Lägga sig i hyresgästernas foderstater?

Sv: Lägga sig i hyresgästernas foderstater?

Jag hade bett dom ge hästarna den maten dom behöver eller flytta. Inga hungriga krakar i mitt stall tack.

Jag hade sagt till, snällt men bestämt! Det handlar om djur

Om man vänder på steken - om stallägaren hade kommit till er ( ni som är inhyrda någonstans ) och framfört en sådan åsikt, hur hade reaktionen varit?

Jag hade blivit glad över att han sa till. Men jag vet ju å andra sidan att min stallägare är väldigt duktig (och utbildad) på foder så jag ser ju honom som en auktoritet i frågan och har väldigt stor respekt för hans kunnande. Det är ju dessutom han som i vart fall delvis hjälpt mig att göra foderstaten till min häst.

Så det beror lite på er relation och hur denne person uppfattar dig hur h*n kan tänkas reagera.

Men ett påtalande och ett krav från stallägaren om vad hästen SKA ha för att få stå i stallet tycker jag ändå är på sin plats. Skriv ned vad hästarna skall ha för minimigiva och begär att de lever upp till det. Mineraler och bra hö i tillräcklig mängd ska alla hästar ha!

Stå på dig i en sådan här situation är det rätt att lägga sig i. Det är ditt stall och du bestämmer. Ring och snacka med någon foderexpert om du känner dig osäker så kan du backa upp dina argument med lite fakta.

Lycka till!

Det lät ju ruskigt lite! Jag ger min överviktiga fjording en liter kraftfoder delat på två gånger/dag och sex kg hösilage uppdelat på tre gånger/dag,mer om det är kallare ute + att vi släpar hem tallar och granar som de står och plockar med och silaget läggs även i/runt trädet så att hästarna får sysselsättning en längre tid med att äta.

Min foderstat kommer faktiskt från en av de andra inhysningarna + stallägaren. Jag är väldigt tacksam för att de påpekade att min häst gick ner i vikt lite väl sakta trots ökad motion och kom med förslag på ny foderstat ,själv tyckte jag att han gick neråt och inte alls var så tjock längre ...

KL

eftersom foderstaterna inte tillnärmelsevis tillgodoser grund behovet och minimikraven som är fastställt för häst, så tycker jag att du har en oerhört bra grund att stå på och i ryggen för att ta upp det.

vänd det såhär:
som stallägare har du ett över-ansvar för att hästarnas väl och ve tillgodoses rent generellt. Om djurskyddet skulle komma på besök och ifrågasätta dessa bitar, och du då skulle kontra med att säga att ja du känner till förhållandena men har inte agerat.

ja då blir det ganska uppenbart tycker jag, att det är skäligt att du ställer vissa krav på hästägarna gällande utfodringarna.

se till att skriva in i kontraktet fortsättninsvis att fodringar skall motsvara minimikraven gällande grovfoder osv. då har du återigen lite torrt i ryggen för framtida ev. förekomster av liknande situationer.

Eftersom att det faktist står i djurskyddsbestämmelserna att man ska ge hästen tillräckligt med foder så kan du åka dit eftersom att det är din verksamhet och du har det slutliga ansvaret.
Hjälper själv min pojkvän med sin verksamhet. Vi har dock analyserat grovfoder så jag vet vad som behöver kompliteras. Har på så sätt oxå väldigt stort inflytande i allas foderstater.

Jisses. min shettis får ca 2 kg /dag och min stora 175, inget arbete 12 - 14 kg. Varför så få givor dessutom, de bör ju kunna få iaf var fjärde, femte timma.
Försök att prata med dem det kan ju helt enkelt vara så att de inte vet bättre och tror att de gör rätt. Lägg fram det och se vad du får för reaktion tillbaka, kanske blir de till och med tacksamma för dina synpunkter.
Lycka till!

Jag hade bett dom ge hästarna den maten dom behöver eller flytta. Inga hungriga krakar i mitt stall tack.

Håller med. Raka rör är det som funkar bäst..

Att börja smyg ge andras djur är bäddat för bråk.. Det är inte rätt utväg.

:D F'låt:o ser tydligen inte skillnad på islandshäst o shettis!

Nu är ägaren bortrest i en vecka men så snart hon kommer hem igen så ska jag ta upp det igen. Har diskuterat det lite med medryttaren för att få hennes synpunkter på det och vi kommer att hjälpas åt att ta upp ämnet. Jag hoppas som sagt att det inte blir några tråkigheter för det men jag kommer inte att backa, däremot försöka vara så finkänslig som möjligt.

Tack allihopa, kanske kan tråden även hjälpa fler som ev har samma bekymmer!

Det vore nog en bra idé om du och medryttaren kunde försöka övertala ägaren var för sig, utan att nämna att ni har pratat med varandra. Annars är nog risken rätt stor att ägaren blir grinig och tror att ni diskuterar hennes hästhållning bakom hennes rygg...

:D F'låt:o ser tydligen inte skillnad på islandshäst o shettis!

På håll ser man inte skillnad. Vi hade en shettis som var en "kloning" av min isis och jag var på väg åt fel håll mer än en gång när jag skulle ta in min egen:o

Jag skulle helt enkelt påtala för ägarna till de två hästarna att det är för lite grovfoder i foderstaten rent regelmässigt sett, och att de måste ha MINST 1 kg TS/100 kg, helst 1½ kg/100 kg häst och förklara att det kräver minst X kg hö/aktuell häst.

Och sen lägga till att hästen ju inte är direkt tjock, och verkar ganska hungrig där på kvällen, så det bord einte vara problem att höja.

Om de vägrar hade de fått se sig om efter annan stallplats helt enkelt.

Du har nämligen djurskyddförordningen i ryggen id et här, och jag skulle luta mig mot det, det är etta rgument som är svårare för hästägaren att bortse från än att 'du tycker'..

Som hyresgäst hade jag aldrig hamnat i det där läget (här ges det minst 1.5 kg TS/100 kg häst. Ponnyn får 10 kg + halm.. silage, TS 60%, två år, C-ponny nu). Men OM någons om faktiskt kan mer (och inte bara tror sig kunna mer) kom och förklarade att 'jag förstår du vill väl, men din häst är hungrig och dessutom är det inte i linje med djurskyddsreglerna att..' så hade jag välkomnat det.

Senast ändrad:

Trodde att jag redan skrivit inlägg men så var tydligen inte fallet.

Hursomhelst måste du som stallägare lägga dig i när du ser hästar som far illa, det tycker jag är medmänniskors skyldighet.
Som stallägare kan du åka dit på om det finns undernärda hästar på gården & även om man inte bryr sig om andras djur borde iaf den punkten ligga i ens intresse.

Har själv lagt mej i, men då var det en omvänd situation, en vilande häst fick 13 kg hö(ingen fara med det) & 4 kg krafftfoder/dag, hästen var vansinnig av energiöverskottet & höll på att ha paj hela stallet, fick helt enkelt tvinga hästägaren att sänka kraftfodergivan om hon inte tänkte motionera hästen efter foderstaten:crazy:
Som tur var flyttade hon hästen men kom inte överens med ngn av de andra stallen i stan & fick sälja hästen pga platsbrist:angel:

Jag tycker du är rakryggad och engagerad och bryr dig om hästarna. Ofta hamnar man i konflikt med (okunniga) människor för hästarnas bästa. Man har inget val. För vem skall ta hästarnas strid annars? De kan ju inte prata med de okunniga själva?

Det här gäller inte bara foder utan kan vara ridning, utrustning, stallmiljö, skador osv.

Min idé:
Tala med en foderexpert på t ex Krafft, Odal eller någon annan som du har förtroende för. Be denne komma till stallet och räkna foderstater, förklara och ta diskussionen. Det är bra om han/hon är insatt i problemet före.

Lycka till!

och att de måste ha MINST 1 kg TS/100 kg, helst 1½ kg/100 kg häst

Faktiskt är rekommendationerna 1,2 TS/100 kg, se mitt tidigare inlägg med utdrag ur föreskrifterna för häst från jordbruksverket. Det är nya regler from i sommras:
Hästar har ett stort behov av att tugga. Hästar på bete ägnar ca 16-18 tim/dag till
att äta
. Om mängden är för liten blir ättiden
för kort och risken ökar för att hästen
utvecklar ett stereotypt beteende vilket är
ett tecken på brister i miljö och skötselrutiner.
Den svenska rekommendationen
för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2
kg t.s/100 kg kroppsvikt

För övrigt så,

De hästägare som inte fodrar "rätt" kan man kanske hjälpa med att visa rekommendationerna för hur hästar ska skötas/fodras osv. De är ju till för att hjälpa hästägare att ta hand om sin häst på bästa sätt. Väldigt få vet att en häst blir mätt av antalet tuggor, inte av hur mycket mat den fått. Har man en överviktig häst kan man ge den mycket mat ändå, bara det är "lågkalori"mat, för att den ska kunna tillfredsställa sitt tuggbehov o känna sig mätt men ändå inte gå upp mer i vikt.

Trevligt att de höjt den (men trist det fortf bara är rek. 1 kg TS/100 kg är ju dock inte en rekommendation eg, utan minsta som krävs för hästens mage och tarm ska fungera)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV