Lättprodukter

Sv: Lättprodukter

Det är ju de nya rekommendationerna från livsmedelsverket. Och Förskolorna/skolorna SKA följa rekommendationerna. Vi har precis haft föreläsning av dietist ang kostråd till barn. Livsmedelsverket vill skära ner på de mättade (= farliga) fetterna till barn, förutom sockret.

Snurrfian: Tror du läser in det du själv vill. ;) INGEN har skrivit vad som är farligt i/med Lätta. Tassetass kommenterade att det blir som gummi när man smälter det i stekpannan, men det innebär ju inte att det innehåller gummi...

Jag tycker själv det är helt tokigt med de här nya kostråden! Dietistens föreläsning gav jag inte mycket för kan jag säga. Att man förbjuder föräldrarna att ta med godis till barnomsorgen och har börjat med fruktsallader istället när någon fyller år är ju helt ok däremot.

Vissa saker dietisten tog upp stämmer: tex att juice, saft, läsk, nyponsoppa mfl innehåller lika mycket socker och att det är lättare att dricka till sig fetma på det viset. Dagens 4-åringar dricker i genomsnitt 2 dl läsk/dag. 10% av våra 4-åringar dricker 5 dl läsk/dag! Och inte är det i barnomsorgen de blir serverade läsken... Tror snarare att föräldrar i stort behöver få lära sig mer om kost till barn.

Jag hör till de som inte tror på fett-hysterin ett jäkla dugg. Och inte heller tror jag att de mättade fetterna är så livsfarliga som livsmedelsverket vill få oss att tro. De går ju hand i hand med de som säljer light-produkterna, så jag är ganska skeptisk till deras rekommendationer i stort.
 
Sv: Lättprodukter

Vi har protesterat, för vi som jobbar på förskolan har alltid fått lära oss att små barn inte ska äta lättprodukter som innehåller nästan inget fett alls. De behöver helt enkelt fettet. Nej, en massa feta barn har vi inte heller. Om man tittar på vår barngrupp på 22 barn, finns det ett överviktigt barn. Det här är något som, om jag förstått rätt, införts i kommunen. Som någon sa, "Lätta" är faktiskt riktigt vidrigt :crazy: . Världens konstigaste klisterkonsistens, så man kan ju verkligen undra vad det innehåller...

Jag tycker självklart att man inte ska servera glass, godis, kakor, chips, etc. i mängder till barn på förskolan. Men man får heller inte överdriva och bli hysterisk över socker och fett. Snacka om att uppmuntra till ätstörningar när man börjar "förbjuda" mat... Man kan i stället vara lite kreativ. Man behöver, t. ex., inte låta alla föräldrar ta med sig glass och godis till förskolan när deras barn fyller år. På vår förskola samlar vi månadens födelsedagar i stället och sedan firar vi de barn som fyllt med, t. ex., fruktsallad och en klick glass. På så vis får de ett festligt kalas med lite extra gott, men det händer inte stup i kvarten.
 
Sv: Lättprodukter

Godis på dagis? Det låter inte vettigt, inträffade det ofta?
Godis var inte bara godis, det var t ex kräm :eek: till mellis. De hade fredagsmys med glass och det var iofs en god tanke men vad skulle då vi föräldrar mysa med när de redan uppfyllt dagens sockerbehov. Men det är ok med godis någon gång, bara man inte har det för ofta.
 
Sv: Lättprodukter

Jag skulle i stället vilja slå ett slag för förbättrad MAT. Många ställen har säkert vällagad nyttig husmanskost, men vi har inte det. Som så många andra ställen serveras våra småbarn halvfabrikat i oändlighet. Pulvermos, panerad kyckling, schnitzel, panerad fisk, raggmunkar, potatisbullar. Listan skulle kunna göras lång. OM man vill dra ner på fett alls, kan man ju börja med att servera mat som lagats från grunden i stället för färdigpanerade köttbitar som dryper av fett.
 
Sv: Lättprodukter

Tack för svaret ( Snurrfian också!).

Jag tycker/tyckte bara att det verkade lite oskyldigt att servera lätta, lättfil och lättmjölk. Visst lätta är itne direkt smakligt, men jag äter ju lättmargarinet från ica, och det är gott! Jag själv köper mat jag tycker om och tänker inte så mycket på om det är lättfil elelr vanlig fil. I övrigt så köper jag aldrig lightsaft eller light glass och mina barn får itne dricka läskalls. Juice blir det enstaka gång i månaden, om ens det och saft itne i några större mängder. Det står så fint i BVC-boken som man får om sitt barn att vatten duger utmärkt som dryck vid måltiderna och mina pojkar VÄLJER ofta vatten framför saft och mjölk. Det är jag verkligen jätteglad för att de gör! Jag serverar dem kakor och tårta i måttliga mängder när någon fyller år och så får de lördagsgodis. Jag reagerade skarpt på den tråden här om att mamman inte ville servera tårta och kakor på sonens ettårsdag för det är ju inte nyttigt. MIN personliga åsikt är ju att det är att gå till överdrift i sitt tänkande.

Jag håller med dig om att förkolan itne ska baka en massa kakor varje vecka elelr ge godis och glass ofta. Man kan ju baka nyttiga matmuffins, baka pizza osv osv och godis kan ju vara frukt, precis som du elelr någon skrev.

Anledningen till latt jag tyckte att det verkade lite oskyldigt först var ju för att många föräldrar serverar för fet mat, godis, kakor och glass i mängder. Jag vet flera barn som får äta godis fritt, som dricker läsk fritt och som faktiskt är överviktiga.

Min snart 4 åring är INTE överviktig men jag r ändå lite rädd för att han ska bli, alla jämför honom med spinkiga brorsan som är stor som en 3 åring trots sina 5 år och säger att 4 åringen är tjock. Jag kan tänka mig att om han gått på ett dagis med massor kakor och glassservering så hade han nog lätt kunnat springa i väg viktmässigt.

Förlåt, nu har jag svamlat iväg alldeles..... Jag menar nog bara att jag inte tänkte så långt som du och andra skrivit nu.
 
Sv: Lättprodukter

Jag skulle bli vansinnig eftersom att många av dessa "lätt" och "light" produkter innehåller sötningsmedel som aspartam och sukralos. Sötningsmedel är inte bra för någon, framför allt inte för barn.

Observera att aspartam (Det vanligaste sötningsmedlet, finns i t ex lightcola) är förbjudet i många länder och däribland Japan just på grund av att det är farligt och cancerframkallande.

Jag är inte speciellt hysterisk kring alla dessa cancervarningar som utfärdas gång på gång, men jag har en syster som arbetar som läkemedelskemist och hon har grundligt kunnat förklara för mig hur ämnen i dessa sötningsmedel negativt påverkar kroppen och våra celler.

Åter igen, jag skulle bli vansinnig. Socker är i sig inte bra för kroppen men är inte farligt i måttliga mängder. Sötningsmedel är mycket, mycket värre.
 
Sv: Lättprodukter

Mycket bra sagt. Jag köper aldrig färdigmat utan lagar alltid mat av råvaror. Det borde skol- och dagiskök också göra, även om det skulle ta mer tid och kosta mer. Våra barn behöver äta näringsrik mat, och t ex pulvermos hör inte dit.

Visste ni förresten att puvlermos innehåller samma substanser som tapetklister ?
 
Sv: Lättprodukter

Oj ojoj.. Jag skule bli så ARG om jag fick höra att man serverade kräm eller oboy till barnen.. Är det konstigt att ungarna lever rövare om man proppar dom fulla med socker ? Herregud, måste det finnas en dietist eller någon slags matpolis till hands på varje skola/dagis för att maten ska vara näringsrik ?
 
Sv: Lättprodukter

Mättade fetter är, som det mesta annat, ofarligt i måttliga mängder.
 
Sv: Lättprodukter

Lätt att jag skulle protestera.. Bregott ska det vara, det är gjort på mjölk. Lätta är gjort på palmolja/transfetter/vegitabiliskt fett (som är typ samma sak). Palmolja finns förövrigt i fler saker än vad jag vågar drömma om, och palmoljan är orsaken till att regnskogar skövlas > djur utrotas.


Det där var nytt för mig. Jag har fått lära mig genom ett program på tv att desto hårdare smöret är desto mer transfetter i det. Då borde Bregott innehålla mer transfetter.
 
Sv: Lättprodukter

Jag reagerade skarpt på den tråden här om att mamman inte ville servera tårta och kakor på sonens ettårsdag för det är ju inte nyttigt. MIN personliga åsikt är ju att det är att gå till överdrift i sitt tänkande.

Om du syftar på min tråd så var det lite mer genomtänkt än så. Men man kan väl få det till vad man vill.. :smirk:
 
Sv: Lättprodukter

Nej nej nej. Mycket transfetter i margarin!! Det är i en av processerna med oljan som det blir transfetter. Fettmolekylen dras isär och sen när den byggs ihop igen så kan den byggas ihop åt fell håll. Cis- och transform kallas det för. Möjligt att det finns transformer naturligt i smör på mjölk, men det är naturliga transfetter. Det är det defenitivt inte i margarin... Margarin är gjort på olja. Du ka ntänka dig vilke processer oljan måste genomgå för att få samma konstisten, färg och smak som smör...Det härdas för att hårdna, det bleks för att bli ljust och slutligen så parfymeras och smaksätts det för att få rätt smak och lukt.

Ät vanligt smör och dra ned på konsumtionen istället!!!!
 
Sv: Lättprodukter

Med "lätta" produkter så menar du väl inte lightprodukter? Något sådant hoppas jag verkligen inte finns på skolorna.

Men lätta produkter så som lättmjölk istället för vanlig mjölk är en helt annan sak. I dessa produkter är det inte tillsatt sötningsmedel osv osv. Varför man ändrar på det är helt enkelt rekomendationer eftersom att barnen äter för mycket. Bara det som serveras till lunch är i storlek vad en vuxen människa ska äta och vi vuxna äter ju för 1½-2 personer. Inte undra på att vi bara blir fetare och fetare...
 
Sv: Lättprodukter

Ok det är så det är.

Jag äter vanligt smör. Lättsaltat bregott för både mig och barnet. Är ingen stor fanatiker utav light-produkter. Skär hellre ner på konsumtionen..
 
Sv: Lättprodukter

Nej, i vårt fall menar jag inte "lightprodukter" utan väldigt fettsnåla produkter. Men jag tycker ändå att det är vettigare att begränsa portionerna på ett genomtänkt sätt. Med barn som är överviktiga kan man, t. ex., ge mer mat OM barnet äter upp allt på tallriken först. Vi har, t. ex., ett barn som får en "lagom" portion. Han får också en gurkskiva. Grönsaken, dvs gurkskivan, måste han äta upp om han ska få en portion till av det andra som serveras. Han är snart 3 år, men kan annars lätt äta mer än vad jag gör....

Problemet är dock att man sedan har de nästan underviktiga riktigt små barnen (1-åringarna) som man, om man har tur, lyckas peta i några matkorn och ett glas mjölk. De BEHÖVER ju mjölkprodukter med fett i! Visst är det väl vettigare att lära barn att äta "normal"stora portioner, och att äta av allt som bjuds (även grönsaker), än att dra ner på fettet och låta barnen äta MER i stället?
 
Sv: Lättprodukter

Jag reagerade skarpt på den tråden här om att mamman inte ville servera tårta och kakor på sonens ettårsdag för det är ju inte nyttigt. MIN personliga åsikt är ju att det är att gå till överdrift i sitt tänkande.

Du känner kanske inte till BVCs rekommendationer om att undvika att ge bebisar och små barn godis, saft, läsk, juice, kakor, glass, kräm mm mm sött/sockrat så länge som möjligt och helst ända tills barnet fyllt 2 år? Sött är inte något barn behöver lära sig att äta, det är dessutom tomma kalorier och tillför ingenting. Däremot hindrar det bebisen/barnet med sin lilla, lilla magsäck att istället äta något vettigare. Ge hellre små barn frukt (i måttliga mängder)! Tids nog upptäcket det lilla barnet hela den stora socker-världen och de första åren behöver bebisen/barnet nyttig mat att växa och utvecklas av.Jjust därför rekommenderas det att man väntar med introduktionen så länge som möjligt.

MIN personliga åsikt är att en ettåring inte tvunget behöver äta tårta och kakor på sin ettårsdag. H*n blir lika glad för en bit frukt och brödbit. Jag tyker inte alls att det är överdrivet tänkande. Snarare omtänksamt och förståndigt och medvetet och smart. :cool:
 
Sv: Lättprodukter

Mättade fetter är, som det mesta annat, ofarligt i måttliga mängder.

Precis. Men försök få livsmedelsverkat att inse det. De ger så många konstiga råd rent allmänt, så ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag anser att de har händerna i livsmedelsproducenternas fickor och inte alls är så oberoende som de påstår.
 
Sv: Lättprodukter

Pja, mamma ställde ett lättapaket på plattan som var ljummen, men tillräckligt varm för att smälta lättan. För att uttrycka det lättast så stelnade aldrig lättan igen. Vilket det hade gjort om det hade vart bregott :crazy:

Vi hade en föreläsare på skolan för någon månad sen som berättade om sockerberoende. Och hur man lättast gick ner i vikt och sånt. Socker och vete/havre produkter skulle bort, hon jämförde med hästar, och jag är inte speciellt insatt i hästars foderstat, men det var något om helhavre och krossad havre och energi värden hit och dit som man skulle tänka på när man tänkte över det till människor :D Föreläsaren förbannade lättprodukter helt, bort med lättat och lingon grova (som innehåller socker) blev hennes dom.

Sen det där med palmoljan, alltså seriöst, ni borde läsa baksidan på flera produkter i affären/skafferiet, mer än för mycket innehåller palmolja :eek:
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 372
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 187
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp