Lättprodukter

Sv: Lättprodukter

Att skapa normer!!

Det är jätteviktigt! Det man ser och lär sig blir förhoppingsvis en vana för livet! Men det gäller också att vi är en endad front. Dvs. får man dränka maten hemma, så blir det nog det som blir normen... Men vi ska inte undergräva föräldrarnas arbete, för de som vill...

Jag tänker bara på en sådan sak som att jag säger godmorgon till barnen. Vad säger deras föräldrar? De säger: Vad säger man? Istället för att svara godmorgon tillbaka... Ungefär som att förespråka en matvana, men göra något annat själv...
 
Sv: Lättprodukter

Fast just pannkakor med sylt är ju värdelös mat. Det är mer att anse som efterrrätt vid sällsynta tillfällen tycker jag. Vad nyttigt innehåller det?

jag brukar ju göra mina pannkakor med extra ägg och sojamjöl för mer protein och även ha i både havregryn och vetegroddar för mer fibrer... och ibland har jag i fullkornsdinkelmjöl... så nog kan man få pannkakor lite mer matiga...

och som mat till "smalisar" som behöver mycket energi så tycker jag nog att även "vanliga" pannkakor fyller sin funktion bara man inte serverar det varje dag... för även om det finns överviktiga barn så tycker jag inte att man ska glömma bort de underviktiga barnen som behöver näringstät mat för att orka med - de finns de med!!
 
Senast ändrad:
Sv: Lättprodukter

Delvis kl och delvis svar överlag;

Ja det är bra om lyckas fylla pannkakorna med mer näringsinnehåll genom att tillsätta flera ägg och annat. Håller dock inte ett dugg med om att smalisar skulle må bra av vanliga pannkakor då dessa inte är näringstäta utan innehåller mest tom energi. Känner många smala barn som är aningens överaktiva och att då tillsätta pannkakor med sylt i deras kroppar gör dem inte precis lugnare.

Om barnet äter mycket av soppan och en pannkaka efter är det nog ok, men de flesta barn jag träffat gör precis tvärtom.....

Jag tror personligen att många överaktiva barn man ser runt omkring skulle må bra av att inte få sådan "mat".
 
Sv: Lättprodukter

Våra barns skola körde häromdagen med en schysst skollunch.
Spenatsoppa eller Nyponsoppa - undra vilket mina barn åt.....
 
Sv: Lättprodukter

Att skapa normer!!


Jag tänker bara på en sådan sak som att jag säger godmorgon till barnen. Vad säger deras föräldrar? De säger: Vad säger man? Istället för att svara godmorgon tillbaka... Ungefär som att förespråka en matvana, men göra något annat själv...

De tar nog förgivet att du säger god morgon i första hand till barnet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 342
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 186
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp