Lära upp person på jobbet.

Tydliga listor över när vissa moment/områden ska städas är otroligt viktigt! Typ såhär (förenklat) Visa bifogad fil 147666

Inte en massa muntligt "det här behöver du inte ta varje gång/det är inte så noga/jag brukar göra xxx men egentligen är det yyy" 🤦🏼‍♀️
Lär in hur viktigt det är att fylla på material, var det finns att hämta, gärna en kommentar om var det brukar gå åt extra mycket muggar eller var det kan vara mindre åtgång till exempel.
Liknande med tider också tänker jag.
Vad som är bekvämast att ta när (beroende på vad folk och fä i huset gör) respektive vad som måste eller inte kan göras under vissa tidsintervall

Diskmaskinen där och där ska köras tre gånger per dag. Den första är full tid X och måsta vara klar tid Y.
Golvet i entrèn ska göras före öppningen klockan ditten. På platsen datten är det alltid tunnare med folk på eftermiddagen så lättare ta toaletterna där då.
 
Jag jobbar med städ och brukar få höra av vikarier att mitt område är så bra att städa. Dels har jag schema för vad som ska städas för varje dag och där jag även skrivit lämplig tid att göra det, står ingen tid så kan man göra det när som helst under dagen.

Jag har även skrivit på dörrkarmar vilken dag det ska städas och så har jag skrivit dit en färg, typ vit rosa gul, det är vilken nyckel som ska användas, så man inte behöver prova knippans alla nycklar innan man kommer in 😁 (jag har olika färger på mina nycklar) Så det kan stå högst upp på dörrkarmen "torsdag vit"
 
Det viktigaste tycker jag är att man har en utsedd huvudansvarig/mentor. Förutom att mentorn tar hand om den första veckan av "du ska dit då och hit senare", "det här är A, hen gör B" och "om X, gör Y", så tycker jag att den nästan ännu viktigare biten kommer veckorna därpå när den nya förväntas göra själv och ofelbart hittar frågor ingen annan visste fanns. Där tycker jag ofta att det finns en trygghet både för nykomlingen och för arbetslaget att ha kvar en utsedd person som nykomlingen kan vända sig till.

Vi har en mentorsmodell som sträcker sig över sex månader där nyanställda har schemalagda handledningstider med en utsedd mentor. En helt nyexad kollega kan ha veckovisa möten i ett par-tre månader, medan mötena glesas ut fortare med en mer erfaren kollega.

Detta! Så gjorde vi när jag började på mitt nuvarande jobb, och det var så skönt som ny och grön (jag kom direkt från skolbänken då) att ha en person som jag visste att jag skulle gå till, att det ingick i hennes jobb att ta hand om mig och svara på mina frågor. Vi var fler som började samtidigt som jag, och det var därför hon fick den arbetsuppgiften, för att det var flera nya. Det finns, och har funnits, andra personer på mitt jobb som blir stressade/sura/fräser ifrån om man frågar dem om hjälp, och med tiden har jag lärt mig att det i alla fall i något fall är så personen fungerar och att hen inte menar illa, men när man är helt ny och har tagit mod till sig för att fråga och blir avsnäst om att personen inte har tid blir man rätt spak. Så då var det jätteskönt att ha mentorn och bara behöva belasta de andra med specifika frågor som mentorn inte kunde svara på.

Jag bytte avdelning en gång inom samma arbetsplats, och det var stor skillnad. Den personen som skulle visa mig då hastade igenom allting, blev sur om jag hade frågor när det gått typ en vecka och sa aldrig till om luncher/fikapauser. Då var jag ändå inte ny på den arbetsplatsen, utan bara på den avdelningen. Jag har tänkt många gånger att jag är så glad att det inte var mitt första möte med arbetsplatsen, för då hade jag aldrig blivit kvar så länge som jag varit. Det har jag också sagt både till tjejen som var min mentor när jag började första gången och min dåvarande chef som initierade det, att det var guld!
 
Det viktigaste tycker jag är att man har en utsedd huvudansvarig/mentor. Förutom att mentorn tar hand om den första veckan av "du ska dit då och hit senare", "det här är A, hen gör B" och "om X, gör Y", så tycker jag att den nästan ännu viktigare biten kommer veckorna därpå när den nya förväntas göra själv och ofelbart hittar frågor ingen annan visste fanns. Där tycker jag ofta att det finns en trygghet både för nykomlingen och för arbetslaget att ha kvar en utsedd person som nykomlingen kan vända sig till.

Vi har en mentorsmodell som sträcker sig över sex månader där nyanställda har schemalagda handledningstider med en utsedd mentor. En helt nyexad kollega kan ha veckovisa möten i ett par-tre månader, medan mötena glesas ut fortare med en mer erfaren kollega.

Detta! Så gjorde vi när jag började på mitt nuvarande jobb, och det var så skönt som ny och grön (jag kom direkt från skolbänken då) att ha en person som jag visste att jag skulle gå till, att det ingick i hennes jobb att ta hand om mig och svara på mina frågor. Vi var fler som började samtidigt som jag, och det var därför hon fick den arbetsuppgiften, för att det var flera nya. Det finns, och har funnits, andra personer på mitt jobb som blir stressade/sura/fräser ifrån om man frågar dem om hjälp, och med tiden har jag lärt mig att det i alla fall i något fall är så personen fungerar och att hen inte menar illa, men när man är helt ny och har tagit mod till sig för att fråga och blir avsnäst om att personen inte har tid blir man rätt spak. Så då var det jätteskönt att ha mentorn och bara behöva belasta de andra med specifika frågor som mentorn inte kunde svara på.

Jag bytte avdelning en gång inom samma arbetsplats, och det var stor skillnad. Den personen som skulle visa mig då hastade igenom allting, blev sur om jag hade frågor när det gått typ en vecka och sa aldrig till om luncher/fikapauser. Då var jag ändå inte ny på den arbetsplatsen, utan bara på den avdelningen. Jag har tänkt många gånger att jag är så glad att det inte var mitt första möte med arbetsplatsen, för då hade jag aldrig blivit kvar så länge som jag varit. Det har jag också sagt både till tjejen som var min mentor när jag började första gången och min dåvarande chef som initierade det, att det var guld!

Mentor blir svårt här.
Det är jag som har huvudansvaret för städet, finns en vaktmästare, men han vet inte riktigt vad jag gör under dagen 😁
Men brukar ge mitt nummer så vikarie kan sms:a om det är något som de funderar på.
 
Måste förresten säga att det är generöst att få gå bredvid en hel vecka! De städjobb jag haft har man haft "tur" om det är två dagar 🙃 och sen blir det klagomål för att sommarvikarier har missat den lilla skrubben till kontrollrum på den stora industrin där det kan ta en kvart att gå till nästa ställe inom området typ 😑
 
Mentor blir svårt här.
Det är jag som har huvudansvaret för städet, finns en vaktmästare, men han vet inte riktigt vad jag gör under dagen 😁
Men brukar ge mitt nummer så vikarie kan sms:a om det är något som de funderar på.
Jag förstår att det kanske inte funkar på alla jobb, och inte när det är sommarvikariat (för att själva vitsen med sommarvikariatet är att den ordinarie ska ha semester) så mitt inlägg var inte precis riktat till din situation utan mer om man lär upp någon mer permanent. :)
 
Mentor blir svårt här.
Det är jag som har huvudansvaret för städet, finns en vaktmästare, men han vet inte riktigt vad jag gör under dagen 😁
Men brukar ge mitt nummer så vikarie kan sms:a om det är något som de funderar på.

Nä är det bara du och en sommarvikarie (för dig gissar jag) så blir det ju rejält overkill med ett så formellt upplägg :D
 
Måste förresten säga att det är generöst att få gå bredvid en hel vecka! De städjobb jag haft har man haft "tur" om det är två dagar 🙃 och sen blir det klagomål för att sommarvikarier har missat den lilla skrubben till kontrollrum på den stora industrin där det kan ta en kvart att gå till nästa ställe inom området typ 😑

Jo, men vi måste pga posten, hade inte funkat att sätta in en person där direkt. Städet hade det nog funkat med, bara personen fick en stödlista!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 848
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 315
Senast: Badger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 680
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
942
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp