Sv: Lågbegåvade barn
hmmm, det är inte sent att gå vid 13 månader! Utan helt normalt.
De allra flesta barn börjar gå någon gång mellan 10 och 18 månader.
Vad jag hört så gör inte läkarna någon utredning förrän efter 18 månaders ålder, såtillvida det inte är mer saker som indikerar på att något skulle falla utanför "normalnormen".
Min moster har 4 barn varav 3 gick runt ettårsdagen den siste parveln gick lagom till 18 månaders. Inget fel på honom idag 9 år senare
Min ena lillasyster sa inte ett ljud knappt innan hon fyllde tre, sen när hon väl bestämde sig för att snacka så blev det bara en massa stammande, men när hon började på lekis så var även stammningen borta och man märkte ingen skillnad på henne och andra barn.
Har själv 4 ungar födda 99, 02, 04 och dec 05. de tre första har gått runt årsdagen +/- några veckor. men 02 är mindre än de andra två (stl i förhållande till ålder) har varit sen att prata, många förstår inte vad han säger nu heller, samt även varit senare att sluta med blöja etc. Men jag vill inte påstå att han är lägre begåvad eller sen i förståndet på något vis, snarare är han ganska smart vilket vi får medhåll av från dagmamman. Enligt bvc finns där inget oroväckande heller.
Säger man nån gång till honom att : du är ju en stor kille nu. så kommer svaret snabbt: NÄE jag är LITEN.
Så han vill nog vara liten ett tag till. Risken med detta är att han lurar oss att slippa göra saker och ta ansvar på den nivå han kan genom att vilja vara liten.
Har ju hänt en och annan gång att man automatiskt "skällt" på storebrorsan , men där han varit tämeligen oskyldig till uppkommen dispyt.