V
veronican
Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom detta SM anordnades av min hemmaklubb sedan många år tillbaka; Ridklubben Udden så var jag där hela helgen och tittade på, hjälpte till på hoppbanan ett tag och hjälpte till att dela ut vinnartäckena och medaljerna när allt var över. Jag träffade Shady här från Buke och såg Zenox och Lelle89 rida sina fina ponnier.
Hela tävlingen inleddes i fredags eftermiddag då C-och D-ponnierna red sitt dressyrprov på grusbanor med utsikt över terrängbanan. Solen strålade varmt och lyckligtvis kom den att skina hela härliga helgen. Bland de dressyrritter jag såg gillade jag Emelie Håkansson med Fakir för Ekenässjöns Hästsportklubb och Victoria Olsson med Artic Autumn för Viarps Kör & RK bla.
Hemmapublik som man var tittade jag förstås även på Uddens Mimmi Bjöersdorff med Bernadino och Angelica Egfors med Julius Amigo och Isabell Seger med Stoogards Jooline. Udden fjärde ekipage Isabell Gunnarsson med Markoolio red i kat B och alla B-ponnierna red sin dressyr på lördag morgon istället. Fredagkvällens sol tonade ut i skuggor och snart var dagen slut.
Lördag morgon red B-ponnierna sin dressyr och under dagen anordnades en debutant fälttävlan för hästar. Vid lunchtid var det så varmt i solen att det kändes som en riktig sommardag mitt i september!
Klockan två inleddes så äntligen SM-klassens hopprov och först ut var som vanligt B-ponnierna. Eftersom jag tyvärr inte minns vilka jag fotograferade får ni hålla tillgodo med bilder och kanske känner ni igen någon och kan berätta för mig?
På framhoppningen
Den absolut sötaste B-ponnyn
Xenox skrittar fram
Lelle89 på hoppbanan
Gentle Moon den förtrollande ponnyn.
Några tror jag dock jag vet vilka de var; tex Sara Eriksson med Little Ryanoch Sofia Gustavsson med Simply Red.
När så hopprovet var avslutat, med tårar för vissa tyvärr, skyndade många sig ner till terrängbanan för att se på den Huntingklass som anordnades. De flesta var klubbens egna ryttare, men både ponnier och hästar hade tagit sig dit för en kul ritt på både banhoppningshinder och terränghinder.
När dagen blev kväll kom de flesta ryttare tillbaka nyduschade och finklädda för Ryttarfesten i ridhuset där det bjöds på både mat, sång och annat skoj.
Söndag morgon var det kanske tur att terrängprovet för SM-klassen började först 11:30?
Ponnierna som två dagar tidigare varit eleganta och lugna dressyrhästar med knoppar och kala ben, kläddes nu i benskydd, färgglada schbrak och manarna vajade med sina lockar i vinden. Ryttarna klädde sig i sina tävlingsdräkter, på med västen och hjälmöverdraget och ett antal hål kortare läder. Lite framridning och så var terrängprovet snart igång.
Många ponnier var det som fastnade på kort denna härliga söndag, men tyvärr fick många problem vid hinder nummer tre, både med ett och flera stopp.
dock fick vi även se många fina ritter, bla av:
Anna Persson och Harry Boy
Lotta Fredriksson och Jolly Roger
Emma Liljekvist och Redsox
Emelie Håkansson och Fakir
Sofia Gustavsson och Simply Red
Caroline Persson och Brolötens Fendi
Uddens ryttare gjorde också en bra terräng och här kan ni se dem:
Mimmi Bjöersdorff och Bernadino
Isabell Seger och Jooline
Angelica Egfors och Julius Amigo
Stackars lilla Isabell med Markoolio lyckades inte fastna på nåt av mina kort
När så terrängprovet var slut runt kl 15 på söndageftermiddagen skyndade sig alla upp till resultattavlan för att försöka räkna ut vem som vunnit i väntan på sekretariatets kontrollräknande. Sedan blev det äntligen prisutdelning och först fick de placerade lagen utanför medaljplats komma in. Udden knep sista placeringen, en sjundeplats!
Bronset gick till Rappestads RK
Silvret till det glada Dagstorpsortens RF
Vinnartäckena och guldmedaljerna fick jag hänga på de glatt överraskade tjejerna i Solberga/Annebersalliansen
Vad är en prisutdelning utan ÄREVARV? Detta bjöd tjejerna gärna på förstås!!
Det var en härlig helg, det är verkligen något visst med Fälttävlan när solen skiner
Jag som är världens fegis blev faktiskt riktigt, riktigt sugen på att ut och hoppa terräng, så det får nog bli nån liten runda på fälten i veckan, kanske rentav ikväll?
Banan står ju kvar sedan helgen 
Hoppas ni tyckte det var roligt att ta del av min helg!!
Jag får tacka alla fina ponnyryttare som kom hit för bra ritter!
Hela tävlingen inleddes i fredags eftermiddag då C-och D-ponnierna red sitt dressyrprov på grusbanor med utsikt över terrängbanan. Solen strålade varmt och lyckligtvis kom den att skina hela härliga helgen. Bland de dressyrritter jag såg gillade jag Emelie Håkansson med Fakir för Ekenässjöns Hästsportklubb och Victoria Olsson med Artic Autumn för Viarps Kör & RK bla.
Hemmapublik som man var tittade jag förstås även på Uddens Mimmi Bjöersdorff med Bernadino och Angelica Egfors med Julius Amigo och Isabell Seger med Stoogards Jooline. Udden fjärde ekipage Isabell Gunnarsson med Markoolio red i kat B och alla B-ponnierna red sin dressyr på lördag morgon istället. Fredagkvällens sol tonade ut i skuggor och snart var dagen slut.
Lördag morgon red B-ponnierna sin dressyr och under dagen anordnades en debutant fälttävlan för hästar. Vid lunchtid var det så varmt i solen att det kändes som en riktig sommardag mitt i september!
På framhoppningen
Den absolut sötaste B-ponnyn
Xenox skrittar fram
Lelle89 på hoppbanan
Gentle Moon den förtrollande ponnyn.
Några tror jag dock jag vet vilka de var; tex Sara Eriksson med Little Ryanoch Sofia Gustavsson med Simply Red.
När så hopprovet var avslutat, med tårar för vissa tyvärr, skyndade många sig ner till terrängbanan för att se på den Huntingklass som anordnades. De flesta var klubbens egna ryttare, men både ponnier och hästar hade tagit sig dit för en kul ritt på både banhoppningshinder och terränghinder.
När dagen blev kväll kom de flesta ryttare tillbaka nyduschade och finklädda för Ryttarfesten i ridhuset där det bjöds på både mat, sång och annat skoj.
Söndag morgon var det kanske tur att terrängprovet för SM-klassen började först 11:30?
Många ponnier var det som fastnade på kort denna härliga söndag, men tyvärr fick många problem vid hinder nummer tre, både med ett och flera stopp.
dock fick vi även se många fina ritter, bla av:
Anna Persson och Harry Boy
Lotta Fredriksson och Jolly Roger
Emma Liljekvist och Redsox
Emelie Håkansson och Fakir
Sofia Gustavsson och Simply Red
Caroline Persson och Brolötens Fendi
Uddens ryttare gjorde också en bra terräng och här kan ni se dem:
Mimmi Bjöersdorff och Bernadino
Isabell Seger och Jooline
Angelica Egfors och Julius Amigo
Stackars lilla Isabell med Markoolio lyckades inte fastna på nåt av mina kort
När så terrängprovet var slut runt kl 15 på söndageftermiddagen skyndade sig alla upp till resultattavlan för att försöka räkna ut vem som vunnit i väntan på sekretariatets kontrollräknande. Sedan blev det äntligen prisutdelning och först fick de placerade lagen utanför medaljplats komma in. Udden knep sista placeringen, en sjundeplats!
Bronset gick till Rappestads RK
Silvret till det glada Dagstorpsortens RF
Vinnartäckena och guldmedaljerna fick jag hänga på de glatt överraskade tjejerna i Solberga/Annebersalliansen

Vad är en prisutdelning utan ÄREVARV? Detta bjöd tjejerna gärna på förstås!!
Det var en härlig helg, det är verkligen något visst med Fälttävlan när solen skiner

Hoppas ni tyckte det var roligt att ta del av min helg!!
Jag får tacka alla fina ponnyryttare som kom hit för bra ritter!