läsk å godis till 13månader??

Sv: läsk å godis till 13månader??

Det kommer dröja länge än innan min son får smaka.

Vill inte att han blir lika läskberoende som mig och min sambo.

Vi kommer inte att dricka läsk eller äta sånt framför ögonen på Loke, för då vill ju han med ha.
Är det däremot kalas eller liknande så kan han ju få lite, men absolut inte regelbundet som 3-5 ggr i veckan!
Ungen är bara ett år gammal.
Dom ska inte äta och dricka sånt regelbundet. Det är inte sunt.
Skäms på föräldrarna!:mad:
Ett sådant litet barn förstår ju inte att det är onyttigt.
Jag vill att min son ska få en så sund inställning till mat och dryck som möjligt eftersom vi inte har det.
Men vi håller på att ändra våra vanor. Köper inte alls lika mycket längre.
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

Tycker det är på tok för tidigt och det tycker både BVC och tandläkaren också efter vad jag fått information av dem om. Vår son är 2 och har knappt ätit godis. Han fick godis som dekoration på sin 2-årstårta och när han delade ut chokladbitar ur chokladaskar nu i jul till oss vuxna så frågade hans pappa (till min förtret) om han själv ville smaka en bit. Ja, det ville han och snabbt slank den i munnen.

Läsk tror jag aldrig han har smakat men "bubbelvatten" dvs kolsyrat vatten som han inte gillar så han vill inte ens smaka läsk. Saft ges sällan, hellre juice men däremot festis ibland men oftast osockrade. Däremot är vi lite generösa med kakor och glass, speciellt kakor nu i jltid men som vardagskex föredras riskakor.
 
Sv: e det bara jag som tycker att detta e fel?...

Jag och sambon har sagt att vi inte skall introducera godis till Saga. Hon får lära sig att äta naturligsocker som tex frukt.

Jag själv är en godisgris och hoppas att tack vare Saga så kommer godiset försvinna ur mitt liv.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Vet fler som gör så och det är nog bara för att de vill "unna" barnet godis tror jag. Och för att underlätta för sig själva.. Min kompis har en dotter som är 15 mån som redan kommer och tar sin mamma i handen, leder ut henne i köket och pekar på skåpet där godiset finns..!! Socker är en stark drog...

Jag dömer ingen, men jag kommer själv inte att ge vårt barn godis så tidigt. Och har folk glömt bort det här med lördagsgodis?? En gång i veckan kan väl barnen (och även föräldrarna..!) få nåt extra gott. Men som ni andra säger, det kan ju lika gärna innebära frukt!
Man får ju tänka på vilka "ät-mönster" (eller monster..;)) man skapar.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Du bör ha i åtanke att alla inte gillar fruktsallad. Jag gillar inte frukt alls, så att säga att fruktsallad är lika gott stämmer inte på mig. Nu har jag tur som har två barn som älskar frukt, antar att de har ärvt den genen efter sin pappa!:D

Jag avskydde också frukt, och åt aldrig sallad eller fisk, sen ble jag gravid och då åt jag massa frukt och sallad men blev illamående av bara tanken på fisk men nu är det JÄTTE gott helt plötsligt :D

Jag har hellre en fruktskål framme hela tiden än en godisskål, så får jag hoppas att han gillar frukt och hellre tar lite fruktsallad, kanske med lite glass, än en påse chips med dipp!
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Sen ska vi inte glömma bort traditionen vi har med mat och ätande. Inte bara stirra oss blinda på VAD vi äter utan ATT vi äter. Ska det vara mysigt och ska man umgås så ska det ätas. Ska det firas så ska det ätas osv. Det är få saker vi gör som är trevliga som inte innefattar ätande. Detta är ju något som vi alltså rent kulturellt lär oss tidigt. Man kanske kan umgås och mysa utan en skål med chips, även om det bara är en gång i veckan..?
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Kanske lite tidigt... men det beror ju på vad man som förälder äter. Själv äter jag mycket godis och givetvis vill ju då sonen smaka. Han är nu 19 mån men äter ofta godis och dricker läsk, för att vi som föräldrar gör det. Kanske inte den bästa förebilden för ett barn men så är det och jag tänker inte ändra på mitt beteende.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Man kan absolut äta godis själv och inte låta barnet få något - tänk er samma resonemang om det är öl - inget svårt att neka barnet där eller hur?
Små barn ska inte OCH behöver inte äta socker i form av läsk, kakor o godis. Diabetes bland barn ökar - tänk på det nästa gång godiset ska fram.
Tänk sprutor flera gånger dagligen...
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Att ge så små barn godis är ju ganska konstigt med tanke på alla ämnen de innehåller:crazy:

Mina barn åt inget godis då inte heller drack de något som var kolsyrat det var äckligt:D

När min minsta var 18 månader och min största var drygt tre så jobbade jag i en godis butik, visst hände det att de fick godis någon gång i månaden men för deras del var det lika kul med russin i liten ask;)

jag har aldrig förbjudit godis eller kakor och jag har haft godisskål framme utan att den har blivit länsad, än idag tar de hellre frukt och dricker vatten.

Nu äter de ju godis när de själva vill 15 och 17 år gammla men det händer inte ens en gång i veckan.

Försökte ett tag med myskvällar på fredagar varannan vecka när de inte skulle till sin pappa på helgen men oftast så blev godiset stående på bordet eftersom vi alla var mätta efter en god middag:rofl: favorit fredags middagen var för dem länge rödspetta och remoladsås.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Man kan absolut äta godis själv och inte låta barnet få något - tänk er samma resonemang om det är öl - inget svårt att neka barnet där eller hur?
Små barn ska inte OCH behöver inte äta socker i form av läsk, kakor o godis. Diabetes bland barn ökar - tänk på det nästa gång godiset ska fram.
Tänk sprutor flera gånger dagligen...

Min sambo har diabetes, han avskyr det.

Det är inte kul. Tycker verkligen att sassi gör fel. Hon lever antagligen inte med diabetes.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Kanske lite tidigt... men det beror ju på vad man som förälder äter. Själv äter jag mycket godis och givetvis vill ju då sonen smaka. Han är nu 19 mån men äter ofta godis och dricker läsk, för att vi som föräldrar gör det. Kanske inte den bästa förebilden för ett barn men så är det och jag tänker inte ändra på mitt beteende.

Jag är inte den bästa förebilden för mina barn då jag dricker läsk och de inte får. MEN det är något som de accepterar, de klagar aldrig och det händer bara några få gånger om året de smakar "i smyg" av mitt glas. Att man själv dricker läsk eller äter godis är väl sitt eget problem, men att ge barnet det tycker jag inte är rätt.

Godis äter jag inte så mycket och det inträffar när de sover, chips äter jag nästan aldrig och skulle jag göra det inträffar det när de sover och så kan jag spara lite till dem att få som belöning när de gjort något riktigt bra eller till lördagsgodiset.

När jag var hos tandis med dottern, nyss blivit 1 år pratade vi om just läsk. Hon var nog tandhygienist förresten. I vilket fall som helst sa hon att läsk, speciellt då coca cola, är frätande, och det blir allt vanligare med barn och tonåringar med skadad emalj. Jag har trott att emaljen på tänderna återbildas men så är det inte, är emaljen borta så är den.... Något jag tror man bör ha i åtanke när man ger sina barn läsk. Hon sa även att det där halva glaset saft jag ger mina barn är lite mycket per dag.... Sedan dess blir det ännu mer utspädd saft samt inte lika ofta, tack och lov att mina barn förstår när jag förklarar varför och inte bråkar om det.

Min tandläkare talade också om för mig att efter man druckit något surt eller frätande, tex juice eller läsk så ska man vänta ca 30 minuter innan man borstar tänderna. Man ska inte skölja munnen efter tandborstning och sköljer man tänderna med fluor så ska man göra det ytterligare 30 minuter efter tandborstning.

Det är vad en tandis sagt till, mig och tandhygienisten ( visserligen samma mottagning) sa samma. Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra ifall de har rätt eller fel, men jag är supernoga med att vänta de här 30 minuterna alltid, för det kan ju knappast vara negativt i alla fall.

Min systers tandläkare, inte alls på samma ställe som de jag pratat med, sa till henne att max 33 cl läsk är ok per dag, annars tar tänderna skada. Jag ligger visst över den gränsen:angel:
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Min kompis har en dotter som är 15 mån som redan kommer och tar sin mamma i handen, leder ut henne i köket och pekar på skåpet där godiset finns..!! Socker är en stark drog...

Fast det där har inte bara med sockret att göra. Sedan min son lärde sig går han han gjort likadant. För hen vet att i skafferiet har vi russin, kex och nötter som han älskar.

Hos farmor har han alltid pinnat direkt fram till kakburken, ibland får han och ibland är de "slut".
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Jag tycker du gör helt fel. Varför tror du BVC och tandläkare avråder från godis och läsk till barn? För att det ryktas om barnfetma och dåliga tänder.

Att själv äta sådant skräp är ju upp till var och en, men att dessutom vara så urbota dum att ge sitt barn lika ofta är helt ofattbart.

men så är det och jag tänker inte ändra på mitt beteende

Det är för mig dåligt föräldraskap.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Det är taskigt mot barnet att inte ändra på det beteendet.
Klart ett barn som gillar godis och läsk inte tackar nej. Det är föräldrarnas ansvar.
Jag äter själv mycket godis. Men jag vill inte ge mina barn det så ofta.
Har själv alltid haft dåliga tänder med massa hål.
Mina föräldrar lät mig äta godis och glass ofta som liten.
Jag ser till att äta godis när jag är i skolan, eller på kvällen när de sover.
Aldrig inför barnen om det inte är lördag.
Läsk dricker vi ibland på lördagar. Men för det mesta blir det vatten eller mjölk. Saft har vi bara hemma om det är kalas.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

*KL*

Fast jag tycker att det lätt blir löjligt när sockerdiskussionen kommer upp. En massa mammor som försöker slå varandra i präktighet.. "härhemma dricker vi bara vatten & äter rågbröd minsann"..

Här äter vi godis & dricker läsk..med måtta. Mina barn har f¨ått smaka från attde är stora nog att vilja ungefär.
Jag har normalviktiga barn utan hål i tänderna som dessutom tycker att godis är så där lagom spännande...
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Det är inte präktighet - det är läskunnighet och allmänbildning som tillsammans bildar sunt förnuft.

Små barn behöver inte och ska inte äta godis.

Du skriver med måtta och smaka - då antar jag att du inte serverar läsk till varje måltid och låter barnen käka en tablettask om dagen.
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Tänk sprutor flera gånger dagligen...
Sprutor vänjer man sig vid! Men tänk att inte kunna äta vad som normalt bjuds på en helt vanlig tillställning. Tänk att bli blind i tidig ålder pga att man har diabetes. Tänk att ha sår som aldrig läker för att man har en välfärdsjuksom ens föräldrar kunde ha stoppat om de varit tillräckligt smarta för att göra det.

Fy, för er föräldrar som ger era småttingar godis! Inser ni inte vilka skador det kan ge?
 
Sv: läsk å godis till 13månader??

Präktighet?

Det där är bara en ursäkt för att du själv vet att det du ger inte är bra för ditt barn.

Man kan ha sunt förnuft utan att vara präktig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp