Lädervård

Sv: Lädervård

I så fall har dom varit MYCKET vattenmättade, på ett sätt dom inte skall vara.

I det här landet har vi använt läder utomhur hela dagar i temperaturer ner till mer än -30 grader, och det håller fint.

/Mike
 
Sv: Lädervård

kl

När en sadel är ren, är den då

Glansig och hal?
eller
Matt och "sträv"?

Så fort jag smörjer blir den helt matt och det fastnar smuts på den, vill ju ha den glansig... Hur ska jag göra? :confused:

Mvh :banana:
 
Sv: Lädervård

Ja du..... :)
Det beror helt på finishen på lädret, och vad du smort den med.....

/Mike
 
Sv: Lädervård

Ekol-olja innehåller mineralolja, och det skall vara i bilmotorer, inte på läder....

/Mike

NEJ!! Jag fick tipset av henne som jag köpte min svarta sadel av, att smörja med svart ekol-olja nu i början eftesom den är rätt ny.
Men då har jag alltså gjort fel nu i snart ett halvår.
Har kanske smörjt in den med ekol-olja en 10 gånger eftersom hon sa ofta. Annars har jag använt sadeltvål på den ca varannan vecka. Samma med mina två svarta träns.
Har detta påverkat lädret mycket under denna tiden?
Vilken olja tycker du jag ska köpa istället?
Vill helst ha en olja som går att få tag i en vanlig ridsportsbutik.

Och om jag nu har fattat det hela rätt.
  • Man ska tvåla in lädret när man gör rent det från ytlig smuts. Helst ska det vara fuktigt?!
  • När man skjöljt/torkat bort all tvål ska man fetta in det med vaddå? Läderbalsam? eller ska man inte fetta in det alls?

Är det en olja man ska använda ca 1gång om året eller fett överhuvudtaget?
Hur länge ska man köra med 1dagars-proceduren?
Kan man använda lädret under tiden, eller ska man köra barbacka med grimma ett tag?

Är all färgad olja alltid dåligt för läder?

Väldigt tacksam för svar, då jag vill rädda min stackars arma utrustning.
 
Sv: Lädervård

Supertråd, tack! :)
Har en fråga om hur man ska smörja en sprillans ny sadel och hur man ska göra med läderstövlar...? :smirk:
 
Sv: Lädervård

Bra sida :idea:
Undrar bara hur mycket en ryttare kan svettas från rumpan genom ridbyxorna :rofl:
Stod väldigt roligt :p
 
Sv: Lädervård

Har ingen värme i sadelkammaren. Flera grejjer av läder som möglar. Finns det något man kan göra för att bli kvitt möglet?
 
Sv: Lädervård

Köpa en avfuktare?
vissa saker i våran sadelkammare möglar också, men det är mest det som aldrig används. Om man putsar lädret innan man "ställer av" det, tycker jag det möglar mindre. Har en sadel som jag inte använt på flera månader, men den har inte börjat mögla ännu.
jag hade nog satsat på en avfuktare, eller ett element.
 
Sv: Lädervård

Olja appliceras i liten mängd på lädret, flera gånger.
Ofta behöver man inte göra detta mer än 1 gång per år.
Hur vet man vad som är lagom och hur ofta man behöver smörja just det här lädret? Behöver man smörja sadeln mer när den är ny eller är det ett missförstånd?

Och, ska man smörja på båda sidor av lädret, både utsidan och köttsidan (usch vilket äckligt ord), eller?

Jättebra tråd! :)
(Förlåt om nån har frågat före, svårsökt tråd..)
 
Sv: Lädervård

Hej!

Man får se hur lädret tar till sig oljan.
Ju mer olja det är i lädret, desto långsammare sugs det in.

Vissa nya sadlar behöver smörjas, andra inte. Den individuella sadeln får avgöra.

Smörj gärna bägge sidorna.
Köttsidan drar i regel in oljan än narven (blanka sidan).
/Mike:devil:
 
Sv: Lädervård

Har nu suttit och betat mig igenom hela den här tråden och jag måste ju säga att det är super att du tar dig tid och svarar på alla frågor, kan tänka mig att du har annat att göra oxå :bump:

Jag har dock en fråga som jag inte riktigt hittade svaret på någonstans i tråden.

Har varit iväg och köpt neatsfoot oil för att smörja lite grejor, min fråga är då, törs jag använda den på grejor som jag tyvärr innan jag läste denna tråd har smörjt med produkter som då innehåller mineralolja eller finns det risk för att det blir en kemisk reaktion som gör att lädret faller sönder.

Idag går det ju fortfarande att använda grejorna även om jag tycker att speciellt ett kandar har en matt yta så om jag putsar upp det så blir det ju hyfsat fint, så jag vill ju inte att det ska falla sönder :eek:

Sedan en fråga till, hur ställer du dig till spraytvål som innehåller alkohol? Skadar det lädret även om man är noga med att smörja efteråt, tycker att det är väldigt effektiv rengöring annars.
Märket jag refferar till är Carr & Day & Martin.
 
Sv: Lädervård

Hej, jag undrar vad man ska göra om lädret har typ börjat mögla? Tacksam för svar
 
Sv: Lädervård

om ditt läder har börjat mögla så kan man ta död på mögelsvamparna genom att lägga lädret i ättika som är utspätt med vatten! Det ska ligga i blöt ca 7-12 timmar!
och (iaf mitt läder) blir mycket lättare blankt när man smörjer efter denna behandling..:idea:
 
Sv: Lädervård

Nu vet jag inte om någon redan har frågat och fått svar på min fråga då jag helt enkelt inte orka eller har tid att läsa igenom hela tråden:smirk:

Hur ska man smörja en sadel som knakar?:confused: Jag har under ett halvår smörjt med sadeltvål och balsam utan resutat...

En kompis sa till mig att det var regn som hade torkat in i lädret..?

snälla vill ha hjälp! då detta är något irreterande:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
9 247
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
65 988
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 920
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp