Lag om hur länge hästar får stå inne

SantaLussia73

Trådstartare
Hört att det finns ett minimum krav på hur länge hästen får stå i box/dag. Letat och letat men lyckas aldrig hitta det igen. Någon som har en aning om hur många timmar det är?

Sv: Lag om hur länge hästar får stå inne

Finns ingen sådan lag när det gäller häst på box. Det som finns är att hästan dagligen ska få vistas i hage som är stor någ för att den ska kunna använda sina natuliga gångarter. Men inga inga tider om hur länge den ska vara där.

Vilket är helt bakvänt, vill jag passa på att tillägga under halvknapp. Helt obegripligt att det är lagligt att hålla en häst i box 24/7 med undatag för ett par varv i ridhuset, t.ex.
Men nu ska jag sluta kapa tråden.

Men här står det ju!

"Hästar får inte stå uppstallade i spilta mer än 16 timmar per dygn."

Det gäller ju spilta, men det är nog det jag sett tidigare.

Tack för hjälpen :banana:

och då kan man helt enkelt sätta hästen på box resten av tiden så är det helt lagligt så hästen behöver inte gå ut alls i hage

och då kan man helt enkelt sätta hästen på box resten av tiden så är det helt lagligt så hästen behöver inte gå ut alls i hage
nej, det går inte. Hästen ska fortfarande varje dag få tillfälle att röra sig fritt i samtliga gångarter. Det gäller alla hästar även de som står i spilta. Att detta i undantagsfall får ske i ridhus är tråkigt, men hör till en annan diskussion.

som jag skrev "så hästen behöver inte gå ut alls i hage"

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 654
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka