Lag för veterinärvård?????

A

alladahr

Min häst diagnostiserades med Gonit för tre månader sedan. Veterinärerna på ATG sa då att han skulle behöva behandlas upprepade gånger för att bli bra. Efter bara en behandling syntes enorma förbättringar och veterinären valde då att inte spruta igen pga att hästen var så bra. Jag ifrågasatte beslutet (tyckte att det lät konstigt att avsluta behandlingen så fort pga bra resultat) men när veterinären stod på sig backade jag. Jag är ju inte veterinär och måste såklart lyssna på dem. De tyckte att hästen kunde sättas igång men jag hade en dålig känsla i magen och lät honom vila 2 veckor till med promenader. Illa kvickt fick hästen tillbaka sin inflammation och blev precis lika dålig som innan. Nu är hästen behandlad tre gånger till utan resultat. Jag känner mig mycket besviken på ATG och tycker att de har gjort fel när de "friskförklarat" en häst som uppenbarligen behövde mer behandling. Eftersom han visade sådan enorm förbättring känns det även mer än troligt att han skulle ha blivit helt bra med ytterligare medicinering och tid.

Jag har sedan detta bråkat med ATG och tycker ej att de ska ha ersättning för sina felaktiga beslut. De har även gjort den första behandlingen helt onödig och är eventuellt även ansvariga för att han nu ej svarar (blir ofta värre ju längre tid det går och ju fler gånger det kommer tillbaka). Konsumenttjänstlagen gäller ej tjänster på djur. Hittar dock ej vilken lag som gäller för detta???????

Är det någon som vet och kan hjälpa mig?

Sv: Lag för veterinärvård?????

Jag vill gärna tro att behandlande veterinär försöker bedöma vad som är hästens bästa. Hade det funnits facit för alla medicinska frågor hade såväl djur- som humanvård varit mycket enklare.
Ska man få ut något av en tvist krävs nog att man kan bevisa att veterinären handlat i motstridighet med praxis och vedertagen kunskap.

Du kan anmäla det du anser vara en felbehandling till veterinära ansvarsnämnden. Googla så hittar du adressen.

Dock är det inte brukligt att behandla en led som är bra. Det finns ingenting som garanterar att problemet inte kommer tillbaka bara för att du ger en spruta till. Det finns risker med injektionen (infektion osv) och en del preparat (kortison) har negativa bieffekter på ledens närmiljö.

Att ledproblem kommer tillbaka brukar istället betyda att man inte åtgärdar grundproblematiken. Nu vet jag ju inte om det va så i ert fall, hästen kan ju ha fått en spark eller gått omkull eller så, men oftast så är det trots allt träning, underlag, anatomi (hur hästen är byggd, svårt att råda bot på), dåligt tillpassad utrustning eller skada på annan lokal som gör att spänningarna återkommer.

Jag förstår att du är besviken och som sagt, jag kan bara uttala mig generellt. Vill du ha rätt mot veterinären är det alltså ansvarsnämnden som gäller. En fällande dom i ansvarsnämnden är dock inte liktydigt med att du får ekonomisk ersättning.

Senast ändrad:

Vad tråkigt att det blivit problem för dig! Jag har egentligen ingen åsikt i ditt fall, det är ju svårt när man inte är insatt, men jag kan berätta vad som hänt mig för att ge en annan syn på saken.

Jag hade en häst med inflammation i kotleden, förmodligen från en vrickning. Hon sprutades en gång i leden och vilade sedan. Vid återbesöket så var hon nästan bra och veterinären sa att om hon bara fick vila längre så skulle hon förmodligen bli helt bra men de ville spruta en gång till för att skynda på det. Det kom in bakterier i leden vid den andra sprutningen och trots upprepad spolning av leden osv var det inget att göra. Vi fick ta bort hästen.

Med den här erfarenheten hade jag gjort tvärtemot dig, om veterinären hade propsat på en till spruta trots att hästen var i stort sett bra hade jag satt mig på tvären.

Utan att veta detaljer om din häst later det ändå som en vettig veterinär som inte upprepade ledinjektionen på en kraftigt förbättrad häst. Tänk om det blivit som för Saraxx?
Jag tror inte din klagan skulle bifallas i veterinära ansvarsnämnden.

I senaste numret av den brittiska veterinärtidningen påstår man i en ledare att det rutinmässiga ledsprutandet på hästar är lika mkt häxkonst som vetenskap. HH

Jag tror också att veterinären har gjort sitt bästa precis som alla inom vården förhoppningsvis gör. Det betyder dock ej att de ej kan göra fel och attdet ej ska få följder.

Men i det här fallet så är det ju mkt troligt att vet har gjort rätt dvs följt principerna för hur man skall behandla.
PL

Naturligtvis kan veterinärer göra fel, och då ska det prövas i ansvarsnämnden.
Men som sagt, ska det i det här specifika fallet leda någon vart måste det vara vedertaget att man ALLTID ska behandla upprepade gånger, veterinären ska ha varit medveten om att man alltid ska behandla flera gånget och uppenbarligen brustit i sin plikt.

Och nu är ju inte fallet så, utan veterinären har med allra största sannolikhet gjort bedömningen att en behandling varit tillräcklig. I slutänden visade det sig att bedömningen kanske inte blev helt rätt, men det kan man aldrig veta i förväg. Hade man kunnat förutse utfallet av varje behandling vore det ett mycket lättare yrke.

Att ledproblem kommer tillbaka brukar istället betyda att man inte åtgärdar grundproblematiken. Nu vet jag ju inte om det va så i ert fall, hästen kan ju ha fått en spark eller gått omkull eller så, men oftast så är det trots allt träning, underlag, anatomi (hur hästen är byggd, svårt att råda bot på), dåligt tillpassad utrustning eller skada på annan lokal som gör att spänningarna återkommer.

Hästen är 14 år gammal och har aldrig varit halt så anatomin borde det väl knappast vara? Han är röntkad mm och det så bra ut. Han sattes ju inte ens igång igen så har vare sig ridits eller haft utrustning på....? Underlaget har han gått på länge och det ska vara det bästa som finns, dessutom har han ju inte gått på det efter behandligt...?

Dock är det inte brukligt att behandla en led som är bra.

Vill också förtydliga att hästen inte var helt bra. Han uppskattades ha <1 grad vid böjprov (hade dock gått ned från 2 gradig böjprovshäkta). Veterinären tyckte inte heller att han behövde se honom på böjt spår (initialhältan var mest tydlig då besöket innan). Hästen var även fortfarande kraftigt gallig (vet iofs att en häst kan fortsätta vara gallig efter tillfrisknad).

Om hästen har problem med knäleder bak finns det oftast också en ländryggsproblematik i bilden. Vad säger behandlande vet om det? Är den palperad på ryggen? Får man ordning på det brukar ofta hästarna bli fräscha efteråt.

Det är ju svårt att bedöma. Just därför tycker jag att du ska anmäla till Ansvarsnämnden så får du en ordentlig granskning.

Hoppas det ordnar sig med hästen!

Om hästen har problem med knäleder bak finns det oftast också en ländryggsproblematik i bilden. Vad säger behandlande vet om det? Är den palperad på ryggen? Får man ordning på det brukar ofta hästarna bli fräscha efteråt.

Sedan jag först märkte orenhet har tre veterinärer kännt igenom honom, ingen har tyckt att han har reagerat över ryggen. Sist han blev behandlad var han dock VÄLDIGT känslig. Veterinären trodde dock att detta beror på att han nu gått med inflammationen ett bra tag....?

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18