läsk å godis till 13månader??

Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

att ge en 13månadersläsk regelbundet,den f¨år oxå godis regelbundet. dom blev helt chokade av att inte vi gav vår son på 11mån godis och så....men jag tycker det e alldeles förtidigt vid 13mån. visst kan ibland har han fått smaka en liten bit kaka eller så men då e det en pytteliten bit ng mm typ. men ger ni era barn i ålder11-15mån läsk och godis regelbundet? vad tycker ni om att man gör det?

Jag är en väldigt dålig mamma när det gäller detta!! Måste försvara min syn på detta väldigt ofta.

Svärmor tycker det är väldigt orättvist att hon inte får ta med sig kakor och godis till våra barn. Hon vill ju ge dem något gott! Men ge dem frukt då, tycker jag. Men det är ju inte så gott, tycker hon. Men det vet ju inte mina barn, som ÄLSKAR frukt, säger jag. Men det är ju för att de inte vet hur godis smakar, säger hon. :crazy::mad:

Barnen har en kusin som fick godis redan innan hon var 1 år. Tror det första ordet hon sa var kaka. Hennes mamma uttryckte för ett tag sedan sin frustration över att ett jämnårigt barn (2 år) kunde tugga tuggummi men inte hennes dotter.

Ett annat barn i släkten drack som 1-åring inget annat än coca cola. Totalvägrade all annan dricka.

I julas när vi var hos svärföräldrarna fick våra barn en och annan pepparkaka och de delade på en chokladbit. Ändå kunde de inte förstå varför våra barn ALDRIG fick något gott att äta. Rättså frustrerande är det!

Våra barn kommer att få både godis och läsk, så småningom. Men att introducera det tidigt förstår jag inte riktigt. Idag blir de helt lyriska när man säger ordet russin eller vindruva eller apelsin eller banan och jag tycker det är underbart!

Var sak har sin tid. De kommer att kunna dricka läsk och äta godis i så många år ändå, varför då börja ge det så tidigt?

/Timsetim
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

-kl-
Jag tycker man ska vänta så länge man kan med sötsaker, men vet av erfarenhet att det är väldigt enkelt med första barnet, svårare med andra och omöjligt med fjärde!
Sen var det mycket enklare att säga till min egen mamma att ta med vindruvor t ex istället för den då så obligatoriska tablettasken. Svärmor var värre. Hos farmor fick man sitta mitt på köksbordet och äta ur sockerskålen:eek:
Men vi har rett ut den saken också, och i övrigt är farmor en väldigt bra farmor!
Men barn är olika också. Ena tösen väljer vindruvor framför godis, andra tösen älskar godis, grabben älskar chips...
Jaja, det har blivit folk av dem också, trots många snedsteg:angel:
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

Ja, det är därför den smakar sött. Hört talas om fruktsocker?

Jag menade mer att man behöver inte ge godis för att ge barnet socker. Var ju nån som påstog att barnet måste ha socker då och då. Behöver ju inte ges i godisform då om man nu tkr det.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Aha, du menade så.

And now over to something completely different:

Alltså dessa släktingar som ska "unna" barnen godis och tycker synd om dem för att de inte får smaka - var ÄR det för människor egentligen? Varför resonerar de som de gör? De måste ju ha sprungit massor med gånger på barntandvården med sina egna ungar när de var små - de KAN väl inte ha missat 60- och 70-talens propaganda, de måste väl ändå ha hört talas om Karius och Baktus?

Det känns omöjligt att någon vuxen inte fattar att det är onyttigt med socker, så hjälp mig att förstå varför de mot föräldrarnas önskan stoppar i barnen onyttigheter. Stoppar de t ex i barnbarnen mer godis än vad ni eller era partners fick som små? Kompenserar de för sin egen torftiga barndom? Maskerar de sina egna dåliga matvanor? Försöker de köpa kärlek? Eller ska de leva upp till den stereotypa "bullmormorn"? Vad tror ni?
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Det är samma människor som tycker synd om sina hundar som inte får bli "mammor" eller "pappor".

Samma människor som inte fattar att deras barn springer runt och skjuter raketer PÅ andra människor och bilar.

Samma människor som säger - Mitt barn skulle ALLLDRIIIIG mobba någon.

Samma människor som rökar ett paket cigaretter om dagen och sen klagar på den dyra maten.

Känns som det har att göra med avsaknad av fantasi, empati och allmänbildning.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Det är samma människor som tycker synd om sina hundar som inte får bli "mammor" eller "pappor".

Samma människor som inte fattar att deras barn springer runt och skjuter raketer PÅ andra människor och bilar.

Samma människor som säger - Mitt barn skulle ALLLDRIIIIG mobba någon.

Samma människor som rökar ett paket cigaretter om dagen och sen klagar på den dyra maten.

Känns som det har att göra med avsaknad av fantasi, empati och allmänbildning.


:bow: håller med.
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

Jag är en väldigt dålig mamma när det gäller detta!! Måste försvara min syn på detta väldigt ofta.

Svärmor tycker det är väldigt orättvist att hon inte får ta med sig kakor och godis till våra barn. Hon vill ju ge dem något gott! Men ge dem frukt då, tycker jag. Men det är ju inte så gott, tycker hon. Men det vet ju inte mina barn, som ÄLSKAR frukt, säger jag. Men det är ju för att de inte vet hur godis smakar, säger hon. :crazy::mad:

Barnen har en kusin som fick godis redan innan hon var 1 år. Tror det första ordet hon sa var kaka. Hennes mamma uttryckte för ett tag sedan sin frustration över att ett jämnårigt barn (2 år) kunde tugga tuggummi men inte hennes dotter.

Ett annat barn i släkten drack som 1-åring inget annat än coca cola. Totalvägrade all annan dricka.

I julas när vi var hos svärföräldrarna fick våra barn en och annan pepparkaka och de delade på en chokladbit. Ändå kunde de inte förstå varför våra barn ALDRIG fick något gott att äta. Rättså frustrerande är det!

Våra barn kommer att få både godis och läsk, så småningom. Men att introducera det tidigt förstår jag inte riktigt. Idag blir de helt lyriska när man säger ordet russin eller vindruva eller apelsin eller banan och jag tycker det är underbart!

Var sak har sin tid. De kommer att kunna dricka läsk och äta godis i så många år ändå, varför då börja ge det så tidigt?

/Timsetim

Man ska komma ihåg att russin är en stor skurk mot tänderna med.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Men hur ska man göra i dom familjerna där barnen tex är i åldrarna 1-14 år?
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Typ som i våran då. :) Just nu är de 4, 14 och 17. Inte alls svårt att förklara för de stora att visar de den lilla sitt godis så måste de också dela med sig, lika mycket till alla. Fort var allt godis försvunnet. :D

Har sagt det redan, men mitt bästa tips är att göra samma ransonerande med nyttiga saker också, typ morötter. Om dottern fick välja mellan en mandarin och en klubba, tror jag hon skulle ta mandarinen. För den är lika mycket åtråvärd, och faktiskt även godare. :d
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Hoss dom så gömmer man godis under sängen. (så som påskharen gör) Sedan så får dom äta det under täcket.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Kan tänka mig att det prasslar och snaskas bakom stängda dörrar hos er va?:rofl:
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Akt 1
Sen kväll
Luff o maken tittar på tv och äter lördagsgodis.
Barn kommer inramlande efter att varit på nattkissning.
Sniffar i luften -Vad är det som luktar?!?
-Luhktaor? Luff försöker förtvivlat svara utan att godisen som hon gömt under tungan ramlar ut (godisskålen gömdes under soffan när barnet närmade sig tvrummet).
Nu mycket misstänksamt barn lutar sig framåt...
-Äter ni GODIS ?!? Vad har du i munnen mamma? Får jag lukta???

Barn kryper upp i knäet o sniffar ljudligt i ansiktet.

-Schluta nu, SVÄLJ - sluta försöka lukta på min mun - gå o lägg dig, det är bara sånt som du inte tycker om.
-Nähä för det luktar GOTT...

RIDÅ
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Akt 1
Sen kväll
Luff o maken tittar på tv och äter lördagsgodis.
Barn kommer inramlande efter att varit på nattkissning.
Sniffar i luften -Vad är det som luktar?!?
-Luhktaor? Luff försöker förtvivlat svara utan att godisen som hon gömt under tungan ramlar ut (godisskålen gömdes under soffan när barnet närmade sig tvrummet).
Nu mycket misstänksamt barn lutar sig framåt...
-Äter ni GODIS ?!? Vad har du i munnen mamma? Får jag lukta???

Barn kryper upp i knäet o sniffar ljudligt i ansiktet.

-Schluta nu, SVÄLJ - sluta försöka lukta på min mun - gå o lägg dig, det är bara sånt som du inte tycker om.
-Nähä för det luktar GOTT...

RIDÅ
Ärlighet vara längst. :rofl::rofl:
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

:eek: Det är alldeles för tidigt! :eek:
Tror också på att man ska hålla små barnen så mycket som möjligt borta från godis, läsk och glass. Säkert inte lätt om de vuxna äter ofta, men det går ju att försöka. :p :smirk:
Däremot tror jag på att de kan få smaka lite vid något enstaka tillfälle som en fest eller liknande. :cool:
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

*ställer mig upp för ett nackskott*

Mina barn äter godis.
Den minsta är 18 månader...

Hans favvo är Zoo!:love:

Självklart ska man tänka på vad man ger sina barn -OCH sig själv!
Men här borstar vi tänderna 2-3 ggr per dag!
Har inget löst socker.
Äter aldrig kalaspuffar eller cornflakes osv.

Allt ska ju ske med måtta givetvis!
Men det gäller allt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp