Lägga sig i hyresgästernas foderstater?

Sv: Lägga sig i hyresgästernas foderstater?

Usch det är inte lätt att uppenbart se vad som är "fel" och inte kunna göra så mycket åt det.

Ställ en Halm bal i hagen som fri utfodring och höj hyran...nej jag vet inte vad man ska göra men någonting måste ju göras..

Du verkar ha försökt att ta olika slags samtal med dem men det verkar inte ta åt sig av infon och det är ju synd, du verkar ju inte vara en elak stallägaren utan bara mån om hästarna.

Jag skulle själv må dåligt av att fodra så lite iallafall att grovfodret knappt verkar mätta och har man ett bra grovfoder så kan man ju klara sig ganska så bra utan mera annat foder men i detta fall, tänker främst på ponnyn, så verkar ju inget finnas.

Jag har du jag var inhyrd fått pikar om för lite kraftfoder men jag vet att den hästen som jag då hade vart väldigt pigg (skosgtokig) av mera och det förklarade jag många gånger men jag har aldrig varit snål på det andra, snarare tvärtom.

Jag skulle personligen säga att om de inte ändra sitt foderupplägg så får de flytta men det är ju jag det.

Lycka till!

Om jag hade varit stallägare med sådana inhysingar, så hade jag nog behövt ta diskussionen för att kunna sova gott själv om nätterna. Kompisar eller ej.

Jag förstår om det känns jobbigt att gå igenom detta, men det som stallägare, och dessutom ser du ju vad de får och hur de mår, har man oundvikligen ett större ansvar.

Självklart ska du lägga dig i. Hästarna verkar ju få hälften så mycket mat som de borde, och det är faktistk att bryta mot svensk djurskyddslag. De mår dåligt av att svälta, och du som stallägare ska inte behöva stå ut med att se djur fara illa hemma hos dig. Du kan inte heller sponsra andras hästar med foder.

Jag tycker att du ska sluta med mjuka linjen, och i stället gå in och ställa krav. Antingen börjar de fodra sina hästar på en gång enligt en foderstat grundad på de normer som finns från t ex SLU, eller så säger du upp deras boxplatser.

Normala djurvänner skäms öronen ur sig om de får höra att deras djur svälter. Dina inhysningar verkar inte vara några djurvänner, så har du verkligen något utbyte av att ha dem i ditt stall?

Om man vänder på steken - om stallägaren hade kommit till er ( ni som är inhyrda någonstans ) och framfört en sådan åsikt, hur hade reaktionen varit? Jag är inte säker på hur jag själv hade klarat av det, tror att jag hade blivit väldigt ledsen över att någon tycker att mina hästar får lite mat:(

Jag kan svara på detta faktiskt.. Hade mitt gamla hbl uppstallad i ett kollektivstall för flera år sedan och då sa en av mina kompisa där att hon tyckte hästen hade blivit tunn över ryggen. Nu handlade det inte om maten enbart kanske för hon var som en tunna över magen:). Men musklerna hade börjat försvinna och hon rekommenderade lite Soya el annat tillskott. Vips så blev det bättre. Inget jag tog illa vid mig av, tyckte det var tacksamt att hon sa nåt eftersom jag helt tydligt inte intresserade mig mer än att jag hade sett det själv.
Så snälla, för hästarnas skull. Tala med ägarna! Det skulle jag gjort om det hade varit mitt stall. Lägg fram det lite fint bara, är ni kompisar ska hon/de tåla sånt! Lycka till.

Mam måste som stallägare välja sin fajter , men det här är faktiskt en fajt du måste ta.!
Grovfodermängden är på tok för liten till bägge och om du tyst accepterar detta är du en del i den vanvård jag faktiskt anser det vara.
Vi har själv 33 inackorderingar så jag vet att det ibland tar emot att lägga sig i men jag resonerar som så att det finns en gräns för vad jag kan acceptera och den går vid när ett visst beteende gör att det i min värld skapas ett omotiverat och onödigt lidande hos hästen.
Jag kan se bort från sådant som ligger under den gränsen, men inte för det som hamnar över gränsen. Var gränsen går är individuellt för varje människa men man kan väl säga som så, att den går där man mår dåligt av att se / hantera de drabbade hästarna.

Jag har vissa grundkrav , det är att alla hästar ska vara ute på dagarna ( om ej skadade) och de ska ha sällskap av andra hästar
( vi har inga ensamma hästar i hagen) , de ska ha en ordentlig grovfodergiva och skötas om på ett trevligt sätt av sina ägare/ medryttare så att de inte orsakas lidande.

Därför lägger jag mig inte i sådant som "konstiga " foderstater så Länge grovfodergivan är tillräckligt stor ( även om vi skulle tjäna på att de fick mindre) faktum är att att jag har pratat med många om att just höja grovfodret, eftersom det är en grundförutsättning för en lyckligt välmående häst, förklarar man varför brukar de inte vara något problem.
Hamnar jag i en situation där jag inte kan påverka situationen men och jag mår dåligt över det , då finns det bara ett alternativ och det är att be dem flytta.

Jag skulle aldrig för mitt liv kunna leva med att varje dag möta dessa två hungriga stackare du beskriver, med den grovfodergivan är det nästintill svält det handlar om!

Kl

Jag hade inte haft några problem att ta kommentarer från andra om mina hästar om personen som säger det kan sin sak. Jag säger tom till en del i stallet att dom ska kommentera mig och mina hästar!

Jag har stått i stall där personalen ändrade fodret till inackorderingarna lite fter eget tycke utan att säga något. När jag upptäckte att min häst inte fick det hon skulle blev jag vansinnig.:devil: Ändra inte andras hästars foderstater utan att prata med ägaren!
I ts fall skulle jag kunna tänka mig att sätta ett krav på att hästarna ska få mer grovfoder, alt att säga att om inte ägaren höjer grovfodermängden så ger ts av sitt hö och lägger till detta på stallhyran. Detta måste man ju isf säga till om i förväg så att dom har möjlighet att säga upp sig om dom inte accepterar det.

Det bästa är ju om man kan prata med ägarna och med konkreta fakta få dom att förstå att hästarna mår bättre av mer grovfoder men det verkar ju som att det är kört i detta fallet.

Jag är nu hyresvärd och har i min stallhyra 10kg hösilage/dag som ingår. Ger man mindre får man ändå betala för det. Detta är ett sätt för mig att påverka att hästarna får en hyfsad mängd grovfoder. Kraftfodret däremot får dom sköta själva. Skulle det däremot va någon häst t.ex. som får massa havre och blir galen och svår för mig att hantera skulle jag lägga mig i. Det beror iof på hur man själv är också, jag har inga problem med att leda studsiga hästar men om det är en stallägare som är dålig på hästhantering och som tycker att hästen bråkar så fort den tar ett steg åt sidan så skulle jag inte bli glad om den personen kom och sa att min häst var galen....

Rörigt blev det här... Det beror ju så mycket på hur duktig man är som hyresvärd. Kan man sin sak så lyssnar ju inackorderingarna oftast på en men om man bara tror att man kan allt så är ju ens åsikter inte värda så mycket.

Kom på en sak!

Ge dom boken "Hästens utfodring" i julklapp!

Tror att den heter så iaf....

KL

kolla på http://www.sjv.se

Foder och vatten
Varje dag ska du ge hästarna foder av lämplig struktur. Fodret ska vara lämpligt och fodergivan ska garantera att hästarna får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.
Fodret ska vara anpassat för hästen och du ska ge grovfoder i tillräcklig mängd så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att behovet av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.

Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen.

Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade, dimensionerade och placerade så att djuren kan äta och dricka lugnt och naturligt. Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst sex liter per minut. Om det är minusgrader bör vattnet frostskyddas.

http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

Nedan utdrag ur lagtexten (länken ovan)med följande förklaring om hur man följer lagtexten på bästa sätt:

4 kap 1 § Hästar ska utfodras
1. med individuellt anpassad och
välbalanserad fodergiva,
2. med daglig tillräcklig tillgång till
grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,
3. så att deras behov av långa ättider
tillgodoses, samt
4. så att de inte blir över- eller
underviktiga i förhållande till sitt
användningsområde.
Ytterligare bestämmelser om foder
finns i 3 § djurskyddslagen.
Hästar har ett stort behov av att tugga.
Hästar på bete ägnar ca 16-18 tim/dag till
att äta. Om mängden är för liten blir ättiden
för kort och risken ökar för att hästen
utvecklar ett stereotypt beteende vilket är
ett tecken på brister i miljö och skötselrutiner.
Den svenska rekommendationen
för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2
kg t.s/100 kg kroppsvikt. Grovfodret kan
utgöras av t.ex. gräs, hö, hösilage, ensilage,
halm men hästar äter också gärna vissa
typer av bark och grenar vilket ger ett
tillskott av den nödvändiga växttråden. Fri
tillgång till grovfoder är att rekommendera
till häst. För att upprätthålla
kroppstemperaturen i kallt väder måste
hästen öka foderintaget. Att beta är ett
naturligt beteende för hästen. Den får då
tillfredställa både sitt behov av att tugga
och av att söka foder. Vissa hästar kan av
veterinärmedicinska skäl inte tillåtas beta.
Det kan exempelvis gälla hästar som lätt
utvecklar fång. Övervikt är ett annat
hälsoproblem hos hästar där ett av de
sjukdomstillstånd som kan uppstå som
följd av övervikten är fång. Hästar som lätt
blir överviktiga kan utfodras med
grovfoder med lägre näringsinnehåll såsom
halm och magert hö i kombination med att
hästarna motiveras till rörelse genom att
foderplatser och vatten placeras så att
hästarna måste förflytta sig mellan dem för
att få tillgång till foder och vatten.

Till TS:
Man kan alltid ta hjälp av Miljöskyddet.
De blir bara glada om de får komma ut och hjälpa till med såna här saker.
Min stallägare har länge haft en fundering på att ringa ut dem för att mäta temperatur på hästar som går med tre termotäcken i 8 plusgrader...
Vissa människor räcker det inte att säga till, de kanske behöver en formell anmälan för att fatta att det de gör är fel.

Vill dom fodra sina hästar enligt lika värdelösa foderstater som en del hoppryttare har så kan dom försvinna nånstans där jag slipper att se eländet..

Och med det menar du att det bara är hoppryttare som fodrar sina hästar fel?!

Till TS:
Jag vet inte hur du ska lägga fram det, men jag hoppas att du kommer till rätta med problemet.

Lycka till!

:bow::bow::bow:

Det är ju uppenbart att hästarna svälter?
1 kg ts är ju även det i minsta laget. Tror rekommendationerna nu ligger på 1-2 kg ts?

Jag skulle aldrig tolerera att hästar på min gård far illa!
Jag skulle lagt fram fakta, och ett förslag på foderstat.
Och sagt: jag kan inte acceptera att hästarna svälter och jag är skyldig att tillse att alla hästar här mår bra.

Antingen ger ni hästarna xx kg hö/dag, eller så får ni se er om efter annan stallplats.

Om de sedan skulle välja att flytta, tja -då skulle jag faktiskt anmält, för att inte ytterligare dra ut på lidandet för de stackars hästarna...

//Jezz

När du så uppenbart ser att hästarna inte får det foder de behöver så tycker jag du ska säga till. Grovfodergivorna är ju långt under hästarnas behov.
Jag själv säger ingenting så länge foderstaterna är ok hon inackorderingarna, men jag ger tips på ändringar om jag tycker det behövs. Om någon så uppenbart har en katastofal foderstat skulle jag säga till direkt och förklara vad hästar har för behov. Det beror ju oftast på ren okunskap när sånt här inträffar.

Nu har jag fått så många bra och intressanta svar här så jag vet inte var jag ska lägga mitt svar:bow: Lägger det här hos dig eftersom vad jag kan se av din avatar att du också har shetland? Mitt största bekymmer är ändå den inhyrda shettisen faktiskt. Jag TROR att ägarens extremt snålt tilltagna foderstat bottnar i rädsla för fång, vilket han har haft en gång. Han fick det i samband med att hon köpte honom och därmed bytte marker, typ av bete. Det var ett lindrigt fånganfall men jag kan förstå hennes rädsla även om jag tycker att hon har gått till överdrift nu. Kanske har du något bra tips att komma med på foderstat till shettis med viss fånghistorik? Kan vara bra att komma med något som någon annan än jag har rek?

Egentligen är det absolut viktigaste grovfodret, om man väljer en väldigt låg kraftfodergiva av någon anledning så kan man oftast kompensera det med grovfodergivan OCH mineraler. Jag är absolut ingen guru på det här med foderstater men jag har ett visst öga för hästar och hur de ska se ut när det gäller hårrem och hull efter rätt många år med egna hästar och stall.

För att lugna alla här så kommer jag inte att låta det fortgå utan kommer absolut att agera, hade hoppats att min info till hyresgästen hittills skulle vara tillräcklig men eftersom den inte är det så kommer jag att ta ytterligare snack med henne. Vill försöka hålla det lugnt och sakligt men på ett sätt så att hon förstår att det enda alternativet annars är flytt.

Tack till allihop, jättebra gensvar och många bra tips som sagt:bow:

Jag har från och till haft Hästraser där det finns ökad risk för fång. Lösningen är fröhalm, alltså tröskad timotej. Blandas med fördel med vanlig halm av bra kvalitet. Mina småttingar mumsar och äter av denna blandning, är ngt. runda men får aldrig fång. De har i stort sett fri tillgång.

Apropå grovfodret till den stora hästen: ca 6 kg får min Kallblodstravare till frukost...:o

Jag håller med ang grovfodergivan till den stora också...den är för låg, alldeles för låg men shettisen är den av de två som har tappat vikt snabbast. Det är därför som jag tycker att det är ännu mer angeläget att få till en förändring gällande hans foderstat.

Jag tycker att det är OK att en hyresvärd lägger sig i hur en hyresgäst sköter sin häst MEN han/hon får självklart inte göra någonting utan hästägarens tillåtelse.

Vi hade två tjejer (varav den ena påverkade den andra vändligt mycket) hos oss vars hästar fick ENORMT mycket mat Två hinkar kraft till kvällen tror jag. De stod ju med tjocka ben och hade stora problem och i det fallet sa stallägaren att om ägarna inte rättade till fodergivan skulle de sägas upp med omedelbar verkan.

Om någon ändrade fodergivan för min häst utan tillåtelse skulle jag flytta omgående.

Nej, jag håller med, man ändrar inte i foderstater på eget bevåg om det inte rör ens egna hästar.
Man måste till syvende o sist ta tag i det, även om det är motigt. Det är lättare att råda personer som är nybörjare på området, de brukar vara öppna för att ta emot hjälp o råd. I det här fallet rör det sig om en vuxen person som hållt på med häst i hyfsat många år och det gör det hela lite knepigare.
Sista åtgärden är uppsägning men jag hoppas att det inte går så långt, det är aldrig roligt att säga upp folk:(

Nä, det är inte bara hoppryttare som ger för lite grovfoder.... MEN, dom sämsta foderstater som jag nånsin har sett har varit hopphästar... och hopphästar är såpass överrepresenterade när det gäller kolik att man i vissa undersökningar har presenterat det som en riskfaktor för kolik att hästen är hopphäst :smirk:

Sen får man ju förståss tolka detta som man själv vill, men det är som sagt var inte bara hoppryttare som inte kan fodra en häst...

och hopphästar är såpass överrepresenterade när det gäller kolik att man i vissa undersökningar har presenterat det som en riskfaktor för kolik att hästen är hopphäst :smirk:

Där skulle jag vilja ha en referens...

Eller, det var väl mer än källa jag syftade på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV