Lag SM 2007!!

Sv: Lag SM 2007!!

Å vad gäller som kval då? Hur mycket straff å % i dressyren, hopp, osv ????

Vårt lags B-ponnyekipage startar dressyren 11.06. Blir en tidig start på den dagen. C-ponnyekipaget går 13.40 och de två D-ponnyerna 16.12 och 16.34.
Jag är glad för det, då hinner jag till och med jobba ett par timmar ;)
Bara att hålla tummarna för att tiderna hålles ungefär även när startlistorna spikats.

Absolut att det räcker med ditt enstjärniga resultat. Jag skrev bara ett för Hanna...:)

vad bra, annars måste jag börja leta resultatlistor från förra året och det orkar jag inte :p
iom att man har ridit 1* har man ju kvalat till det (eller ja, jag har det iaf, vet att det förekommer andra varianter...)

*kl*

Någon snäll stockholmare som har plats för en styck aicha i bilen upp till Huvudstaden på söndag, från Hermanstorp då alltså..? :angel: :)

Du kan ju åka med mig till Linköping om du vill, mot att du agerar lite hästskötare ;)

Men då måste du ju ta tåget härifrån, eller om du åker upp på måndag med min sambo...

*uppdate*

Hermanstorp ligger visst etta med typ 4 straff efter ponnydressyren.
*mamma räknar*

Ses imon allihopa, jag ska sitta på hinder hela dagen :bump:

Felinformerad Flyinge vann inte utan Stora Wäsby i år igen,enligt en annan källa...

Har två rätt stora reflektioner efter ett ha suttit på hinder hela terrängdagen.

Satt på hinder 6 A+B (banken) och 7 (lydnadsstock) på B+C ponny, samma för D som då var hinder 7 A+B och 8. På * på hinder 10 (rödvita häcken) men såg bra framtill galoppsträckan bortåt vattnet (vet inte exkat hinder nr men minst 14).

Första reflektionen, varför SITTER (främst) ponnyryttare ned så mycket?! Förutom tonvis med alldeles för långa stigläder (klart man inte orkar stå då). Men att sitta ned låååångt innan hindren, i svängar osv? Sedan när man väl står upp inte göra det i en tillräckligt stadig, hög o balanserad sits för att inte störa ponnyn. Hörde även att många satt ned i sitta backen upp mot sista hindret (vet ej om det gällde stor häst oxå men vi diskuterade ponnysitsar när jag hörde det). Det blinkar "Sitsträning" framför mina ögon och gjorde det redan efter ett par ekipage i lördags. Det borde ägnas mer tid åt att lära ryttare stå ordentligt i korta läder och även att rida i den sitsen, ås man slipper sätta sig ned så fort man behöver bromsa/driva/svänga eller ser ett hinder på andra sidan fältet.

Många ryttare behöver nog oxå lära sina ponnyer gå av sig själva för att i princip konstant sitta ned o driva en lat/trött/ponny som inte går fram gör ju inte saken bättre.

Då kommer vi direkt vidare in på den andra reflektionen - alla trötta ponnyer (!!). Jag kan säga det var väldigt stor skillnad på att se ponnyerna mot att sedan se hästarna. Både jag o mamma blev helt :love: när vi såg de första ekipaget/ekipagen och tyckte "gud vad fräscha hästar". Men minerna bytte snabbt ut till :eek: när vi insåg att ponnyerna faktiskt var bra mycket tröttare än de borde varit när resten av hästarna galopperade förbi i samma fräscha galopp.

Tänkte då på ett argument jag hört för länge sedan "ponnyer behöver inte galopptränas, de går ju inget". Det känns nästan som tvärtom. Man ser ju hur lite en normal ponny har gratis i sin galopp när man jämför med de stora med fullblod i.

En stilla undran är hur alla ponnyer mådde dagen efter jmf med hästarna, för att gå på bogarna redan inför/efter 6/7/8 hindret kan det inte kännas så värst bra?

Alltså 1: Sitsträning, 2: konditionsträning. Känns som tränarna borde ta upp dessa två grejer mycket mycket mer. Det har ju i hög grad med säkerheten att göra!

Dessutom minns jag inte att man lärde sig något om detta. Frågade man om galoppträning så fick man hjälp så klart men det var olika svar av alla och är man ponnyryttare men ovana föräldrar är det nog inte så lätt att bena ut hur man ska rida sin ponny hemma och med vilken kontinuitet det ska göras. Sitsträning utanför dressyrbanan har jag aldrig varit med om, jag läste att det var bra att rida o för korta sitgläder för att öva balansen o testade själv ;)

Nu är jag dock inte ens tävlingsryttare längre (22 o rider ungponny) o när jag tävlade hade jag långt i från koll på läget. Men, hade terrängträningarna ägnats lite åt att sitta rätt o lära sig rida i lätt sist samt kompletterats med mer handfast konditiondträning på hemmaplan (för ponnyerna behöver ju träna de med, uppenbart!) så tror jag livet vart lättare för många ponnyer.

Visst var det varmt, kanske inte lika varmt för de stora? Men sååå markant skillnad, det köper jag faktiskt inte.

O vad negativt det låter :o Men jag tyckte det var viktigt att ta upp... Inte minst för hästarnas skull.

Jätteviktigt :bow: Jag vet inte hur det står till med terrängträningarna över lag i landet men dom träningar jag har varit med på för Johan Lundin så är det stor fokus på när man använder 2 respektive 3 punktssits.
Sen tror jag tyvärr inte att tränarna överlag är så ingående och pedantiska som just han är i terrängträningarna , ingen av dom övriga jag har sett iallafall har tagit upp så mkt med sits och anridningar som han gör iallafall.

Så bra att någon gör det iaf. Han har ju träningar hos oss ibland, ska försöka titta någon gång så man får lite tips (min ponny är ju bara 3 så det är inte aktuellt än).

Men med tanke på hur det såg ut i lördag hade det ju varit bra om någon uppmärksamade det bland tränarna. Pratade med vår vanligaste terrängtränare om det och hon hade med märkt det så jag tror nog hon är noga/blir noggrannare med hur iaf hennes ryttare sitter/rider. Men det tror jag hon varit redan från början faktiskt.

:bow:Du "tog orden ur våra munnar":bow:
SKÄRPNIG alla ni som har med glada små ponnybarn att göra,ta ert ansvar:rofl:

KL

Nu är jag hemkommen, och har faktiskt hunnit sova en liten stund med ;)

Jag red dressyren på lördagsmorgonen, och det kändes hyfsat. Fick taktinslag i fria skritten och lite, men hamnade på 52.9 straff. Mer än godkänt för att vara mig!!

Terrängen såg såååå stor och svår ut!! Jag var näst intill skräckslagen :eek:

Min plan var:
att lägga volt mellan hinder 8 och 9, samt efter vattnet mot spetsen.
att låte Jocke vila/cantra på galoppsträckan efter hinder 9.
att inte tänka på tiden och verkligen RIDA på varje hinder.

Och min plan höll skitbra!!! Han hoppade som aldrig förr. Han tog för sig och sprången var :love:. Ända till sista hindret!

Finns det något bättre när man har lagt upp en plan, och sedan rider man PRECIS så? Det händer inte mig så ofta iaf.. Enda missen var att jag tappade lite balans i nerhoppet i vattnet och höll på att drutta av (sitsträning var det ja :o)

Jag nollade på hinder och fick ett gäng tidsfel!

Hoppningen är jag också nöjd med! Jag trodde han skulle vara ganska trött och han rev en del på framhoppningen. Men inne på banan hoppade fint, jag kom galet på hinder nr 2, och fick fel avstånd till nr 3, vilket resulterade i ett stopp. Helt och hållet ryttarfel! Resten hoppade han kalas!

Vårat lag slutade 12:a efter en utesluten i terrängen, samt en med 2 stopp. Men vi var alla debutanter i Lag-SM så vi är nöjda med att ha genomfört tävlingen!!

Ang. arrangemanenget: jag vet att det är svårt att anordna tävlingar, men det kändes lite som att vara på en vanlig tävling, jag fick knappt någon känsla av att det var lag-sm. Ryttarfesten höll inte riktigt måttet tyvärr. 150 kr kostade det, det fanns inte platser till alla, det var kö 40 min till maten, och spexet kändes sådär. Trodde det skulle vara lite mer, så lite besviken är jag på det...

Annars en jätterolig helg och bra tävlingar!!

Liknande trådar

V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 650
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka