läsk å godis till 13månader??

Sv: läsk å godis till 13månader??

Det är inte präktighet - det är läskunnighet och allmänbildning som tillsammans bildar sunt förnuft.

Små barn behöver inte och ska inte äta godis.

Du skriver med måtta och smaka - då antar jag att du inte serverar läsk till varje måltid och låter barnen käka en tablettask om dagen.

Fast det jag vänder mig emot är att det helt plötsligt blivit så att föräldrar ska ha en guldstjärna för att man serverar kruskakli & morotsstavar. Allt går att äta med måtta.
Du skriver behöver..nej givetvis behöver ingen godis. Godis äter man för att det är gott. Godis ätet med måtta gör ingen skada.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Svara gärna då vad du anser vara med måtta. För det är avgörande i frågan.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

För mig är sprutorna det värsta - en stor anledning till att jag tagit tag i min vikt - jag har i åratal försökt lära mig ge sprutor och det fixar jag icke.
Det är ju en belastning när man jobbar med djur att inte kunna.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Känner samma sak. Min son smakade något sött första gången på ettårsdagen (tårta)

Sedan får han en klubba varannan vecka och ev någon sån där minipåse med gelebjörnar. Varannan helg är han hos pappa. Glass och läsk går också ner någon gång (han år 2,5 nu)

Känns lite som att det likaväl kan bli en ond cirkel att göra sötsaker till något helt tabulagt och livsfarligt.

Har själv varit uppväxt med lördagsgodis samt saft ibland till maten och har fter det knappt vart sugen på godis efter det. Däremot kompisarna som nästan aldrig fått smaka något sött har nästan förätit sig varje dag på godis när de flyttade hemifrån och ingen kollade deras matinköp längre.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Svara gärna då vad du anser vara med måtta. För det är avgörande i frågan.

Godis 1-2ggr i vecka..ibland äter vi godis på en onsdag.. ibland en lördag... Max 1 lördagsgodispåse (typ Tom & Jerry) inte 1kg smågodis.
Läsk 1-2ggr/v max 3 glas läsk per barn...
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

att ge en 13månadersläsk regelbundet,den f¨år oxå godis regelbundet. dom blev helt chokade av att inte vi gav vår son på 11mån godis och så....men jag tycker det e alldeles förtidigt vid 13mån. visst kan ibland har han fått smaka en liten bit kaka eller så men då e det en pytteliten bit ng mm typ. men ger ni era barn i ålder11-15mån läsk och godis regelbundet? vad tycker ni om att man gör det?

Regelbundet är det såklart inte alls bra. Men man får heller inte glömma att även barn behöver socker då och då.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Jag förstår inte varför man ger någon så liten godis som alltså inte ber om det självmant... Det är HELT sjukt i mina öron. Varför?

Är man dum på riktigt då eller? "Här det ÄR gott, det är jättenyttigt... du kan inte få sånt som diabetes i framtiden o fetma osv.".

Eller hur resonerar man..?
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Men då kan du räkna dig till en av dom präktiga.

Inse att det finns föräldrar som serverar läsk till varje mål. Sötad yoghurt m coco puffs till frukost och pan pizza till kvällsmat.

Ungar i mellanstadieålder som har pengar med sig varje dag till skolan och köper godis i affären - skolmaten är ju så äcklig (föräldrarna skulle kanske skicka med ett smörgåspaket istället för en tjuga).
OFTA.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Håller med, man ska akta sig för att göra en sak av godis och liknande, få det till något åtråvärt i barnens ögon. Det blir lätt så när de inte får när de vill, utan bara vid vissa tillfällen. Det bästa man kan göra är nog att avdramatisera och helt enkelt förklara att det inte är nyttigt, "tänderna går sönder", "tandläkaren har sagt...". Det fungerar faktiskt utmärkt på vår 4åring, hon köper det. Och faktum är att hon blir (nästan) lika glad över att knapra på en morot. Jag har försökt att behandla grönsaker och frukt på samma sätt som godis, inte truga utan istället hålla dem borta litegrann... det har fungerat. :D

Några vänner till oss har medvetet alltid haft godis framme - :eek: - bara för att barnen inte ska bry sig. Och tro det eller ej, men det har fungerat!!? Vet inte om det är gener (nej, det kan det inte vara..) eller om det verkligen fungerar. Men där står skålarna orörda. Förutom när de får besök av andra barn då... Hade iallafall inte nerverna att prova själv när dottern var liten, och det hade iallafall inte fungerat eftersom sambons killar, 14 o 17 år, är totalt godisberoende och sniffar upp en godis på tio meters håll... skålarna hade liks alltid stått tomma.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Med min ena son hade det nog funkat - han kan spara godis.
Lillebror däremot har en sockerradar - alla födoämnen som innehåller socker får honom att nobba allt annat.
Och vi har inte uppfostrat dom olika - däremot är min man en sockerråtta medans jag är mer inne på fett o salt.

Det är nog mycket gener inblandat tror jag - så man får kombinera med goda vanor.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Jag är långt ifrån präktig. Jag har alltid fått äta vad jag vill, när jag vill det. Mina föräldrar hade inga sunda matvanor, det har dom fört över på mig.

Jag kommer inte att föra över de vanorna till min son, för de kommer inte att finnas.

Har till och med fått min sambo att äta nyttigare och det var inte det lättaste. Fast på helgerna unnar vi oss extra.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Detta är mitt första inlägg här på Buke...hehe *nervös*

Min dotter har nyss fyllt 2 år och hon har aldrig fått läsk, tycker att det inte finns någon andledning till det men hon brukar få på lördagar 3 gröna grodor som jag klipper i små bitar...det gillar hon men BARA på lördagar.

Hon brukar få Nestle Päron/Äpple juice på helgerna ibland, tycker de är bra...osockrad.

Hon dricker mest vatten och mjölk.

Sen när hon vill ha något "gottis" som hon säger, så vill hon ha banan...hehe...så frukt och sånt får hon äta så mycket hon vill eller iaf nästan:angel:
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

Jag tycker inte det är nån mening med att ge en så liten godis mm. Dom vet ändå inte vad dom går miste om. Sen kan jag tänka mig att det är lättare med första barnet. Vårt mål är såklart att hålla sonen borta från allt sånt så länge det går. Men inser att det kommer tillfällen då och då där han får några små smakbitar.

Vår son på 15 månader har smakat några pepparkakor, en halv lussekatt, glass vid speciella tillfällen. Han har aldrig smakat nåt annat än mjölk och vatten som dricka. Vi försöker äta nyttigt men skulle han bli jättesugen om jag äter nåt onyttigt går det än så länge ganska bra att ge han nåt annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp