Lag-SM 2009 Dagstorp

Sv: Lag-SM 2009 Dagstorp

Ok, jag lämnar ämnet "motsvarat TR" eller ej för där lär vi inte komma överens.

Men du förutsätter ju att alla i vårt avlånga land vet att just ni har en prisansvarig? Det var det jag menade med att för de flesta här är en "arrangör" ett gäng människor, inte en enskild. Så du läser ju våra inlägg som att vi hoppar på denna enda människa som dessutom enligt dig, inte kan försvara sig utan det gör du åt henne. Men för oss har det aldrig varit ett påhopp på en människa utan lite allmän kritik åt en arrangör o specifik kritik om vissa saker, anm.avgift, priser.

Och jag tycker det är utmärkt att man kan kommunicera här med likasinnade för då får man ju reda på om man var ensam om att uppleva vissa saker eller om andra tyckte samma sak. Väldigt svårt att ha den kommunikationen på en tävlingsdag med allt vad det innebär.

Jo visst...det är inte alltid att det direkt är riktat åt någon...men om vi tar detta fallet...så blir det så...i alla fall... och fler än jag vet vem prisansvarige är...och då även människor här inne vet vem det är....ibland får man kanske tänka ett steg längre ....och angående priserna så är det absolut inget vi behöver vara överens om....för jag vill bara att alla som läser detta och dessutom kanske inte var där ...eller fick de placeringar som det handlade om...ska veta att prisansvarige har följt TR och alla har fått priser som de har rätt till .....Annika Persson:laugh:

Jo visst...det är inte alltid att det direkt är riktat åt någon...men om vi tar detta fallet...så blir det så...i alla fall... och fler än jag vet vem prisansvarige är...och då även människor här inne vet vem det är....ibland får man kanske tänka ett steg längre ....och angående priserna så är det absolut inget vi behöver vara överens om....för jag vill bara att alla som läser detta och dessutom kanske inte var där ...eller fick de placeringar som det handlade om...ska veta att prisansvarige har följt TR och alla har fått priser som de har rätt till .....Annika Persson:laugh:

Hade inte tänkt lägga mig i alls eftersom vi endast var där "on the ground" för att sparka Grålles nya ryttare en lycka till spark men :eek:

Det är väl ingen som har hoppat på en spec. person, kanske bara att ta till sig av vad tävlingsfolk tycker, i mina ögon är detta en "väl menad kritik" som man bara får ta till sig till annat tillfälle.

Hade inte tänkt lägga mig i alls eftersom vi endast var där "on the ground" för att sparka Grålles nya ryttare en lycka till spark men :eek:

Det är väl ingen som har hoppat på en spec. person, kanske bara att ta till sig av vad tävlingsfolk tycker, i mina ögon är detta en "väl menad kritik" som man bara får ta till sig till annat tillfälle.

Nej...tyvärr tages det inte som en väl menad kritik...som kanske är en tolknings fråga och då undrar jag hur prisansvarige ska ta det som väl menat...när det påstås att de sist placerade inte fick enligt TR...när hon verkligen kämpat sig till att de verkligen...har kunnat få enligt TR.
Och jo...här har man hoppat på någon som har hand om priserna på Lag SM.....självklart personligt påhopp...och sårande....här kan hon inte försvara sig..ja.ja.....

Nej...tyvärr tages det inte som en väl menad kritik...som kanske är en tolknings fråga och då undrar jag hur prisansvarige ska ta det som väl menat...när det påstås att de sist placerade inte fick enligt TR...när hon verkligen kämpat sig till att de verkligen...har kunnat få enligt TR.
Och jo...här har man hoppat på någon som har hand om priserna på Lag SM.....självklart personligt påhopp...och sårande....här kan hon inte försvara sig..ja.ja.....

LÄGG NER,!! Vad menar du? Har ni inte infomöten där ni diskuterar såna viktiga saker?? så att berörda personer kan få lite vägledning är det trist. I mina ögon är det arrangörsgruppens ansvar att se till att hela arrangemanget är till belåtenhet:eek: man kan ju inte bara delegera och ta på skygglappar, säga det är den personens ansvar - det är ju en hel drös med folk involverade!

Detta är konstruktiv kritik och ingen behöver "försvara" sej tycker jag, läs, ta till er som grupp och diskutera framtid, för sjutton.:angel:

Orka hålla på dividera om detta....schaa....men det var väl inte så att folk här menar att det skulle vara en specifik person som skall bära "hundhuvudet".
Säger som Anro att det ligger väl på arrangören som helhet.
Nu är ju prisansvarig inte bara det utan tävlingsledare, funktionärsansvarig mm och har säkert haft massor att göra.
Jag skulle också kunna räkna upp MÅNGA tävlingsplatser med dåliga priser.
Nu vet inte jag hur det var i Dagstorp, var visserligen på plats och tyckte dom fick fina priser med jätterosetter som säkert inte var gratis (skall också räknas in).
Skit i detta nu!

*suck* f-låt jag är hopplös.. ännu ett megalångt inlägg

Ang Buke. Men nu kan man ju tänka lite annorlunda också. Det snackas på läktaren, ridhus, på tävlingar etc. Då når det ibland, ibland inte, fram till de berörda. Skillnaden är ? Jo här kan man veta vem som sagt det och välja att svara eller inte. Man kan också välja att ta åt sej eller ej. :laugh: Upp till var och en. Att det står på Buke eller snackas på bygden, här är det en skillnad på hur vi ser det, beroende på intresset för internet och dagens teknologi.

Att man diskuterar tex priser, banbyggnad, sekretariat, veterinär eller vad som helst gör ju ALLTID att någon är ansvarig. Annars är det kris. Vi har åsiktsfrihet och även rätt att uttrycka oss tex här. SKulle vi aldrig diskutera något som handlar om en person på något sätt som du beskriver så vet jag faktiskt inget ämne alls.. Allt handlar om personer bakom oavsett om det är hoppkval eller regler eller vad som disk. Någon/några kämpar för det de tror på. Precis som vissa här.

När jag läser tråden igen så ser jag att några ifrågasätter OM det följer TR, andra ifrågasätter om man verkligen ska följa TRs minsta gräns på ett Lag-SM. Varför inte se diskussionen som ngt att fundera på, för Dagstorp, men lika mycket för alla andra. Att få enligt TR i en lokal tävling är ok men är det samma sak på ett LAG-SM eller en nationell? Här ser vi väldigt olika. En del är nöjda med insatsen, andra tycker att det ska vara mer. Sen måste man läsa vad folk skriver också. Är det en fråga eller ett påstående?

Sen att någon anser sej inte fått enligt TR, det kan varken du eller jag göra något åt. Så kan det vara, även om x kämpat. Hederspriser kan ju skilja rejält i värde, om man handlar på lågpris eller dyra butiken. Inget att hänga upp sej på. Vet då x om att denne gjort som den kunnat så "so what". (Ett schabrak kan ju kosta 150 på Eko men 350 på Dyra butiken även om det är samma.)

Som arrangör vet jag att man får både ris och ros. Man får välja hur man vill ta emot negativ kritik. Positiv är ju alltid lättare :angel:
Jag har ju själv suttit här och fått ris för Gärds. Inte kul men de är def inte lätt att få veta på annat sätt. Enkät som lämnas ut på tävlingsplatsen fungerar ju dåligt numera... Har testat en digital enkät som utvärdering för några år sedan men det var för tidigt, nu kan det säkert funka. Får se efter hösttävlingen. :laugh:

GLÖM INTE! Det är jag själv som är ansvarig för hur jag tolkar det andra skriver och säger. (Läs Kay Pollak)

Sen håller jag med ANRO när det gäller att arrangören är en grupp, som har ansvar tillsammans, och självklart stöttar den som kanske gjort fel eller blir felaktigt utpekad. För vem har inte gjort fel? :o och vem har inte fått höra att den gjort fel trots att det varit rätt? :o

Inser att alla inte riktigt är hemma på TR. Här citerat. Mina noteringar med rött. :laugh:

"Kapitel IV. Premier, priser, placeringar och poäng
Mom 140 Premier
H: Premien betalas alltid ut till hästens ryttare, om inte annan överenskommelse finns.
Premien till segraren får inte överskrida 50% av de totala premierna i klassen.
Premiernas storlek ska vara angivna i propositionen
• Vid elittävlingar ska premier delas ut till alla placerade. Den lägsta premien ska uppgå till minst dubbla anmälnings- och startavgiften i klassen.
• Vid nationella tävlingar får premier delas ut till alla placerade. Den lägsta premien ska uppgå till avgiften i klassen.
• Vid regionala tävlingar får premie delas ut.
• Vid lokal och inbjudningstävling utdelas inte premier, dock kan anmälnings- och startavgifter återbetalas till placerade ryttare.
• Inget krav på premier i avdelning B.
• Vid delad placering summeras de likaplacerades premier och delas mellan de
likaplacerade. Lottning sker om hederspriser.
Ponny: Inga premier eller prispengar får delas ut i ponnyklasser. Gäller ej körning. Anmälnings och startavgiften kan återbetalas till placerade. Presentkort och hederspriser lämpliga för
målgruppen får delas ut.

Mom 141 Hederspriser
Vid tävling där endast hederspris utdelas ska värdet av detta uppgå till minst summan av ryttarens insats i klassen. Stallplakett kan räknas in i hederspriset. Hederspris tillfaller ryttaren och ska tilldelas samtliga placerade ryttare."

Var står att prisrosetter kan räknas in?

Ja, Kverulanten! Här gäller det att hålla tungan rätt i mun annars blir det smisk på de virtuella fingrarna direkt!:D:D

mammaBerg....det är den där meningen" minst uppgå till" som ställer till det mesta eländet tror jag. För som ryttare tolkar jag ju det att jag kanske skulle kunna få ett extra fint pris på mästerskap medan jag minst vill hederspris som motsvarar minimum på en lokal 90. Men givetvis finns ju även tolkningen att minimum alltid kan ges o så tolkar ju vissa arrangörer. Båda är ju lika rätt.

Sen däremot så borde påfallande många arrangörer läsa meningen riktad till ponny: "Hederspriser riktade mot målgruppen"...:idea:

Jepp, ska akta mig noga i fortsättningen och hålla mina virtuella fingar från tangenterna:crazy: om jag kan :devil:, för det var ju inte TR jag pratade om alls utan priserna i stort, om vad som var värt vad jag tänkte på.
Hade liksom inte en tanke på TR just då ....

Jepp, ska akta mig noga i fortsättningen och hålla mina virtuella fingar från tangenterna:crazy: om jag kan :devil:, för det var ju inte TR jag pratade om alls utan priserna i stort, om vad som var värt vad jag tänkte på.
Hade liksom inte en tanke på TR just då ....

:devil: TR är en "tolkningsbibel" :devil:

Jepp, men nu tänkte jag ju inte alls på den tradiga (TR)...utan det var nog mer mitt eget lilla ÅR = Åsikts Reglemente :p

mammaBerg....det är den där meningen" minst uppgå till" som ställer till det mesta eländet tror jag. För som ryttare tolkar jag ju det att jag kanske skulle kunna få ett extra fint pris på mästerskap medan jag minst vill hederspris som motsvarar minimum på en lokal 90. Men givetvis finns ju även tolkningen att minimum alltid kan ges o så tolkar ju vissa arrangörer. Båda är ju lika rätt.

Sen däremot så borde påfallande många arrangörer läsa meningen riktad till ponny: "Hederspriser riktade mot målgruppen"...:idea:

mmm "minst" är ett roligt ord. Som ryttare ser man "jag kan få mer" och som arrangör "jag är tvingad till" :idea:

TR ÄR en tolkningsbibel därför är det bra om vi diskuterar här då vi vet att det läses vad vi skriver :cool:

Jag har faktiskt inte sagt att det står någonstans.:), bara att jag tyckte......så det var väl i ÅR då :rofl: och äsch...nu slet sig mina olydiga fingrar loss och sprang in på tangentbordet ....dunk! jag försöker jaga dom ...hahaha...mammaberg...du har så rätt....dom är fastklistrade nu ...schaa!

Men Lag SM är väl en elittävling och då gäller

• Vid elittävlingar ska premier delas ut till alla placerade. Den lägsta premien ska uppgå till minst dubbla anmälnings- och startavgiften i klassen.

Ni snackar om 600 kr men bör det inte vara 1200kr då?

Jodå...Själva Lag SM var Elit och den individuella var regional....och man får tydligen inte dela ut premier alls i H90 eller P70/80...vad det nu innebär....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka