Lägga sig i hyresgästernas foderstater?

Sv: Lägga sig i hyresgästernas foderstater?

Jag beräknar att en mellanstor shettis väger ca 250-300 kg och då skulle minimirek vara 2,5-3 kg/dag om jag förstått det rätt?

Beräknar att en halvblodshäst på drygt 170 cm mkh väger mellan 600-750 kg? Rek minimigiva 6-7,5kg/dag?

Det låter lite i underkant tycker jag men det är väl som du säger en minsta giva för att mage/tarm ska fungera.

Har hur som helst pratat med den nu hemkomne ägaren till hästarna och grovfodergivan ökas till 3kg/dag till shettisen åtminstone. Jag tycker fortfarande att det är för lite men det är åtminstone en ökning.
Grovfodergivan till halvblodet är oförändrat, hon håller sig inom minimirek där enligt ovan tabell. Jag har dock gjort klart att jag tycker att hästen är tunn och att han behöver mer, att han verkar hungrig etc. Får se om det kan sjunka in så att ägaren tänker om lite där...

Har hur som helst pratat med den nu hemkomne ägaren till hästarna och grovfodergivan ökas till 3kg/dag till shettisen åtminstone. Jag tycker fortfarande att det är för lite men det är åtminstone en ökning.
Jag tycker det låter helt OK! Grattis till framgången och släpp det nu så det inte blir en prestigestid :)

Hoppas att det går att lösa. Själv har jag ingenting emot att skicka ut folk som inte behandlar hästarna väl. Har inget som helst överseende men sånt.

Sen kan det ju vara delade uppfattningar om vad som är bra och inte. Men om en häst blir synligt mager/undernärd/faller ur, eller om de får fång eller liknande så finns det ingen ursäkt. Byt foderstat omgående eller flytta i morgon. Här håller vi inte hästar som plågas av sina ägare. :cool:

Har inget eget ställe just nu. Så jag slipper vara tjurig stallägare. :D Men däremot rapporterar jag dålig hästhållning till stallägaren och får det hållas med så pass dålig hästhållning att djuret märkbart lider, så flyttar jag. Det är inte acceptabelt att varken tillåta det eller bidra till det. Det är bra att man tydliggör det.

Absolut, det är INTE så att jag på något sätt i övrigt tycker illa om den här personen eller är ute efter att bråka, tvärtom vill jag försöka hålla ihop stallet med nuvarande hyresgäster i behåll. Det är därför som det här har känts extra svårt att behöva ta upp.

Nu hoppas jag och tror att vi har löst frågan.

Som Whiskey skriver:
Den svenska rekommendationen för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2 kg t.s/100 kg kroppsvikt
Dvs, för shettisar 3,0 - 3,6 kg.
För hbl 7,2 - 9 kg.

Observera att detta är
A torrsubstans och
B den minsta mängd grovfoder hästen skall ha varje dag! Ta därtill i beaktande det spill som kan bli och som drar ner den mängd foder hästen kan tillgodogöra sig.

Fråga: Varför ska man hålla sig till minimigivan??

Om du med blotta ögat ser att hästen är mager, peka på revben och benknotor. ;)

LIA

Absolut, det är INTE så att jag på något sätt i övrigt tycker illa om den här personen eller är ute efter att bråka, tvärtom vill jag försöka hålla ihop stallet med nuvarande hyresgäster i behåll. Det är därför som det här har känts extra svårt att behöva ta upp.

Nu hoppas jag och tror att vi har löst frågan.

Bra! För personen som gjort eftergiften kan nog känna sig lite tillplattad (vilket är fullt förståeligt) men det viktigaste är ju att hästen mår bra!

Visst är det så - de flesta hade förmodligen känt visst obehag av att någon påpekar en sån sak. Till LIA; det har inte gått dithän att någon häst har synliga revben eller knotor utan mer att de är ngt underviktiga och har tappat muskulatur. Det kommer aldrig att gå så längt med någon häst i mitt stall att revben sticker ut - inte en chans!

Om man vänder på det är det ju inte bra med smällfeta shettisar heller och det är inte alltid man är medveten om hur ens egen häst ser ut. Min valack var väldigt spinkig länge vilket gjorde att jag proppade i honom en massa mat. Sedan var jag på kurs och en tjej frågade mig om det var jag som hade den där kraftiga bruna hästen?

Det är ju också skillnad på hur man säger saker, alltifrån ett bessewissigt mästrande till att visa att man faktiskt bryr sig om någon. En rak dialog är alltid att föredra tycker jag men det är inte alltid folk kan ta sådant.

Du har skött det jättebra tycker jag :bow:

Om man vänder på det är det ju inte bra med smällfeta shettisar heller och det är inte alltid man är medveten om hur ens egen häst ser ut. Min valack var väldigt spinkig länge vilket gjorde att jag proppade i honom en massa mat. Sedan var jag på kurs och en tjej frågade mig om det var jag som hade den där kraftiga bruna hästen?

Det är ju också skillnad på hur man säger saker, alltifrån ett bessewissigt mästrande till att visa att man faktiskt bryr sig om någon. En rak dialog är alltid att föredra tycker jag men det är inte alltid folk kan ta sådant.

Du har skött det jättebra tycker jag :bow:

Rätt tänkt. Man kan inte alltid köra på och vara "rak" på så sätt att den andre känner sig tillplattad och överkörd. Det kommer inte att leda till att den lyssnar på en.

Folk som tar sig en liten stund på att tänka efter hur de ska presentera en mindre trevlig sanning, är guld värda.

Som Whiskey skriver:
Den svenska rekommendationen för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2 kg t.s/100 kg kroppsvikt
Dvs, för shettisar 3,0 - 3,6 kg.
För hbl 7,2 - 9 kg.

Observera att detta är
A torrsubstans och
B den minsta mängd grovfoder hästen skall ha varje dag! Ta därtill i beaktande det spill som kan bli och som drar ner den mängd foder hästen kan tillgodogöra sig.

Dvs, med LIAs siffror:

för shettisar 3,6 - 4,3 kg
För hbl 8,6 - 10,7 kg

om vi räknar med den normala torrsubstanshalten 84% på hö. Sedan undrar jag varför shettisen öht får kraftfoder om ägaren nu är så rädd för fång? Större grovfodergiva och enbart (pelleterade) mineraler hade kanske varit bättre (beroende på höets värden)?

Jag är rak och ärlig mot mina inackorderade på så sätt.Tycker jag att hästarna verkar må dåligt så pratar jag med vederbörande vilket inte brukar ställa till några problem.Ofta så är det ónkunnighet som ligger bakom.

Det här med kraftfoder och fång kan man ju diskutera...själv har jag aldrig funnit någon koppling dem emellan så länge man ger en vettig kraftfodergiva. Jag har två shettisar f n, en ung och en gammal vilket innebär att ingen av dem går i hårt arbete men båda två får kraftfoder. Många verkar tro och tycka att shettisar enbart kan leva på en tuss hö:( Själv tror jag att de mår bäst av att få både grovfoder och en viss del kraftfoder - det finns ju så många bra helfoder i dag som är speciellt anpassade till ponny t o m.
Fång på den här ponnyn verkade helt sammankopplat med byte av betesmarker i samband med flytt från förre ägaren, han har inte haft fång sedan den gången. Vi var helt enkelt för snabba att låta honom gå ute i nya gräshagar för många timmar i sträck.

Vad det gäller hennes shettis så går han i lätt arbete men har med f g ägare tävlats och tempotränats regelbundet och är van vid en
betydligt högre kraftfodergiva. Nej, problemet är grovfodermängden i det här fallet.

När det gäller överviktiga shettisar så är det oftast beroende på att man inte motionerar dem ö h t. Min gamla "tant" här hemma är överviktig nu tycker jag, vilket är ett dilemma för hennes ben tål inte för hård belastning/träning längre men jag kan heller inte/vill inte, svälta henne. Tänk om man hade haft en simbassäng till hästarna här hemma:love:

Jag beräknar att en mellanstor shettis väger ca 250-300 kg och då skulle minimirek vara 2,5-3 kg/dag om jag förstått det rätt?

Beräknar att en halvblodshäst på drygt 170 cm mkh väger mellan 600-750 kg? Rek minimigiva 6-7,5kg/dag?

Det låter lite i underkant tycker jag men det är väl som du säger en minsta giva för att mage/tarm ska fungera.

Grovfodergivan till halvblodet är oförändrat, hon håller sig inom minimirek där enligt ovan tabell. Jag har dock gjort klart att jag tycker att hästen är tunn och att han behöver mer, att han verkar hungrig etc. Får se om det kan sjunka in så att ägaren tänker om lite där...

Kg TS ja, du måste räkna om det till aktuellt foder (hö t ex har 84& TS).

Och ja det är lite, så jättebra om de höjt. Men under det fungerar helt enkelt inte magen. Så det är verkligen en minimi, inte en rekommenderad giva.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar