Lättprodukter

Sv: Lättprodukter

I sin iver att "lära" barn att ta lagom mycket har man på många ställen policyn att barnet ska äta upp allt som man lagt på sin tallrik. Genom att göra så låter man inte barnet med sin mättnadskänsla avgöra ifall denna har ätit färdigt, istället är det mängden mat på tallriken som ska påvisa detta.

Jag tycker naturligtvis inte att barn ska få skopa på lassvis, men att de lämnar en halvpotatis eller vad det nu må vara måste vara ok. Man ska inte sitta och tjata på dem att de ska äta upp det där sista lilla. Det blir fel. Låt dem äta sig mätta och lämna det de inte vill ha. Vi lever inte längre i ett samhälle där vi behöver spara och snåla på det sätt som egentligen är grunden till att man ska äta upp det man har på tallriken.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Lättprodukter

Det är därför man ska lära sig att ta lite/lagom med sylt och inte sylt i stora lass och så byta ut det mot någon lättprodukt.

Att inte få en klick sylt/äppelmos till havregrynsgröten, till blodpuddingen etc. tycker jag är lite fånigt. Lär instället hur mycket som är brukligt att ta. "Mina" barn tar en klick och så frågar de: Är det här lagom? Och då tar de verkligen en liten lagom klick!

Varje gång föräldrarna säger att det är dubbelkalas till helgen så blir jag glad att vi inte serverar glass och sånt födelsedagarna utan fina frukfat!! De får se det räcker ändå :D
 
Sv: Lättprodukter

Har inte läst alla svar.
Barn behöver fett!!! Däremot är det bara bra att dra ner på "snabbt socker"
Jag skulle protestera om så små barn bara erbjuds "light"-produkter.
 
Sv: Lättprodukter

Och exakt vad är farlig med att det är mycket socker i sylten som man tar en liten klick av? Ja det är inte bra att överkonsumera socker, men är lite socker farligt? För i realiteten så blir det en liten sockermängd som barnen får i sig.

Många barn och ungdomar äter fel och får inte i sig tillräckliga mängder frukt och grönt.

jag anser att man i omsorg och skola ska erbjuda barn och ungdomar NYTTIGA alternativ så långt det går.
 
Sv: Lättprodukter

Många barn och ungdomar äter fel och får inte i sig tillräckliga mängder frukt och grönt.

jag anser att man i omsorg och skola ska erbjuda barn och ungdomar NYTTIGA alternativ så långt det går.

Hur många förskolor har du besökt? På våran förskola får barnen frukt ca 9 30, lunch strax efter elva de mindre och halv tolv de större, alltid någon grönsak till, vilket går åt! Men de får även sylt till sådan mat som det passar till, tex blodpudding, köttbullar osv Och ajg tycker att det är kanon! Det är inte någon slags motsats att äta grönsaker eller sylt, man kan äta både ock... Och jag kan bara tala för mig själv, men blodpudding utan lingonsylt, det måste vara fruktansvärt torrt... Och nej rivet äpple tycker jag inte passar till...
Sen får de även mellis på efm vilket varier från dag till dag, men det har jag ingen koll på då jag hämtar mina barn före det, hemma brukar de få en smörgås och frukt om de vill ha, när de kommer hem. Och ja de äter bra till kvälls maten oxå...
 
Sv: Lättprodukter

Hur många förskolor har du besökt? På våran förskola får barnen frukt ca 9 30, lunch strax efter elva de mindre och halv tolv de större, alltid någon grönsak till, vilket går åt! Men de får även sylt till sådan mat som det passar till, tex blodpudding, köttbullar osv Och ajg tycker att det är kanon! Det är inte någon slags motsats att äta grönsaker eller sylt, man kan äta både ock... Och jag kan bara tala för mig själv, men blodpudding utan lingonsylt, det måste vara fruktansvärt torrt... Och nej rivet äpple tycker jag inte passar till...
Sen får de även mellis på efm vilket varier från dag till dag, men det har jag ingen koll på då jag hämtar mina barn före det, hemma brukar de få en smörgås och frukt om de vill ha, när de kommer hem. Och ja de äter bra till kvälls maten oxå...

Nu är det tyvärr så att det kryllar av feta/mulliga/överviktiga barn och anledningen till det beror sannolikt inte på att de har de vanor som dina barn har i ditt hem och på er förskola.
 
Sv: Lättprodukter

Nu är det tyvärr så att det kryllar av feta/mulliga/överviktiga barn och anledningen till det beror sannolikt inte på att de har de vanor som dina barn har i ditt hem och på er förskola.

Allvarligt talat så spelar inte den där syltklicken någon som helst roll när det gäller överviktiga barn, de får helt enkelt fel kost hemifrån och rör sig för lite. Det finns ett överviktigt barn på förskolan, han gick ner i vikt när han började, och helt plötsligt så kunde han lära sig att gå... Där rörde han sig nämligen hela dagarna, fick frukt och grönsaker, men de tog inte bort sylten...

Folk stirrar sig blinda på socker, när den största boven är att man måste röra på sig, det spelar liksom ingen roll annars... Jovisst om man svälter sig, men på en normal diet går man inte ner särskilt mycket i vikt om man inte rör sig.

Många föräldrar verkar ha glömt bort den enkla men så billiga aktiviten, gå ut och upptäck din närhet... Det finns massor att göra runt knuten!
 
Sv: Lättprodukter

Fast klicken sylt representerar ändå något för mig. Att man äter pannkakor med sylt och inte sylt med pannkakor... Det handlar ju om matvanor.

Det finns barn som dränker in allt i ketchup och då undrar jag hur föräldrarna har tänkt. Ketchup är ett tillbehör och inte en huvuddel av måltiden.
 
Sv: Lättprodukter

jag anser att man i omsorg och skola ska erbjuda barn och ungdomar NYTTIGA alternativ så långt det går.

Jag håller med, självklart! Det serveras alltid frukt och grönsaker hos oss, t. ex.

Jag anser däremot inte att lightprodukter med sötningsmedel är nyttiga alternativ för små barn. I stället för att servera produkter med sötningsmedel och i princip inget fett, önskar jag att "min" förskola skulle satsa mer på kvalitetsmat lagad från grunden. Vi får nästan bara halvfabrikat i alla dess former. Det finns nästan ingenting som faktiskt tillverkas från grunden i vårt kök, inte ens såser. Alla såser vi får är pulversåser.

Nej, jag tycker att man gör det lite lätt för sig när man börjar servera lätt- och lightprodukter i en anda att man serverar "nyttig" mat...
 
Sv: Lättprodukter

Fast klicken sylt representerar ändå något för mig. Att man äter pannkakor med sylt och inte sylt med pannkakor... Det handlar ju om matvanor.

Det finns barn som dränker in allt i ketchup och då undrar jag hur föräldrarna har tänkt. Ketchup är ett tillbehör och inte en huvuddel av måltiden.

Fast jag svarade på NO1 som ansåg att de inte skulle få någon sylt alls för då skulle de bli överviktiga...
 
Sv: Lättprodukter

Fast jag svarade på NO1 som ansåg att de inte skulle få någon sylt alls för då skulle de bli överviktiga...


Jasså det anser jag?
Intressant.
Nu är du vänlig och citerar mig vart jag skrivit:
1. att barn inte ska få äta sylt.
2. att man blir överviktig av sylt.



Jag skriver att man bör använda frukt och grönt i större utsträckning än vad som görs idag.
Tex frukt ist för äppelmos och fruktsylt.
Använder man sylt kan man använda lättsockrade eller osockrade (dyrare) produkter istället för rena sockerbomber.

Det finns idag bättre alternativa produkter som inte är sockerbomber som uppfanns på 70-talet.
Dessutom har jag påpekat att klicken du tjatar om INTE är allas verklighet, precis som även Brandgul påpekar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättprodukter

Fast klicken sylt representerar ändå något för mig. Att man äter pannkakor med sylt och inte sylt med pannkakor... Det handlar ju om matvanor.

Det finns barn som dränker in allt i ketchup och då undrar jag hur föräldrarna har tänkt. Ketchup är ett tillbehör och inte en huvuddel av måltiden.

Ja, ketchuphysterin var ett bra exempel.
Att dränka mat i ketchup verkar vara en ovana hos många vuxna även.
 
Sv: Lättprodukter

...det är mkt socker i sylt.
Det finns osötad sylt men den tror jag knappast att omsorg/skola kostar på sig.

Då slår jag istället ett slag för färsk frukt.

Det var här vi började, att barnen skulle inte få sylt till maten, utan färsk frukt i stället... Vilket jag ansåg inte hade med varandra att göra, självklart frukt och självklart en syltklick till mat som "kräver" det.

Nu är det tyvärr så att det kryllar av feta/mulliga/överviktiga barn och anledningen till det beror sannolikt inte på att de har de vanor som dina barn har i ditt hem och på er förskola.

När jag då hade skrivit att jag ansåg att barnen på förskolan skulle få sylt till maten så fick jag detta till svar, alltså antog jag helt kallt att du menade att barn blir överviktiga av sylt, eftersom det var det du svarade på...

Och nej jag menar inte att de ska äta sylt med pannkaka, jag trodde att de flesta var vettiga nog att inse det, men jag ska bli tydligare... Barn ska få en klick sylt till pannkakan och frukt och grönsaker! Är jag tydlig nog eller är det något mer som jag är otydlig i?
Nej det kanske inte är allas verklighet, men jag tror knappast att det är förskolorna som är den stora boven, trots det är det förskolan som ska ta allt ansvar...
Brandgul skriver ju att de på förskolan menar en liten klick, men om barnen hemma får hälla över en hel syltburk, ja då spelar det liksom ingen roll om de får en liten syltklick på dagis eller frukt... Eller en hel ketchupflaska...
 
Senast ändrad:
Sv: Lättprodukter

Fast just pannkakor med sylt är ju värdelös mat. Det är mer att anse som efterrrätt vid sällsynta tillfällen tycker jag. Vad nyttigt innehåller det?

Mycket "vanlig" mat är precis lika dålig och det är synd att man ofta proppar i barnen tomma kolhydrater som bara gör dem stissiga utan att tillföra något.

Kan inte heller förstå hur man kan fortsätta rekommendera light-produkter till någon. Västvärlden är bombarderad med sånt och ändå blir vi bara fetare och fetare, borde det inte vara en väckarklocka om att det är något fel på rekommendationerna?
 
Sv: Lättprodukter

Fast just pannkakor med sylt är ju värdelös mat. Det är mer att anse som efterrrätt vid sällsynta tillfällen tycker jag. Vad nyttigt innehåller det?

?
Nej bara vanlig tunnpankaka gör ingen särskilt mätt, men som efterätt till soppa gör den sitt jobb. Hemma brukar vi göra fläskpannkaka,i långpanna i ugnen och då kan man blanda i lite mera fibrer oxå...
 
Sv: Lättprodukter

Delvis knapplån
De rena produkterna är oftast mycket smakrikare och man tar mindre.
Effekten av lighten blir +- 0 då man tar det dubbla för att kompensera smaken.
Lär barn mättnadskänsla av riktig mat och inte glutamat...

Och se till att dom rör på sig.
 
Sv: Lättprodukter

Vi är enade i sak, otydliga eller ej.


Det är givetvis inte statens ansvar att upprätthålla barn och ungdomars vikt och kost men föregå med gott exempel gällande kostlinje på förskolor/skolor känns helt rätt.


Jag hörde förresten häromdagen (radio) att kafeterior börjat stängas runt om på sveriges skolor alternativt enbart få erbjuda "sunda" smörgåsar, te, kaffe, juice, smoothies, youghurt och frukt.

Läsk, kondisbitar, glass, godis osv bannlyses!

DET är ju jättebra!
 
Senast ändrad:
Sv: Lättprodukter

Delvis knapplån
De rena produkterna är oftast mycket smakrikare och man tar mindre.
Effekten av lighten blir +- 0 då man tar det dubbla för att kompensera smaken.
Lär barn mättnadskänsla av riktig mat och inte glutamat...

Och se till att dom rör på sig.

Mmmm jag använder numer osötad lingonsylt till "lingonsylt"mat och nog smakar den så mkt mer än vanlig sötad lingonsylt.
För de som är sockerknarkare förstår jag dock att det i första smakupplevelsen kan vara ngt beskare och ingen höjdare men när man vant sig av med sockersuget så blir det förstahandsvalet, iaf för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 342
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 186
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp