut hästarna samt släcker för natten, så är det jag som ser dem i matsituationen, inte ägarna.

Den ena ponnyn får 2 kg hö per dag, det sägs så i a f men jag tycker att höpåsarna känns väldigt lätta. Ett kilo per giva då alltså, inga mineraler, ingen saltsten och ca 0,5 kg havrefritt helfoder. Ponnyn är delvis klippt, går ej täckad. I mitt tycke är han nu smal, han har mkt päls där han inte är klippt och det lurar dock ögat lite grann. Han arbetar minimalt, kanske en gång i veckan, lätt arbete. Han har alltid ätit upp hela givan före alla andra. Han visar tecken på att vara hungrig så fort jag visar mig. På lunchen är han först fram då de får en mindre giva i hagen.

Häst nr 2 är över 1,70, unghäst=växande, kantig. Han får ca 6 kg/dag, 3 kg/giva. 2 kg havrefritt helfoder/dag, 1kg betfor/dag, 1 dl mineraler. Medelhårt, oregelbundet arbete. Han är tunn i mitt tycke, sätter inga muskler. Han är tillsammans med ponnyn den som alltid kommer springande på lunchen för att helst sno åt sig allt hö.

Jag har nämnt för ägaren att jag uppfattar dem som hungrigare än övriga hästar och att de är lite tunna. Vill nu inte säga mer för jag har förstått att det inte uppskattas, vilket jag har förståelse för. Problemet är att det känns olustigt eftersom det är jag som har hand om hästarna i vardagen och därmed jag som ser de här sakerna:( Det handlar ju heller inte om någon direkt vanvård som man kan peka på.

Hur hade ni gjort:confused:

Sv: Lägga sig i hyresgästernas foderstater?

Åh,vad svårt... :crazy: Menar du att ponnyn får 2kg hö sammanlagt per dag och hästen på 1,70 6 kg hö sammanlagt per dag? Det är ju ingenting.... :( Tror du att det är för att de inte förstår bättre eller är de "snåla",tycker det blir för dyrt? Fy,vad svårt.. har tyvärr inget bra tips till dig,då du redan försökt påpeka det för dom och att det nog inte uppskattades.. Hoppas du får bättre tips av nån annan,men förstår att det är jobbigt att se dom vara hungriga.. Lycka Till!

Jag hade nog faktiskt tagit snacket, på ett sansat sätt. Bjudit in, lugnt samtal vid ett bord och berättat om farhågan. Det är jättesvårt det där att veta var gränsen för bekymrad och påträngande går.

Men å andra sidan är det jättesvårt att koppla bort det, hade jag varit i ditt ställe hade det liksom ätit mig när jag varit i stallet. Och så kan man ju inte heller ha det.

Ge förslag, påtala att det är för hästens bästa.

Jösses, det är ju alldeles för lite grovfoder!!! 2 kg hö, det räcker inte till nån häst elelr ponny, de måste ju tillfredsställa tuggbehovet. Du kan väl föreslå att de ska ge hästarna fri tillgång på halm om de är så rädda att de ska bli tjocka, Då har de nåt att tugga på o känner sig inte hungriga.

Är det du som är hyresvärd så gör en kontraktsändring som börjar gälla nästa månad, och den är att hästarna SKA ha minst 1 kg TS grovfoder per 100 kg häst och dag.. skriver dom inte på så åker dom ut..
för övriga hyresgäster borde ändring inte vara något problem då dessa tydligen får en normal giva grovfoder redan :)

Vad kan det finnas för anledningar till att höstarna får så lite hö? betalar dem per kilo hö eller ingår ex 10 kg hö i stallhyran?

Jag svarar alla här; enligt mina kunskaper så anser jag att det är för lite grovfoder absolut, men så ibland försöker jag hejda mig själv lite o fundera i banor som att det är inte säkert att mina kunskaper är de som är giltiga.

Det svåra är att jag har ett litet stall, försöker hålla god stämning och känner mina hyresgäster rätt väl. Det är ungefär som att kritisera en kompis - hur gör man det utan att bli ovän:confused:
Det handlar inte om brist på pengar i det här fallet utan ibland upplever jag att det helt enkelt inte får kosta för mycket, ponnyn behöver inte ha mineraler eller annat som kostar extra t ex, utrustningen får inte kosta så mycket, täckena sitter illa men det är ok så länge de inte ramlar av...
Jga är säkert överdriven på andra hållet, håller på o duttar med mina o handlar alldeles för mycket onödigheter:o men just det här med att gå o se hästar uppenbart hungriga känns svårt att bortse ifrån:(

Om man vänder på steken - om stallägaren hade kommit till er ( ni som är inhyrda någonstans ) och framfört en sådan åsikt, hur hade reaktionen varit? Jag är inte säker på hur jag själv hade klarat av det, tror att jag hade blivit väldigt ledsen över att någon tycker att mina hästar får lite mat:(

Nej, de står helt på kallhyra. Det är deras eget hö och kraftfoder, strö m m. Jag står för box, in och utsläpp samt utfodringar.

Jag vet egentligen inte anledningen till snålandet mer än möjligen att det är en del jobb med att köra och hämta hö och lasta in men som sagt jag vet inte säkert. Det är lite samma med att ringa veterinären, vi har olika syn på det också. Jag ringer kanske en gång för mycket medans hyresgästen väntar i mitt tycke för länge många gånger.

oj, ja men även om dte är kallhyra bara så är det du som är ansvarig för hästarnas skötsel..

skulle en kontrollant komma till ditt stall och se att dom får så lite foder är det du som åker dit på det iom att du är företagare och ser oim hästarnas skötsel..

skriv in i kontraktet att hästarna ska vaccineras, avmaskas, vara försäkrade, verkas minst var 10 vecka och få minst 1 kg ts per 100 kg häst och dag.. annars får dom inte vara där.. för det är ju ändå din gård, ditt stall och ditt avsar att alla hästar som står där mår bra..

Hej!

Jag är en sån hyresgäst som flera gånger fått försvara mina val av fodermedel inför stallägaren/personalen. Men eftersom jag vet att häst får i sig det hon behöver (mycket hö/silage) har jag kunnat förklara det på ett bra sätt och förhoppningsvis fått personerna att förstå. (min häst har ett extremt litet behov av kraftfoder då hon är extremt lättfödd, däremot har hon lite svårt med muskelsättning och brukar behöva mer protein än "normalhästen").

Jag blir oftast inte sårad när folk lägger sig i, hellre att de frågar en gång för mycket, tycker jag. När de däremot sitter och snackar om det bakom min rygg med varandra blir jag ganska sur. Så ta upp det med dom, förklara med TS-halt och rekommendationer osv. så att de förstår att du är orolig och inte vill vara elak.

/ Lavinia, vars häst inte får kraftfoder alls och begränsad mängd hö i boxen..

Varför är det så himla känsligt och varför ska man behöva vara så himla hänsynsfull när det kommer till hästskötsel?
Jmfr med en kille som ska snackar med kompisen om dennes bil (inga jämförelser i övrigt). Inget hymlande där inte. Fan grabben, du måste köra på xx olja annars pallar inte motorn längre! Eller, du har åt h----te för lite tryck i bakdäcken, öka med minst ett halvkilo!
;)

Jag tycker TS har ett ansvar som stallägare att se till hästarnas bästa. Alla hästar man har ansvar för!
Eftersom hästar hålls i fångenskap är det vår skyldighet att förse dom med tillräcklig mängd allsidig mat. Dom kan ju inte skaffa det själva.

Ta det ansvaret och snacka med hästägaren!

LIA

slängt åt dem mer hö i smyg??

jag vet vaktiskt inte - det är ju ksitkänsligt! fast om dom då går upp så kanske hon minskar ännu mera på foderstaten.

men hade hon inte lyssnat på mig och gett dom mer så hade jag gjort det själv i smyg. eftersom det är du som fodrar så är ju det lätt.
jag vet att de e fult och att jag inte hade velat att nån gav mina hästar annat än som jag sagt - men vad fan gör man om dom börjar bli tunna och hon inte vill ge dom mer?? säga upp henne om hon inte ökar foderstaten?

Det är svårt att komma på hur man ska framföra det, personligen tycker jag att jag helst inte vill se sådant elände hemma.... det räcker med att finns hästar som har det dåligt utan att man ska behöva se eländet i sitt eget hem också.

Nä, det är sådana frågeställningar som gör att man inte vill ha nåra inackorderingar alls :devil:

Tycker att det är bättre att köra på att höt ingår i hyran, då är en viss mängd redan betald och vill inte ägarna ge hästen tillräckligt med grovfoder så slänger man helt enkelt åt hästen mera hö utan att informera ägaren + att man styra så alla hästar får tillräckligt bra kvalitet på grovfodret :angel:

Vill dom fodra sina hästar enligt lika värdelösa foderstater som en del hoppryttare har så kan dom försvinna nånstans där jag slipper att se eländet.

Ta och samla ihop dig och säg åt dom att det är viktigt att hästar får tillräckligt med grovfoder och att dom ger för lite av den varan, det är skitjobbigt innan samtalet, det är jobbigt under samtalet, men efter samtalet kommer du förmodligen att känna dig 10 kilo lättare och nån ½ meter längre.

- "jo, jag lurade lite på en sak här...Undrar om inte Häst skulle må bra av lite mer grovfoder? Vad tror du? Han skulle kanske behöva fylla ut lite mer? Eller vad tycker du själv? Jag hade nog ökat på nått eller ett par kilon iallafall..."

SÅ hade jag sagt.

:devil:Ringt djurskyddet i kommunen....eller säg att djusskyddet ska komma och att djurägarnas foderstater inte är godkända:devil:

skriv in i kontraktet att hästarna ska vaccineras, avmaskas, vara försäkrade, verkas minst var 10 vecka och få minst 1 kg ts per 100 kg häst och dag.. annars får dom inte vara där.. för det är ju ändå din gård, ditt stall och ditt avsar att alla hästar som står där mår bra..

till ts
det verkar som ett bra sätt att komma åt dom.
det är okej att vara snål så länge det inte går ut över hästarna. jag försöker tänka "ekonomisk" billigt men bra. tar det som är bäst men ser om det finns nått lika bra billigt.

Tro mig, jag har gjort ett par försök med ungefär den tonen och försiktigheten. Första tillfället så ökades faktiskt mängden kraft på något till den stora men den åkte raskt ner igen eftersom han ansågs för pigg av det. Problemet är att han ibland får stå inne alldeles för många timmar då han är svårfångad i hagen, det är därför han blir pigg anser jag...

Hömängden är det tvärstopp med, det anser tillräckligt till den stora hästen. Till ponnyn sa ägaren häromdagen då jag hade tagit upp det med henne att han får väl ha ett 1,5kg istället då men ökningen av givan har uteblivit hittills.

Angående att smyga till hästarna av mitt hö så är det ju enligt mitt tycke dels fel rent moraliskt men även fel att jag istället för 3 hästar ska hålla 5 med hö - det håller inte min egen budget för...
Jag ger mina lite extrahö vid släckning och då får de andra två en "tuss" extra av mitt hö bara för att det inte ska bli oro men inte ens den lilla tussen känns bra att ge.

Jag inser ju själv att jag säkert låter som en gnällig stallägare som lägger sig i allt möjligt men så är det inte, lovar! Det är bara det att bägaren håller på att rinna över liksom och då lägger jag märke till en del andra saker som gnagt lite emellanåt:crazy:

Tack för alla svar i vilket fall - det känns som om jag har fått lite mer kött på bena och även infallsvinkel från Lavinia som var bra.
Jag ska gör några allvarliga försök till att prata med vederbörande och funkar inte det alls så överväger jag att säga upp för min egen ros skull om inte annat.:bow:

Hur är hästarna i hagen när du ger dem då? Förutom att vara först framme?

Är några hästar alldeles för hungriga kan det ju lätt bli bråk o osämja dem i mellan när de ska kasta sig över maten + att det då kan bli farligare sitution för dig när du ska fodra dem ihagen.... Man kanske kan lägga fram det som ett argument... att du inte vill riskera en farlig situation utan vill att alla hästarna i hagen ska vara lugna vid lnchfodring och att de blir det om de får lite mer att äta över nätterna?

Oj vad lite hö dom får:S Förstår att du reagerar..

Jag hade talat med dom om det, ifrågasatt, på ett trevligt vis, varför dom ger så pass lite. Låt dom svara och Förklara varför du anser att det är för lite, att hästar faktiakt äter väldigt mkt i vilt tillstånd, att det är viktigt för att dom inte ska få magsår, att dom verkar inte mätta osv...Så länge man är trevlig och hjälpsam, så borde dom ju inte bli sura. Blir dom det är dte ju derasproblem. Dom kanske helt enkelt bara är okunniga?

Du kan ju oxå förklara att du lagt märke till det därför du fodrar såofta, så förstår dom att du inte snokar, mest bara undrar.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar