Lättprodukter

Sv: Lättprodukter

*kl*

Allmänt inlägg

Något som jag inte gillat är just detta socker som gladligen har serverats på förskola/fritids här. Jag minns fortfarande med förskräckelse när sonen kom hem och berättade att han ätit två semlor på fritte. Kändes sådär med påsen jag hade i handen med semlor från kondiset då. Det sabbade liksom min chans att göra det där lilla extra kändes det som. Inte för att det där lilla extra måste innebära ätbara saker men ändå. varför ska de fylla sockerkvoten för liksom?

Fett är en helt annan sak anser jag och jag tror ju att man bör äta det i rimliga mängder beroende på behov. Det som jag reagerat lite på är ju att en del barn tillåts äta sådana mängder mat ibland. både mina barn kan komma hem och berätta om hur många smörgåsar eller så de ätit. det känns också lite fel. Äter man smörgås till mellis ja visst, men de ska ju inte äta sig proppmätta på smörgås så de inte orkar kvällsmaten sen heller.

Lyssnade på en föreläsning häromdagen somhandlade om Eskilstunas nya uppbyggnad av förskolor, där har de som policy att inte servera söta saker eller mellanmål utan spara det till föräldrana att avgöra istället. Hon berättade även att ett barn i två-årsåldern äter så pass liten mängd mat att deras utrymme till godskaer bestod av motsvarande en kanelbulle och en glass i veckan. Om de äter mer godsaker än så finns det inte utrymme för maten och därmed näringen de behöver. De får alltså inte i sig tillräckligt med näring då. Det tycker jag är klart tänkvärt. De ansåg därför att föräldrna inte skulle fråntas möjligheten att fika hos mormor eller ta en glass under helgens utflykt för att kvoten redan fyllts på dagis. Jag tyckte det var kanonbra tänkt.

Jag tror även på att få bort attityden om att äta upp all mat på tallriken, det om något skapar osunda behov.
 
Sv: Lättprodukter

Nej, i vårt fall menar jag inte "lightprodukter" utan väldigt fettsnåla produkter. Men jag tycker ändå att det är vettigare att begränsa portionerna på ett genomtänkt sätt. Med barn som är överviktiga kan man, t. ex., ge mer mat OM barnet äter upp allt på tallriken först. Vi har, t. ex., ett barn som får en "lagom" portion. Han får också en gurkskiva. Grönsaken, dvs gurkskivan, måste han äta upp om han ska få en portion till av det andra som serveras. Han är snart 3 år, men kan annars lätt äta mer än vad jag gör....

Problemet är dock att man sedan har de nästan underviktiga riktigt små barnen (1-åringarna) som man, om man har tur, lyckas peta i några matkorn och ett glas mjölk. De BEHÖVER ju mjölkprodukter med fett i! Visst är det väl vettigare att lära barn att äta "normal"stora portioner, och att äta av allt som bjuds (även grönsaker), än att dra ner på fettet och låta barnen äta MER i stället?

Ja, det är precis vad jag menar. Det är bättre att lära sig äta rätt än att använda lätt/lightprodukter. (sen tycker jag lätt och lagom är godast,men det är en annan femma)
Jag tror att välbalanserad vettig kost i normala mängder är det bästa.
Därmed inte sagt att jag tycker man ska servera godis och glass i parti och minut, speciellt inte på dagis.
Men att pracka på barnen lättmjölk, lightjox och likande tror jag snarare kan ge en störd matupfattning
 
Sv: Lättprodukter

Du känner kanske inte till BVCs rekommendationer om att undvika att ge bebisar och små barn godis, saft, läsk, juice, kakor, glass, kräm mm mm sött/sockrat så länge som möjligt och helst ända tills barnet fyllt 2 år? Sött är inte något barn behöver lära sig att äta, det är dessutom tomma kalorier och tillför ingenting. Däremot hindrar det bebisen/barnet med sin lilla, lilla magsäck att istället äta något vettigare. Ge hellre små barn frukt (i måttliga mängder)! Tids nog upptäcket det lilla barnet hela den stora socker-världen och de första åren behöver bebisen/barnet nyttig mat att växa och utvecklas av.Jjust därför rekommenderas det att man väntar med introduktionen så länge som möjligt.

MIN personliga åsikt är att en ettåring inte tvunget behöver äta tårta och kakor på sin ettårsdag. H*n blir lika glad för en bit frukt och brödbit. Jag tyker inte alls att det är överdrivet tänkande. Snarare omtänksamt och förståndigt och medvetet och smart. :cool:

Om du läser mitt inlägg längre upp ( för visst skrev jag ett, inte har jag blivit så senil REDAN at jag bara tänkte??) så ser du kanske att jagi nte serverar mina barn en massa onyttigt i tid och otid. Däremot så tycker jag att ett barn itne tar någon skada av att få smaka en liten bit tårta, få en kanelbulle och ett glas mjölk den enda dagen på året han fyller år. Jag tycker inte det är fel att ge lördagsgodis, inga stora mängder dock och jag tycker inte att det är fel att bjuda på en glass under sommaren nä det är varmt.

Jag vet mycket väl vad rekommendationerna är och jag följer dem så gott det går, däremot så tycker inte jag att det är skadligt att ge något söt ibland. För mig är det en enorm skilnad på ibland och alltid....

Och förresten en BEBIS får inget av det... en 1 åring är INTE en bebis och därför tar det ingen skada av något fett elelr sött i rimlig mängd ibland. Läs mina inlägg igen så ser du kanske att jag inte är för en massa godisätande....
 
Sv: Lättprodukter

Om du syftar på min tråd så var det lite mer genomtänkt än så. Men man kan väl få det till vad man vill.. :smirk:

Det är väl klart att det var genomtänkt av dig! Men jag delar inte just din åsikt på DEN punkten. För jag tror itne det är tårtaätandet, godisätandet och läskdrickande som i sig är boven till feta människor. Jag tror det är till stor del människors lata liv som gör folk feta. För innan man kom på hur hemskt det är med alla kakor och sån t så åt ju folk det rätt ofta och feta barn var kanske itne lika vanligt på den tiden. Det är därför jag menar att en bit tårta och en kanelbulle itne är skadligt för ett barn som faktiskt rör på sig på ett vettigt sätt, att vräka i sig onyttigheter och sitta på rumpan alltid är ju en dålig kombination.
 
Sv: Lättprodukter

*KL*
Min faster som är dietist är rabiat emot alla lättprodukter av alla dess slag till barn.
Hon hävdar att riktigt smör, 3% mjölk och annat "vanligt" är det bästa för barnen.

Hon hävdar dessutom att fettet i lättprodukterna är så finspjälkade att kroppen inte har en chans att hitta dem innan de går in i våra system. Kroppen tar alltså upp fettet för att den inte ser det!
Äter man "riktigt" smör tex så hinner kroppen uppfatta att det är smör och behöver man inte fettet så kan kroppen göra sej av med det överflödiga. Samma sak med socker!

Det är inte de naturliga produkterna som är farliga, det är de syntetiska och de kroppen inte kan känna igen. Varför envisas vi med att äta syntetiska vitaminer (tablettform) tex, när det finns naturliga i frukt, grönsaker och annat vi äter??
 
Sv: Lättprodukter

Med "lätta" produkter så menar du väl inte lightprodukter? Något sådant hoppas jag verkligen inte finns på skolorna.

Vi har nu börjat få LIGHTPRODUKTER och inte bara lättprodukter :crazy:. Först beställde vi (via köksan) glass till en fest för ett syskonpar som skulle flytta till annan ort och byta förskola. Vi fick lättglass med sötningsmedel. På den nya mellanmålslistan står det att vi ska servera lättyoggi en av dagarna. Den lättyoggi som vi fått hem har 0,01% fett och innehåller sukralos istället för socker. Jag blir så trött. VARFÖR skulle det vara bra att servera denna yoghurt??? Gissa hur man känner sig när man matar 1- och 2-åringarna med den...
 
Sv: Lättprodukter

Vi har nu börjat få LIGHTPRODUKTER och inte bara lättprodukter :crazy:. Först beställde vi (via köksan) glass till en fest för ett syskonpar som skulle flytta till annan ort och byta förskola. Vi fick lättglass med sötningsmedel. På den nya mellanmålslistan står det att vi ska servera lättyoggi en av dagarna. Den lättyoggi som vi fått hem har 0,01% fett och innehåller sukralos istället för socker. Jag blir så trött. VARFÖR skulle det vara bra att servera denna yoghurt??? Gissa hur man känner sig när man matar 1- och 2-åringarna med den...
Anmäl till kostansvarig i kommunen. Små barn ska inte ha syntetiska sötningsmedel eftersom det inte finns några riktiga långtidsstudier på vilken effekt de har på människor :crazy:
 
Sv: Lättprodukter

Barn (upp till ca 7 år) skall inte äta lättprodukter enligt min mamma som är sjuksköterska. De behöver fett för att exempelvis hjärnan skall utvecklas.

Det har jag alltid fått höra också. Hemma har vi alltid fått "riktigt" fett i oss, och alla är smarta och ingen är fet.:angel:
 
Sv: Lättprodukter

Vi har nu börjat få LIGHTPRODUKTER och inte bara lättprodukter :crazy:. Först beställde vi (via köksan) glass till en fest för ett syskonpar som skulle flytta till annan ort och byta förskola. Vi fick lättglass med sötningsmedel. På den nya mellanmålslistan står det att vi ska servera lättyoggi en av dagarna. Den lättyoggi som vi fått hem har 0,01% fett och innehåller sukralos istället för socker. Jag blir så trött. VARFÖR skulle det vara bra att servera denna yoghurt??? Gissa hur man känner sig när man matar 1- och 2-åringarna med den...

Det måste finnas någon anledning till att man som gravid ska undvika lightprodukter och i så stor mån som möjligt låta bli allt med alternativa sötningsmedel. Aspartan skulle man undvika helt. Då ska nog inte barn heller ha i sig detta...
 
Sv: Lättprodukter

Jag skulle bli vansinnig eftersom att många av dessa "lätt" och "light" produkter innehåller sötningsmedel som aspartam och sukralos. Sötningsmedel är inte bra för någon, framför allt inte för barn.

Observera att aspartam (Det vanligaste sötningsmedlet, finns i t ex lightcola) är förbjudet i många länder och däribland Japan just på grund av att det är farligt och cancerframkallande.

Jag är inte speciellt hysterisk kring alla dessa cancervarningar som utfärdas gång på gång, men jag har en syster som arbetar som läkemedelskemist och hon har grundligt kunnat förklara för mig hur ämnen i dessa sötningsmedel negativt påverkar kroppen och våra celler.

Åter igen, jag skulle bli vansinnig. Socker är i sig inte bra för kroppen men är inte farligt i måttliga mängder. Sötningsmedel är mycket, mycket värre.

Jag har även hört att aspartan försämrar vår förmåga att känna empati, och ibland kan man undra om inte det stämmer... Det sägs även försämra hjärnans förmåga att fatta snabba beslut och att tänka logiskt. Detta är bara något jag hört och jag påstår inte att det ska vara vetenskapligt. (Några källor orkar jag inte leta efter.)
 
Sv: Lättprodukter

kan bara tala för mig själv men jag är övertygad om att mina ätstörningar i tonåren kom från att jag alltid var tvungen att äta upp all mat som mina föräldrar hade lagt upp på tallriken oavsett om jag tyckte om maten eller inte eller var mätt...

att tvinga i sig mat trots att man är mätt gör att man förstör kroppens hunger- och mättnadskänslor...
 
Sv: Lättprodukter

Nä fy attan säger jag bara :mad:

Plocka bort allt med mycket socker istället och låt/lär barnen att ta lite sylt till maten etc. istället för att införa det där. TUMMEN NED!
 
Sv: Lättprodukter

Varför inte? Vad är det som är farligt för ett barn i lätta, lättmjölk och lättfil?

Om föräldrarna väger upp med fet mat så gör det väl ingen skada? För får inte barn i sig för mycket fett som det är nu?

Jag har för mig, kanske är fel, att barn till 2 års ålder behöver extra fett i maten, men att de sedan inte behöver det.

Sedan funderar jag på VARFÖR en förskola känner att de behöver införa det. Är det kanske så att det finns så många, förlåt, feta barn på förskolan?

Jag är nog ganska ovetande då jag faktiskt har ica lättmargarin på mackor, köper både lättfil, mellanfil och vanlig fil beroende vad jag känenr för:confused:


Anser att barn inte ska äta lättprodukter! Felet ligger inte i maten om barn blir överviktiga utan i att det isf. äts saker som godis, läsk o.dyl. Sedan är ju fysiska aktiviteter viktiga.

Varför en förskola känner att dom måste införa något liknande är väl mest troligt för att haka på den pågående trenden.

Mina barn dricker fet mjölk direkt från tanken, med grädde och allt!

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lättprodukter

Lättmjölk är väl det enda jag inte skulle reagera på, om de får fortsätta äta 3% fil och bregott. Lätta och andra margariner används inte här hemma. Det finns en hel del skrivet om margarin på nätet och det är ingen positiv läsning.
Jag ser hellre att det dras ned på nyponsoppa och krämer. Sedan är jag inte rabiat med att barnen aldrig ska få något sockrigt, så länge det inte blir någon varjedagsvana är det o.k.
 
Sv: Lättprodukter

I sin iver att "lära" barn att ta lagom mycket har man på många ställen policyn att barnet ska äta upp allt som man lagt på sin tallrik. Genom att göra så låter man inte barnet med sin mättnadskänsla avgöra ifall denna har ätit färdigt, istället är det mängden mat på tallriken som ska påvisa detta.

Jag tycker naturligtvis inte att barn ska få skopa på lassvis, men att de lämnar en halvpotatis eller vad det nu må vara måste vara ok. Man ska inte sitta och tjata på dem att de ska äta upp det där sista lilla. Det blir fel. Låt dem äta sig mätta och lämna det de inte vill ha. Vi lever inte längre i ett samhälle där vi behöver spara och snåla på det sätt som egentligen är grunden till att man ska äta upp det man har på tallriken.
 
Sv: Lättprodukter

Barn (upp till ca 7 år) skall inte äta lättprodukter enligt min mamma som är sjuksköterska. De behöver fett för att exempelvis hjärnan skall utvecklas.

Det stämmer men med tanke på hur barn ser ut idag kan man snabbt förstå att de får helt åt :devil: fel kost hemmavid och på sin fritid.
Så barnomsorg och skola försöker minska problemen.

TS
Lättprodukter ser jag inga problem med däremot lightprodukter.
Lätta kan de också låta vara med tanke på att det inte är en sund produkt.
 
Sv: Lättprodukter

Nä fy attan säger jag bara :mad:

Plocka bort allt med mycket socker istället och låt/lär barnen att ta lite sylt till maten etc. istället för att införa det där. TUMMEN NED!

...det är mkt socker i sylt.
Det finns osötad sylt men den tror jag knappast att omsorg/skola kostar på sig.

Då slår jag istället ett slag för färsk frukt.
 
Sv: Lättprodukter

...det är mkt socker i sylt.
Det finns osötad sylt men den tror jag knappast att omsorg/skola kostar på sig.

Då slår jag istället ett slag för färsk frukt.

Och exakt vad är farlig med att det är mycket socker i sylten som man tar en liten klick av? Ja det är inte bra att överkonsumera socker, men är lite socker farligt? För i realiteten så blir det en liten sockermängd som barnen får i sig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 342
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 186
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp