läsk å godis till 13månader??

M

milles mamma

e det bara jag som tycker att detta e fel?...

att ge en 13månadersläsk regelbundet,den f¨år oxå godis regelbundet. dom blev helt chokade av att inte vi gav vår son på 11mån godis och så....men jag tycker det e alldeles förtidigt vid 13mån. visst kan ibland har han fått smaka en liten bit kaka eller så men då e det en pytteliten bit ng mm typ. men ger ni era barn i ålder11-15mån läsk och godis regelbundet? vad tycker ni om att man gör det?
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

urs nej!

barn ska inte dricka dricka eller äta godis de räcker bram e banna å möjligtvis kanske saft!
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

ojdå la in detta inlägget på felforum,skulle lägga in det på föräldrar....
 
regelbundet? våra bekanta ger sin 13mån läsk och godis regelbundet och blev helt chokade av att vi inte ger vår 11månaders son godis el läsk,då jag tycker det e alldeles för tidigt...vad tycker ni om att ge ett barn på13mån läsk och godis regelbundet??
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Vad jag tycker? Att det borde behövas någon form av licens med tillhörande utbildning för att få skaffa barn...

Om jag får barn så tänker jag försöka hålla dem från godis, kakor och läsk så länge det bara går.
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

Saft innehåller lika mycket socker som läsk.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Vi började inte ge godis förrän vid två-tre års åldern o nu vid fem är det fortfarande inte helt regelbundet. Hon ska få lördagsgodis men vi kommer inte alltid ihåg det, inte hon heller även om hon blivit bättre på det.
Läsk ger vi inte heller, däremot bubbelvatten. Som även mamma älskar:D Men till påsk blir det påskmust o till jul julmust om det är regelbundet...
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Jag tycker inte att det är så farligt om de bara skulle ha smakat vid den åldern, det hade min son när han var runt året. Han hade fått smaka choklad, och läsk hade han säkert också smakat, men han fick det aldrig regelbundet. Aldrig att jag köpte det till honom, han bjöds när någon annan drack/åt.

Nu, när han är nästan två år, får han någon tablettask ibland, och läsk ger morfar, men hemma dricker han vatten eller mjölk.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa speciellt till så små barn, det är väl bra att vänta så länge man man innan de introduceras för massa onödigt socker.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Vad jag tycker? Att det borde behövas någon form av licens med tillhörande utbildning för att få skaffa barn...

Vi har aldrig fikabröd hemma. Aldrig heller godis eller läsk. Ändå älskar sonen allt av det:o

Eftersom han alltid fått smaka av andra så har han lärt sig att det är gott. Speciellt kakor. Fast jag håller mer på "tillåtet vid vissa tillfällen i måttliga mängder" än "totalförbjudet". Är vi bortbjudna får han äta kaka, eller på fik. Det är ju så sällan. Däremot dricker han nästan alltid vatten, förutom till måltiderna där han får mjölk. Har en väninna vars son alltid får saft, alltid om han är törstig hemma och alltid festis ute. Hon tycker "synd" om min son som får vatten, men för honom spelar det ingen roll. Han dricker så mycket han behöver för att han är törstig, inte bälgar i sig två halvlitersflarror bara för att det är gott :crazy:
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

Jag har svarat i den andra tråden, kanske fler kan göra det eftersom tråden är dubbelpostad :idea:
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Precis, det räcker mer än väl med de gånger som barnen blir bjudna och det inte går att stoppa.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Ställ fram ischoklad ;)

De har vi framme och idag kom sambons väldigt godismonster kusiner på 4 och 7 år. Tröck i sig ischoklad och tittade sen på sin pappa för det var ju inte alls gott!

Rasmus kommer få smaka godis och läsk när han vill det, men inte äta hela tiden. Står hellre då i 10 min och gör en god fruktsallad än plockar ihop en godispåse på 2 kg! Så mycket godare.

Sen kommer jag försöka att inte ha någon speciell "godisdag" då kommer han lära sig att den dagen äta lite mat och snabbt för att få äta sig mätt på godis istället.

Jag fick små tablettaskar när jag var liten, som jag bjöd alla på, och de finns ju sånna tablettaskar med russin i också :)

Det finns en hel del tjockisar på sambons sida och jag tänker gör allt för att Rasmus inte ska bli som dem.
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

Nu är jag inte mamma öht. Men min syster har gett sina barn smörgåsrån de gånger de varit ute om barnen har skrikit för mkt, för att hindra att övriga medmänniskor skriken (om de är på bussen eller ett fik vill säga)
De har fått smaka cola när de var runt 1½ år men inget helt glas, annars var det vatten och mjölk som gällde. (min systerdotter vill hellre ha mjölk framför läsk). Kakor med socker i har min systerdotter nu vid 2 års åldern fått.
Systersonen detsamma.

Tycker personligen inte att man ska introducera barnet vid sött så tidigt som dina vänner har gjort. Vad skulle hända den dagen som de bara vill ha godis och läsk?
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

ne inte smaka men 13månadern äter det regelbundet samt dricker läsk regelbundet ca 3-5g i veckan....
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Det tycker jag inte är okey. Det är ju inte sunt vare sig för barn eller vuxna.

Vi köper aldrig hem läsk, godis eller chips eftersom det inte är något vi konsumerar. Gör man det ofta lär sig ju barnen att det är något man äter/dricker till vardags. Bättre att äta sådant utanför vardagen, så det inte blir rutin.

Den bästa förebilden barnen kan få är ju föräldrarna, därför är det så viktigt att själv göra som man vill att barnen ska lära sig. T.ex. att enbart äta godis en dag i veckan, om man nu själv absolut måste ha godis.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Jag undrar dessutom varför barnet äter det? Är det en kompensation för något? För att slippa tjat, eller för att de själva äter/dricker det så ofta?

Jag kan ge min son en skål med nötter och russin hemma innan middagen, enbart för att kunna laga maten utan att han ska dra ner byxorna på mig hela tiden. Och det är ju för att det ska underlätta för mig.

Min väninna som jag skrev om, hon ger sin son festis bara för att han är tyst och lugn när han dricker. Han dricker och är tyst för att det är så gott. Men hur mår tänderna :crazy:
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

kl

Min tjej på snart 13 månader har aldrig ätit en godisbit, hon har fått några pepparkakor under december månad, åt lite glass på sin födelsedag, en lussekatt på julafton, och en lussekatt någon vecka tidigare. Sönerna för lite godis på lördagarna, dricker julmust till julmiddagarna och påskmust till påskmiddagen, annars ett halvt glas saft per dag max och resten vatten eller vatten och mjölk. Dottern får bara vatten eller ibland ersättning till middagarna utöver vällingen hon får på kvällen och när hon sover middag på dagen.

Jag förstår inte alls varför man ska ge sina barn så mycket godis och läsk. Dock är jag som bananen inte för ett totalförbud mot det. Det vinner ingen på i längden tror jag. Ett sunt förhållningssätt är viktigt och så vidare sunt tycker inte jag att det är när man inte ens kan unna sig något sött ibland.....
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Du bör ha i åtanke att alla inte gillar fruktsallad. Jag gillar inte frukt alls, så att säga att fruktsallad är lika gott stämmer inte på mig. Nu har jag tur som har två barn som älskar frukt, antar att de har ärvt den genen efter sin pappa!:D
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Som min son. Han tycker om frukt så länge han får den hel, ett helt äpple, en hel banan, apelsin i klyftor etc. Skivar jag det i mindre bitar och/eller blandar det så äter han inte, jag tror han ogillar när han inte får bestämma själv hur stora bitar som ska ätas. Så det stämmer på oss också, att fruktsallad inte alltid uppskattas.

Däremot älskar han köpt fruktsallad, den som är i sockerlag. Bitarna är mer lättuggade där, men den salladen är så himmelens söt så den ges bara om han är sjuk, och i övrigt äter väldigt dåligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp