Lädervård

Sv: Lädervård

Hittade den här tråden för ett tag sedan och då var det någon som rekommenderade att olja först och tvåla efter för att få lädret blankt. Jag gjorde det med mina gamla, relativt välskötta, men absolut inte blanka, grimmor och träns. Blev helt fantastiskt fint!:banana:

Jag använder billig, blå-vit rapsolja från Konsum och det verkar funka bra. Lägger nya grejor i blöt först och sen håller jag efter med tvål ganska ofta eftersom jag har galoppörer så grejorna blir ofta leriga.
 
Sv: Lädervård

Det har jag också provat och det rekommenderar jag verkligen inte. Dels för att lädret blir helt sladdrigt och matt och dessutom brukar det tära på sömmarna.
 
Sv: Lädervård

Från Mike (första inlägget i tråden):

Olja appliceras i liten mängd på lädret, flera gånger.
Ofta behöver man inte göra detta mer än 1 gång per år.
Dränk inte läderartiklar i olja!!!
Detta gör att oljan vräker in i lädret och det blir övermättat.
Er sadelmakare kommer också att bli irriterad, eftersom det blir otroligt omständigt att sy i oljemättat läder.
Försök själv att hålla i en inoljad nål
 
Sv: Lädervård

Att smörja läder:

Det finns i huvudsak 2 saker man skall använda på läder:
Olja och Balsam.

Olja till läder skall vara animalisk, då animaliska oljor lierar sig bäst med lädret.
De bästa är Lanolin (ullfett med vatten, finns på apoteket)

Apropå Lanolin, funkar ullkur lika bra?

Jag har ullkur hemma som används till att fetta in ullbyxor (tygblöjor).
2-3 msk löses upp i 2 liter hett vatten.
Innehållsförteckning: Tvättaktiva ingredienser från kokos- och palmolja, lanolin, vatten, innehåller ej konserveringsmedel.

Kan detta funka som lanolin eller är de tvättaktiva ingredienserna skadliga på något sätt?
Det vore onekligen bra att kunna använda ullkuren eftersom den är lätt att få tag på och markant mycket billigare än Apotekets lanolin.
 
Sv: Lädervård

Har läst hela tråden, och det är en sak jag undrar över:

vanlig fast glycerintvål rekommenderas. någon frågade om det var den från Hööks som kan läggas i en blå liten "plastlåda", vilket var sant. Men den tvålen är ju från EKOL - det märket som Mike säger innehåller mineralolja. Och mineralolja, som användas till motorer, ska man tydligen inte ha till läder. :confused: :confused:

Jag har alltid använt den tvålen, tycker den fungerar jättebra och ger en snygg polereffekt.......
 
Sv: Lädervård

Knapplån.
Fundering, är sadeltvål och sadelsåpa olika typ av produkter?

Sadeltvål skall väl sköljas av?
Men ska sadelsåpan vara kvar när man smort/tvättat med den?

Tacksam om ngn reder ut begreppen, tack på förhand. :)
 
Sv: Lädervård

Sadeltvålen kan användas på två olika sätt. När lädret är mycket smutsat tar du tvål och endel vatten på en svamp och gnuggar med. Det löser upp smutsen på lädret och du får en hel del smutsigt lödder. Detta skall torkas av med en fuktig svamp tills löddret är borta. Om du har läder som redan är rent kan du används sadeltvål och ytters lite fuktad svamp. Det blir som polering. Det blir en fin glans och lädret hålls mjukt. Då ska du inte skölja bort det.
 
Sv: Lädervård

Skita bra sida!! :D Nu vet man nog hur man kommer att få bästa resultatet! WEE! :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp